روز گذشته سؤال نمایندگان از وزیر امور خارجه درباره علت فعال نبودن آن وزارتخانه در قبال بیداری اسلامی در کشورهای خاورمیانه اعلام وصول شد.

عزیز اکبریان

در این خصوص با عزیز اکبریان از نمایندگان سؤال‌کننده گفت‌وگو کردیم.

  • دلیل سؤال از وزیر امور خارجه چیست؟

سؤال اینجاست که در جریان آنچه در کشورهای اسلامی خاورمیانه تحت عنوان جنبش بیداری اسلامی رخ می‌دهد، ما کجا قرار داریم؟ دیپلماسی ما در این رابطه چیست؟ چه نقشی می‌خواهیم ایفا کنیم؟ ما در حال حاضر شاهد هستیم که آمریکا و کشورهای غربی از یک طرف و برخی کشورهای منطقه همچون عربستان از طرف دیگر در این زمینه فعال هستند و سعی می‌کنند مسیر تحولات را به نفع خودشان رقم بزنند؛ حتی ترکیه و قطر نیز دارند نقش ایفا می‌کنند ولی ما فعالیتی در وزارت امور خارجه نمی‌بینیم.

  • نمایندگان سؤال‌کننده چه فعالیتی از وزارت امور خارجه انتظار دارند؟

وزارت امور خارجه کمترین کاری که می‌تواند بکند، این است که با کشورهای غیرمتخاصم که از نظر فکری و سیاسی با ایران نزدیکی دارند درخصوص مسائل منطقه همفکری داشته باشد. به‌عنوان مثال، رئیس مجلس در سفری که به اندونزی داشت با همکاری طرف مقابل بیانیه‌ای صادر کردند و در آن هر گونه اشغالگری را محکوم کردند؛ حال می‌خواهد اسرائیل باشد یا عربستان. وزارت امور خارجه در کجای این معادلات قرار دارد؟

  • مصداقی از کوتاهی در تعاملات منطقه‌ای سراغ دارید؟

سؤال ما این است که وزارت امور خارجه جنبش‌های اخیر منطقه را به‌عنوان بیداری اسلامی قبول دارد یا نه؟ من فکر می‌کنم اصلاً قبول ندارد. خیلی از جریانات در کشور تحولات منطقه را توطئه آمریکا می‌دانند. بیداری اسلامی دانستن یا توطئه آمریکا انگاشتن تحولات منطقه، تأثیر بسیار زیادی در نوع موضع‌گیری دستگاه سیاست خارجی نسبت به قضایا دارد. ما باید بدانیم که دستگاه دیپلماسی چه نگاهی نسبت به جنبش‌های منطقه دارد تا مطمئن باشیم در جهت حمایت از این حرکت‌های مردمی صحیح گام برمی‌دارند.

 

کد خبر 140744
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز