همشهری آنلاین: با وجود تأکیدات پیاپی مقامات کشورمان، مبنی بر رد تعلیق غنی‌سازی از سوی ایران و ضرورت ادامه مذاکرات بدون هر گونه پیش شرط، اتحادیه اروپا امروز بار دیگر خواستار تعلیق کامل همه فعالیت‌های غنی‌سازی اورانیوم در ایران شد.

27 کشور عضو اتحادیه اروپا، روز گذشته در جریان کنفرانسی در وین با موضوع معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، با انتشار بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند ایران باید همه فعالیت‌های مربوط به غنی‌سازی اورانیوم را به حال تعلیق درآورد.

به گزارش تابناک به نقل از «رویترز» ضمن بیان این خبر گزارش داد، آمریکا نیز در این نشست، خواهان برداشتن «گام‌های عملی فوری» از سوی ایران به منظور ایجاد اعتماد شده است.

«رابرت وود»، نماینده آمریکا در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در کنفرانس نامبرده، مدعی شده آمریکا همچنان نسبت به «پایبند نبودن ایران به تعهداتش در مورد توافقنامه منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای» نگران است.

وود همچنین گفته است، جامعه جهانی از این نگران است که ایران اجازه دسترسی به اطلاعات، مدارک و مکان‌های مدنظر بازرسان آژانس را به آن‌ها ندهد.

این سخنان در حالی گفته می‌شود که ایران بارها اعلام کرد، در صورت توافق بر سر اصول کلی با آژانس، بازرسان می‌توانند در چهارچوب قوانین پذیرفته شده بین‌المللی از مکان‌های موردنظر خود در ایران بازدید کنند.

افزون بر این، بیشتر تحلیلگران بر این باورند که برای رسیدن دو طرف به توافق، رسیدن به راهکاری از طریق مذاکره مورد نیاز است.

با این حال، «گیورگی مارتین زاناتی»، رئیس هیأت اتحادیه اروپا، با تکرار پیش شرط‌های پیشین در نشست وین گفته: «ایران باید فعالیت‌های غنی‌سازی و پروژه‌های آب سنگین خود، از جمله تحقیق و توسعه را به حال تعلیق درآورد».

گویا، اتحادیه اروپا بر اثر فشارهای رژیم صهیونیستی، چنین تصمیمی گرفته و بر خلاف توافق‌های انجام گرفته در کنفرانس استانبول، بار دیگر دست به دامن ادعاهای واهی شده است، حال آن که در فاصله نشست استانبول تاکنون، هیچ گونه گزارش منفی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران وجود نداشته است.

 

کد خبر 169602
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز