یکشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه در خصوص نشست بغداد گفت: با توجه به نشست استانبول که نشست موفقیت‌آمیزی بود، امید داریم که نشست بغداد نیز نشست موفقیت‌آمیزی باشد و اگر یک قدم در نشست استانبول رو به جلو برداشتیم یقینا به لطف الهی در نشست بغداد چند گام رو به جلو بر خواهیم داشت.

صالحی

به گزارش ایسنا، وزیر امور خارجه که در نشست مطبوعاتی مشترک با همتای ارمنستانی خود سخن می‌گفت، خاطر نشان کرد: در این گفت‌وگوها برای تعیین چارچوب کاری که در آن اقدامات هر دو طرف کاملا روشن بیان و بر اساس آن عمل شود، مذاکره خواهیم کرد.

 وی در پاسخ به پرسشی درباره موضوعات مورد بحث در نشست بغداد،‌ گفت: به اندازه کافی در این باره اطلاع‌رسانی و صحبت شده است. بهتر است تا یک ماه دیگر نظرات‌مان را محصور به این مطلب کنیم که قرار است چارچوب یا نقشه راهی برای ادامه گفت‌وگوها تا قبل از اجلاس بغداد توسط آقایان جلیلی و باقری و معاونان خانم اشتون تهیه شود. اجازه دهید بگذاریم جزئیات مساله بعد از نشست بغداد مطرح شود. تحلیل‌های زیادی مطرح می‌شود و نظرهایی گفته می‌شود که زودهنگام است که بخواهیم در مورد این تحلیل‌ها اظهارنظر کنیم.

 صالحی ادامه داد: با توجه به نشست استانبول که نشست موفقیت‌آمیزی بود، امید داریم که نشست بغداد نیز نشست موفقیت‌آمیزی باشد و اگر یک قدم در نشست استانبول رو به جلو برداشتیم یقینا به لطف الهی در نشست بغداد چند گام رو به جلو بر خواهیم داشت. وی افزود: آغاز انتهای پرونده هسته‌یی را در استانبول رقم زدیم و امیدواریم که در آینده نه چندان دوری شاهد بسته شدن پرونده مصنوعی باشیم.

 رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین درباره محتوای پیام سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه که روز گذشته به وی تقدیم شده است نیز گفت: روابط روسیه و ایران خوشبختانه در ماه‌های اخیر شاهد گسترش فراوانی بوده است و ما به گسترش و تعمیق آن توجه زیادی داریم. در بسیاری از موضوعات بین‌المللی اتفاق نظر داریم، در موضوع تحولات منطقه‌ای نیز آرای مشترکی بین دو کشور وجود دارد و این موجب رایزنی‌های مستمر بین کارشناسان دو وزارت خارجه بوده است.

 وی ادامه داد: پیام وزیر خارجه روسیه در راستای تقویت روابط دوجانبه و رفع هرگونه مسائل کوچکی که ممکن است در میان باشد، دریافت کرده‌ایم.

صالحی در ابتدای این نشست ضمن خیرمقدم به ادوارد نعلبدیان، وزیر خارجه ارمنستان،‌ گفت: روابط ایران و جمهوری ارمنستان پس از استقلال ارمنستان همواره رو به گسترش و تعمیق بوده است. روابط سیاسی ما در بهترین شرایط است و روابط تجاری و اقتصادی دو کشور هم روز به روز در حال گسترش است.

 وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به برگزاری آخرین کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور در تهران گفت: امیدواریم چند ماه آینده نشست را در ایروان دنبال کنیم.

 وی با اشاره به سفر گذشته رئیس‌جمهور کشورمان به ارمنستان گفت: تفاهمنامه‌ها و موافقتنامه‌های متعددی در این سفر امضا شد که در بین آنها احداث سد، انتقال برق و بحث همکاری درباره فرآورده‌های نفتی، انتقال گاز و ... به تفصیل مطرح شد.

 صالحی با بیان اینکه در گفت‌وگویش با وزیر خارجه ارمنستان، تفاهم‌نامه‌های بین دو کشور مرور شده است، گفت: در این مذاکرات به بررسی مسائل منطقه‌ای که از حساسیت زیادی برخوردار است پرداختیم. اشتراکات فراوانی در مباحث سیاسی دو کشور وجود دارد و ما دائم در حال رایزنی مستمر هستیم. آینده ایران و ارمنستان را روشن می‌دانیم و در همه زمینه‌ها درصدد هستیم روابط‌مان را گسترش دهیم.

 وزیر امور خارجه کشورمان موضوع قره‌باغ را یکی دیگر از موارد مورد گفت‌وگویش با وزیر خارجه ارمنستان اعلام کرد و توضیح داد: ما بر حل مسالمت‌آمیز این موضوع اصرار داریم و مواضع همیشگی خود را برای حل مسالمت‌آمیز آن تاکید کردیم. در منطقه به دنبال استقرار ثبات و امنیت هستیم و منافع ملی خود را در امنیت و ثبات منطقه جستجو می‌کنیم. به هیچ وجه نمی‌خواهیم شاهد اختلافات بین همسایگان خود باشیم.

 وی ادامه داد: از همراهی و همدلی بین همسایگان خود بیشتر نفع می‌بریم تا بروز اختلاف؛ بنابراین ایران هر آنچه در توان دارد در جهت نزدیک کردن کشورهای همسایه به یکدیگر انجام می‌دهد و برای رفع سوءتفاهم‌های موجود بین همسایگان اعلام آمادگی کرده است تا گامی را در این راستا بردارد.

کد خبر 168277
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز