سه‌شنبه ۳ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۸:۳۶
۰ نفر

اعمال تحریم علیه مقامات ایرانی رویه‌ای است که طی سال‌های گذشته از سوی غربی‌ها باب شده و هرازگاهی آنها به دلایل غیرمستدل و مستند اقدام به انتشار اسامی تعدادی از مسئولان ایرانی برای اعمال تحریم می‌کنند و از این‌رو با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران تا به حال واکنش مناسبی به این اقدام نشان نداده است، کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی طرح تحریم 26 مقام آمریکایی را در دستور کار خود دارد.

سید حسین نقوی حسینی

برای انتشار جزئیات بیشتری از این طرح به سراغ سید حسین نقوی حسینی نماینده مردم ورامین و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی رفتیم:

  • طرح تحریم و تعقیب برخی مقامات آمریکایی در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با چه استدلالی در دستور کار قرار گرفت؟

مقامات آمریکایی و اتحادیه اروپا در طول سال‌های گذشته همواره به سبب دشمنی با ملت ایران به دلایل واهی برخی از مقامات و شخصیت‌های کشورمان را در فهرست تحریم‌های خود قرار داده و ممنوعیت‌هایی نیز برای آنها اعمال کرده‌اند اما با وجود این جمهوری اسلامی ایران تاکنون از حق قانونی خود برای مقابله به مثل استفاده نکرده بود، از این‌رو با توجه به تکرار این حرکت ناشایست غربی‌ها کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تصمیم گرفت تا جواب دندان شکنی به آنها بدهد و برای همین طرح تحریم 26 مقام آمریکایی در دستور کار کمیسیون قرار گرفته است.

  • شکل اجرای تحریم‌ها علیه این مقامات آمریکایی را به چه صورت طراحی کرده‌اید؟

افرادی که در فهرست تحریم‌ها قرار دارند اولا باید در دادگاه‌های جمهوری اسلامی ایران به‌صورت غیابی محاکمه و حکمی در قبال جنایات شان صادر شود و آنان اجازه هیچ‌گونه رفت‌وآمد در هیچ نقطه‌ای از ایران را نخواهند داشت و از سوی دیگر درصورت داشتن اموال و دارایی در ایران کلیه اموالشان ضبط می‌شود.

  • ظاهرا یکی از استدلال‌های شما برای انتخاب این افراد جنایاتی بوده که مرتکب شده‌اند، لطفاً کمی راجع به این موضوع توضیح دهید؟

این 26 مقام آمریکایی براساس 3 جنایتی که در حق بشریت انجام داده‌اند در فهرست کمیسیون امنیت برای تحریم قرار گرفته‌اند؛ اول اینکه آنها رفتار ضد‌حقوق‌بشر در کشورهای مختلف از جمله عراق و افغانستان انجام داده و با عملکردشان منشأ کشتار مردم بوده‌اند و دوم، اقداماتی که در حوزه تولید و ترانزیت مواد‌مخدر انجام داده‌اند و سوم اینکه به سبب حمایت از گروه‌های تروریستی به‌عنوان تروریسم دولتی مورد اتهام واقع شده‌اند.

  • اما اگر شما بخواهید براساس جنایات مقامات آمریکایی فهرست تحریم را تهیه کنید فکر کنم تعداد بیشتری را در بر می‌گیرد. علت انتخاب این تعداد کم چیست؟

البته این مرحله اول تحریم مقامات آمریکایی است و احتمالا در آینده فهرست افراد دیگری نیز تهیه می‌شود.

  • آیا قصد ندارید تعدادی از مقامات اروپایی را که در جنایات آمریکایی‌ها سهیم بوده‌اند در فهرست تحریم قرار دهید؟

احتمالا در آینده تعدادی مقامات اروپایی را نیز در فهرست تحریم قرار می‌دهیم، ولی اکنون اولویت با مقامات آمریکایی است.

  • چه افرادی فهرست 26 نفره شما را شامل می‌شود؟

افرادی مانند توماس جی پیکارت رئیس اف بی‌آی در سال 1993 ناقض حقوق بشر در جریان حمله به فرقه داوودیه در آوریل این سال و کشتن بیش از 82 نفر از پیروان این فرقه و نقض حقوق بشر در زمان ریاست وی بر سازمان سیا در سال 2003 در عراق و افغانستان از جمله این افراد است، جفری دی میلر فرمانده زندان گوانتانامو از سال 2002 تا 2007 به اتهام نقض حقوق بشر، شکنجه و آزار زندانیان، دریادار جفری هاریسون فرمانده کنونی زندان گوانتانامو به‌دلیل تداوم مشارکت در آزار زندانیان و نقض حقوق آنان از سال 2010، ناخدا ویلیام راجرز فرمانده ناو وینسنس آمریکا در جریان حمله به هواپیمای مسافربری ایران در سوم ژوئیه 1983 در این فهرست قرار دارند، دونالد رامسفلد وزیر دفاع آمریکا از سال 2001 تا 2006 به اتهام کشتار مردم غیرنظامی، شکنجه و آزار زندانیان ابوغریب و گوانتانامو و بگرام و همچنین کشتار هزاران انسان بیگناه در افغانستان و عراق و حدود 20 نفر دیگر از مقامات آمریکایی در این فهرست هستند و در فهرست‌‌های بعدی افراد جنایتکار در فلسطین، لبنان، سودان و سایر کشورها معرفی خواهند شد.

  • رسیدگی به این طرح در حال حاضر در چه وضعیتی قرار دارد؟

کلیات طرح فوق در کمیسیون امنیت ملی به اتفاق آرا تصویب شده و در جلسه بعدی این کمیسیون جزئیات آن نیز بررسی و سپس برای طرح در صحن علنی تقدیم هیأت رئیسه می‌شود.

کد خبر 135970

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز