سه‌شنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۶:۳۷
۰ نفر

گروه بین‌الملل: درحالی‌که پس از برگزاری انتخابات و سقوط احزاب حاکم در فرانسه و یونان، وعده‌ها برای کنار گذاشتن برنامه‌های ریاضت اقتصادی از سوی این دو کشور رهبران حوزه یورو را به‌شدت نگران و آشفته کرده اکنون پس‌لرزه‌های آرای مردم اروپا با زمزمه خروج لیبرال دمکرات‌ها از دولت ائتلافی انگلیس به این کشور رسیده است.

با تنبیه شدن دولت‌های اروپایی حامی برنامه‌های ریاضت اقتصادی در چند انتخابات این هفته اروپا، اکنون حزب لیبرال دمکرات انگلیس قصد دارد به‌منظور حفظ جایگاه خود در میان مردم انگلیس از ائتلاف با حزب محافظه‌کار خارج شود تا در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۵ در این کشور شکستی تلخ را تجربه نکند. یکی از مقام‌های ارشد این حزب در گفت‌وگو با روزنامه تایمز چاپ لندن اعلام کرده‌ است که جدایی از حزب محافظه‌کار صورت خواهد گرفت و اکنون تنها مسئله زمان آن مطرح است.

گفته می‌شود نیک کلگ، رهبر حزب لیبرال دمکرات و معاون نخست‌وزیر انگلیس از سوی مقام‌های حزب خود در این رابطه به‌شدت تحت فشار قرار دارد. مقام‌های ارشد این حزب در گفت‌وگو با روزنامه تایمز اعلام کرده‌اند که با وجود این، تصمیم آنها با مذاکره با نمایندگان این حزب در پارلمان پیگیری خواهد شد.

این در حالی است که نیک کلگ قرار است به‌زودی به همراه دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس و رهبر حزب محافظه‌کار در نشست خبری مشترک درباره آینده دولت ائتلافی خود و برنامه‌های اقتصادی صحبت کنند. گفته می‌شود به احتمال زیاد برای آرام کردن اوضاع در این نشست کلگ و کامرون بر ادامه ائتلاف و همکاری این دو حزب تاکید خواهند کرد؛ دو حزبی که در انتخابات اخیر شوراهای انگلیس شکست سختی را تجربه کردند. دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس بعد از این شکست، در یادداشتی تاکید کرد که پیام مردم را واضح و روشن دریافت کرده است؛ پیامی که به‌نظر می‌رسد لیبرال دمکرات‌ها آن را جدی‌تر گرفته‌اند و به خاطر آن به جدا کردن راه خود و یک فرار به جلو در انتخابات آینده می‌اندیشند.

بحرانی به نام طرح ریاضت اقتصادی

دولت ائتلافی انگلیس در حالی با زمزمه سقوط مواجه است که وعده‌های کسانی که در مسیر به دست گرفتن قدرت در فرانسه و یونان هستند برای کنار گذاشتن برنامه‌های ریاضت اقتصادی، مقام‌های اتحادیه اروپا را به‌شدت نگران کرده است. بعد از رسیدن فرانسوا اولاند به پست ریاست جمهوری و وعده او برای کنار گذاشتن طرح ریاضت اقتصادی، در یونان هم حزب برنده انتخابات نتوانست دولت ائتلافی تشکیل دهد و اکنون چپگراهای افراطی با عقیده‌ای اقتصادی شبیه اولاند بخت خود را برای تشکیل دولت آزمایش می‌کنند.

آنتونیس ساماراس، رهبر حزب «دمکراسی نو» اعلام کرده است که حزبش نتوانسته نظر احزاب دیگر را برای تشکیل دولت ائتلافی جلب کند. دمکراسی نو، با کسب18.85 درصد از آرای مردم در انتخابات پارلمانی بیشترین رای را به دست آورد. بعد از این حزب، سیریزیا که رهبران آن مخالف سیاست‌های ریاضت اقتصادی هستند به جایگاه دوم دست یافت. اکنون این حزب باید برای تشکیل دولت ائتلافی تلاش کند. دولت پیشین یونان با قبول سیاست‌های سخت ریاضت اقتصادی اتحادیه اروپا وام‌های کلانی از این اتحادیه برای حل بحران اقتصادی خود گرفته بود.

بانوی نگران اروپا

بازارهای اروپا با انتخابات در فرانسه و بحران سیاسی در یونان شاهد کاهش شاخص سهام بودند. وضعیت موجود به‌ویژه آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان را به‌شدت نگران کرده است. آلمان که به خاطر انضباط اقتصادی کمترین مشکلات اقتصادی را در اتحادیه اروپا دارد با بحران حوزه یورو تلاش گسترده‌ای برای پایبند بودن کشورها به برنامه‌های ریاضت اقتصادی داشت.

با زیر سؤال رفتن تلاشی ۳۰ ماهه برای حفظ ثبات حوزه یورو اکنون آنگلا مرکل تاکید کرده است که آتن و فرانسه باید همچنان به برنامه ریاضت اقتصادی پایبند بمانند. او پیش از این هم با پیروزی اولاند ضمن دعوت او برای گفت‌وگو در برلین اعلام کرده بود که این برنامه مسئله‌ای غیرقابل مذاکره است. برنامه‌های ریاضت اقتصادی باعث مشکلات مالی و بیکاری افراد بسیاری در اروپا شده و مردم کشورهای این قاره با رأی خود نظر منفی‌شان را نسبت به این مسئله در انتخابات‌های اخیر نشان داده‌اند. 

کد خبر 169716
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز