گروه سیاسی:‌ مشاجره غیابی دیپلمات‌های ایرانی و بحرینی بر سر سرکوب و کشتار معترضان بی‌گناه در هفته‌های اخیر، دیروز به جدال رودرروی فرستادگان پارلمانی 2کشور در یک اجلاس بین‌المللی رسید

اتحادیه بین‌المجالس

در یکصد و بیست و چهارمین مجمع عمومی بین المجالس جهان که از روز شنبه در پاناما آغاز به کار کرده است، مذاکره بر سر ماده اضطراری اجلاس بین المجالس پاناما به موضع‌گیری متقابل هیأت‌های پارلمانی ایران و بحرین انجامید.با وجود این، سرانجام ماده اضطراری پیشنهادی ایران در دفاع از حقوق مردم خاورمیانه و شمال آفریقا تصویب شد. پس از این اتفاق نماینده بحرین ادعا کرد که ایران در امور داخلی بحرین دخالت می‌کند و تظاهرات مردم بحرین از خارج هدایت می‌شود.

بلافاصله پس از سخنرانی نماینده بحرین، فلاحت‌پیشه رئیس هیأت نمایندگان ایران درخواست تذکر کرد و پس از موافقت رئیس اجلاس با تذکر هیأت ایرانی، گفت: همکاران عزیز پیش از هر چیز از شما می‌خواهم معنای مداخله را بدانید؛ برخی کشورها با اعزام نیروها و لشکرهای نظامی به سرکوب انقلاب مردمی بحرین پرداختند و مردم را قتل‌عام نمودند ولی این نماینده بحرینی ایران را متهم به مداخله می‌کند.

فلاحت‌پیشه در ادامه گفت: علاوه بر مردم ایران، مردم عراق و دیگر ملل آزاده دنیا نسبت به سرکوب ملت مظلوم بحرین حساس هستند، آیا معنای این مداخله است؟ ما فقط می‌گوییم مردم بحرین حق تعیین سرنوشت خود را داشته باشند.رئیس شورای اجرایی بین‌المجالس ایران همچنین یکی از دلایل حساسیت جهانی به این موضوع را تصویب ماده اضطراری پیشنهادی ایران دانست و گفت: اگر موضوع برای شما همکاران مهم نبود به پیشنهاد ما رای نمی‌دادید.فلاحت پیشه در پایان از بین‌المجالس خواست کمیته‌ای حقیقت یاب را برای بررسی این موضوع به بحرین اعزام کند. در این جلسه هیأت عراقی شرکت‌کننده در اجلاس از مواضع ایران درخصوص ادعای نماینده بحرین به‌شدت دفاع کرد.

سپر جزیره در بحرین می‌ماند

صبح دیروز در سوی دیگر زمین، وزیر خارجه دولت بحرین -دولتی که در هفته‌های اخیر مردم معترض این کشور را به‌شدت سرکوب کرده است- در سخنانی از همراهی نظامیان عربستان، امارات و بحرین موسوم به سپر جزیره برای سرکوب معترضان بحرینی دفاع کرد و در اظهاراتی ضدایرانی، اعتراض‌های داخلی کشور خود را نتیجه دخالت بیگانگان خواند. شیخ خالد بن احمد آل خلیفه در گفت‌وگو با خبرنگاران در دبی گفت: هرگز شاهد چنین انتقادات مستمری از سوی ایران علیه بحرین و سایر کشورهای حوزه خلیج‌فارس نبودیم. او مدعی شد: معمولا تا پیش از این انتقادات کوتاه بود اما طی 2ماه اخیر مسئله فرق کرده است.

شیخ خالد ادعا کرد که تا زمان از بین رفتن تهدیدها نیروهای سپر جزیره در بحرین باقی خواهند ماند.او در ادامه گفت: ما نامه‌ای به دبیر کل سازمان ملل درباره ایران و حزب‌الله نوشته‌ایم.
این در حالی است که روزنامه الریاض عربستان گزارش داد کمیسیون روابط خارجه و دفاع و امنیت ملی پارلمانی بحرین نیز در سخنانی نامه مشابه وزیر امور خارجه ایران به دبیر کل سازمان ملل و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره کشتارهای بحرین را محکوم کرد.بی‌توجه به این تحرکات مقامات بحرینی، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پاسخ نامه وزیر امور خارجه ایران را فرستاد.
اشتون درباره اوضاع جاری خاورمیانه به‌ویژه وضعیت نگران‌کننده بحرین تاکید کرد: گفت‌وگو تنها راه حل برای برون‌رفت از اوضاع کنونی در بحرین است.علی اکبر صالحی، با ارسال نامه‌ای برای کاترین اشتون نسبت به وقایع جاری در بحرین و سرکوب خشونت آمیز مردم این کشور ابراز نگرانی کرده و خواستار اقدامات عملی و موضعگیری شفاف اتحادیه اروپا در این زمینه شده بود.

سازمان کنفرانس اسلامی سکوت نکند

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره عملکرد سازمان کنفرانس اسلامی در قبال تحولات منطقه نیز اظهار داشت: ما در تماس‌های دیپلماتیک با مقامات کشورهای مختلف و مسئولان سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، سعی کردیم بر مسئولیتی که در قبال تحولات منطقه وجود دارد تأکید و وظیفه آنها را در جلوگیری از تضییع حقوق مردم و سرکوب و کشتاری که صورت می‌گیرد، یادآوری کنیم و حتماً سازمان کنفرانس اسلامی می‌تواند اقدامات مفیدی را انجام دهد.

کد خبر 132873

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز