یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۳۸
۰ نفر

گروه بین‌الملل: درحالی‌که با برگزاری انتخابات در چندین کشور اروپایی و جابه‌جایی دولت‌ها، بی‌ثباتی سیاسی به بحران اقتصادی این قاره دامن زده موج جدیدی از تظاهرات هم در ادامه اعتراض‌های مردمی به شرایط بحران اقتصادی، دیروز چندین کشور اروپایی را درنوردید.

کشورهای اسپانیا، انگلیس، پرتغال، ایتالیا، بلژیک، آلمان و مجارستان در این موج جدید با ادامه بحران اقتصادی اروپا بار دیگر شاهد تظاهرات گسترده مردم برای اعلام خشم آنها از برنامه‌های اقتصادی دولت‌های خود و اتحادیه اروپا بود. در اسپانیا هزاران نفر در سالگرد جنبش خشم، که جنبش مردم این کشور علیه نظام سرمایه‌داری و همراهی با جنبش اشغال وال‌استریت بود، در پایتخت تظاهرات کردند.

سایر شهرهای اروپا هم با فراخوان جنبش اشغال در آمریکا، شاهد اعتراض‌های مشابهی بودند. این در حالی است که در کنار کشورهای اروپایی، هزاران اسرائیلی در تل‌آویو، قدس و دیگر شهرهای سرزمین‌های اشغالی در اعتراض به دولت ائتلافی و پیوستن حزب کادیما به این دولت و همچنین سیاست‌های اقتصادی این دولت، تظاهرات کردند.

سالگرد جنبش خشم در اسپانیا

در اسپانیا ده‌ها هزار نفر از مردم این کشور در نخستین سالگرد جنبش موسوم به خشم که در اعتراض به بحران اقتصادی این کشور آغاز شد به خیابان‌ها آمدند. سال گذشته معترضان جنبش خشم اسپانیا، چادرهای خود را در میدان پوئرتا دل سول به پا کرده بودند که با واکنش شدید نیروهای پلیس مواجه شدند. به همین خاطر معترضان به سیاست‌های دولت اسپانیا در تظاهرات خود به سوی این میدان که نقش نمادین در این کشور پیدا کرده رفتند تا بار دیگر اعتراض‌های خود به این دولت را اعلام کنند.

بحران اقتصادی اخیر اسپانیا وخیم‌ترین بحران این کشور در چند دهه گذشته است. نرخ بیکاری در ماه آوریل به بیشترین میزان در تاریخ این کشور رسید و دولت هم به تازگی سیاست‌های جدیدی را برای ریاضت اقتصادی اعلام کرده است. تظاهرات مشابهی هم در شهر بارسلونا و دیگر شهرهای این کشور برگزار شده که مقام‌های دولتی به‌شدت از آن انتقاد کردند و آن را مانع اجرای مقررات دانستند.

جنبش اشغال در لندن

در موج جدید اعتراض‌های انگلیس هم در لندن صدها معترض پیرامون کلیسای جامع سنت پل، جایی که چادرهای معترضان در ماه فوریه برچیده شده بود، تجمع کردند تا راهپیمایی آرام خود را در منطقه برگزار کنند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که تلاش معترضان جنبش اشغال لندن برای چادر زدن مقابل بانک انگلیس باعث دخالت نیروهای پلیس شد که بازداشت حداقل ۱۱ نفر را به‌دنبال داشت. نیروهای پلیس بازداشت ۱۱نفر را تأیید کرده‌اند اما معترضان می‌گویند حداقل ۴۰ نفر توسط ماموران پلیس دستگیر شده‌اند.

معترضان انگلیس اعلام کرده بودند که در اقدامی موسوم به «بازدید یک درصد» مقابل دفاتر شرکت‌های بزرگ تجمع می‌کنند. نخستین توقف آنها در مقابل دفتر گلدمن ساکس بود که یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های سرمایه‌گذاری جهان به حساب می‌آید. ساختمان گلدمن ساکس توسط مأموران پلیس محاصره شده بود تا با معترضان مقابله کنند. معترضان انگلیسی اعلام کرده‌اند که مأموران پلیس برای تحریک معترضان، باتوم‌های خود را بالا گرفته بودند.

معترضان انگلیسی پس از توقف مقابل شرکت دیلویت در مقابل بانک انگلیس توقف کردند که تلاش آنها برای استقرار چادرها‌یشان با خشونت نیروهای پلیس مواجه شد. معترضان متعلق به جنبش اشغال لندن خواستار خاتمه «سرمایه‌داری غارتگر» شدند و تاکید کردند که به حرکت خود ادامه خواهند داد. براساس گزارش‌های جدید درآمدهای واقعی مردم انگلیس از زمان به قدرت رسیدن دولت ائتلافی فعلی در سال ۲۰۱۰، در همه ماه‌ها کاهش زیادی پیدا کرده است و مردم متحمل فشار اقتصادی بیشتری شده‌اند.

تظاهرات در 5 کشور دیگر اروپا

پرتغال، ایتالیا، بلژیک، آلمان و مجارستان هم شاهد تظاهرات مشابهی علیه سیاست‌های اقتصادی دولت‌های خود بوده‌اند. در مجارستان با دعوت احزاب راست افراطی تظاهرات مردمی در اعتراض به سیاست‌های ریاضت‌ اقتصادی دولت این کشور برگزار شد. سازمان‌دهندگان این تظاهرات که در بوداپست و دیگر شهرهای دیگر این کشور برگزار شد خواستار استقلال سیاست‌های اقتصادی این کشور و خروج آن از اتحادیه اروپا شدند.

رهبر حزب جابیک که ۴۵کرسی از مجموع ۳۸۶ کرسی پارلمان را در اختیار دارد در این تظاهرات اعلام کرد که سیاست‌های اقتصادی مجارستان اکنون از سوی اتحادیه اروپا و صندوق بین‌المللی پول دیکته می‌شود.در پرتغال هم سیاست‌های ریاضت اقتصادی باعث گسترش تظاهرات مردمی شده است. علاوه بر کاهش دستمزدها برنامه اقتصادی دولت این کشور باعث شده تا هزینه‌های درمانی پرداخت شده توسط بیمه کاهش پیدا کند و این مسئله مشکلات گسترده‌ای را به‌دنبال داشته است.

مردم این کشور با برگزاری تظاهرات خواستار اصلاح برنامه‌های اقتصادی دولت شده‌اند. در پایتخت ایتالیا هم روز شنبه بیش از ۲۰ هزار نفر در اعتراض به دولت به خیابان‌ها آمدند تا دور جدیدی از تظاهرات در این کشور آغاز شود.در ناپل هم بیش از 100نفر از مردم خشمگین در برابر دفتر یک شرکت مالیاتی دست به اعتراض زدند که این اعتراضات به خشونت کشیده شد. اعتراض‌کنندگان تخم مرغ، سنگ، بطری و زباله به طرف نیروهای پلیس پرتاب می‌کردند. بلژیک و آلمان هم شاهد تظاهرات مردمی بودند.

تظاهرات علیه دولت نتانیاهو

درحالی‌که اروپا شاهد تظاهرات علیه سیاست‌های اقتصادی در کشورهای مختلف است هزاران اسرائیلی در تل‌آویو، قدس و دیگر شهرهای سرزمین‌های اشغالی در اعتراض به دولت ائتلافی و پیوستن حزب کادیما به این دولت تظاهرات کردند. این تظاهرات همچنین در اعتراض به وضعیت اقتصادی و اجتماعی برگزار شد. معترضان در شهر قدس خیابان‌های منتهی به مقر نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی را بستند. شرکت‌کنندگان در تظاهرات شهر قدس که نزدیک به هزار نفر بودند در مقابل ساختمان نخست‌وزیری تجمع کردند و علیه سیاست‌های دولت شعار دادند. آنها تاکید کردند که به اعتراض‌های خود ادامه خواهند داد.

کد خبر 170278
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز