همشهری‌ آنلاین: آمریکا و اتحادیه اروپا از ایران خواستند تا از مذاکرات آتی با قدرت‌های جهانی برای رفع نگرانی‌های بین‌المللی درباره برنامه هسته‌یی خود استفاده کند، اما تهران تاکید دارد که این نگرانی‌ها مبتنی بر شواهد جعلی است .

خبرگزاری آسوشیتدپرس ، روز دوشنبه از وین با اعلام این خبر گزارش داد: این اظهارات در نشست 189 کشور مطرح شد که به دنبال راه‌هایی برای تقویت معاهده منع اشاعه تسلیحات هسته‌یی (ان‌پی‌تی) هستند و منعکس کننده اختلاف بر سر فعالیت‌های هسته‌یی جمهوری اسلامی ایران بود.

این خبرگزاری مدعی شد: این اختلافات موفقیت گفت‌وگوها با شش کشور و نشست جداگانه میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی را تهدید می‌کند.

ایران و شش کشور (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه ،‌چین و آلمان) قرار است در تاریخ 23 مه (سوم خرداد) در بغداد با یکدیگر دیدار کنند .

در این نشست این کشورها تلاش خواهند کرد که تعهد ایران را برای محدود کردن تولید اورانیوم با غنای بالاتر به دست آورند.

پیش از این نشست نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تاریخ 14 و 15 مه با مقامات عالی‌رتبه آژانس دیدار و مذاکره خواهد کرد.

مقامات آژانس می‌گویند که از این نشست برای اعمال فشار در خصوص دسترسی به سایت پارچین استفاده خواهند کرد.

آمریکا و اتحادیه اروپا هر دو روز دوشنبه انتظارات غرب از نشست بغداد را تشریح کردند و از تهران خواستند به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل که از تهران می‌خواهد غنی‌سازی اورانیوم و دیگر فعالیت‌های مربوطه را در ایران پایان دهد، پایبند باشد.

به گزارش ایسنا به نقل از آسوشیتد پرس، رابرت وود ، رییس هیات آمریکایی در این نشست گفت که ما همچنان نگران آن‌چه قصور مستمر ایران در پایبندی به تعهداتش در زمینه منع اشاعه از جمله تعهدات در برابر آژانس و قطعنامه‌های شورای امنیت می‌خواند، هستیم.

وی افزود که علاوه بر انتظار از ایران برای "برداشتن گام‌های عملی فوری " در مذاکرات بغداد که به رفع بی‌اعتمادی درباره اهداف هسته‌یی کمک خواهد کرد مسوولیت "همکاری کامل در فعالیت‌های راستی‌آزمایی آژانس" بر عهده تهران است.

این مقام آمریکایی ادامه داد: ما نگران این موضوع هستیم که ایران با ارائه دسترسی به کلیه سایت‌ها ، اطلاعات، اسناد و اشخاص مربوطه ضروری برای رفع پرسش‌ها درباره برنامه هسته‌یی این کشور از جمله نگرانی‌ها درباره ابعاد نظامی احتمالی در این برنامه به آژانس موافقت نکرده است.

اتحادیه اروپا نیز از ایران خواست در هر دو نشست بغداد و وین مصالحه کند

گئورگی مارگیت مارتین زاناتی، رییس هیات اروپایی در بیانیه‌ای در کنفرانس وین از ایران خواست به درخواست‌های شورای امنیت عمل کند و "به طور کامل با آژانس همکاری کند تا کلیه مسائل باقی‌مانده به ویژه آنهایی که باعث نگرانی‌های عمیق درباره ابعاد نظامی احتمالی در برنامه هسته‌یی‌اش است رفع شود".

علی‌اصغر سلطانیه رییس هیات ایرانی ادعاها درباره فعالیت‌های تسلیحاتی هسته‌یی پنهان را رد کرده و آن را مبتنی بر "مدارک غیرموثق و جعلی" خواند.

وی خواستار دریافت غرامت ناشی از "خسارات سیاسی و اقتصادی " که ایران متحمل شده است، شد.

سلطانیه گفت که توافق میان هند و گروه تامین‌کنندگان هسته‌یی (NSG) که به دهلی اجازه انتقال فناوری هسته‌یی را می‌دهد "تحت فشار اعمال شده از سوی آمریکا و با حمایت اتحادیه اروپا به دست آمده است".

وی این توافق را "نشان دهنده استانداردهای دوگانه و تبعیض " خواند و گفت: وقتی کشوری خارج از معاهده (منع اشاعه تسلیحات هسته‌یی) به سادگی و بدون قید و شرط از همکاری هسته‌یی بهره‌مند می‌شود هرگز انگیزه‌ای برای پیوستن به پیمان نخواهد داشت.

سلطانیه همچنین آمریکا، انگلیس و فرانسه را تامین کننده دانش و فناوری تولید تسلیحات هسته‌یی برای رژیم صهیونیستی خواند .

خبرگزاری رویترز نیز در گزارشی در انتشار این خبر به نقل از یک دیپلمات اروپایی گزارش داد : افراد زیادی درباره مذاکرات بغداد صحبت می‌کنند ما هم امیدوار هستیم اما مهم است که واقع‌گرا باشیم این یک آغاز خواهد بود و پایان نیست.

کد خبر 169608
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز