جمعه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۹
۰ نفر

گروه سیاسی: در فاصله 3 روز مانده به دور دوم مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای کشورمان به غرب هشدار داده است که دچار اشتباه محاسباتی نشود.

چرا که مقاومت ملت باعث شده است که گروه مذاکره کننده به خوبی از حقوق مردم ایران در گفت وگوها دفاع کند همچنین ملت با افتخار ‌بر حقوق خود پافشاری می‌کند و ذره‌ای از آن کوتاه نمی‌آید. دور اول مذاکرات ایران و 6 قدرت بزرگ جهانی 26‌فروردین در استانبول برگزار شد و طرفین توافق کردند دور دوم این مذاکرات سوم خرداد در بغداد برگزار شود.

سعید جلیلی روز پنجشنبه گفت که بعد از استانبول از برخی مقامات غربی اظهاراتی شنیده‌ام اما هشدار می‌دهم که دقت کنند و دچار اشتباه محاسباتی درباره ایران نشوند. او با طرح این پرسش که اگر مسیر فشار و تهدید کشورهای غربی علیه ایران در 33 سال گذشته جواب نداده است، چرا آنها همچنان این مسیر را ادامه می‌دهند؟ افزود:

کسانی که از پیشرفت ایران راضی نیستند، به خاطر برخی منافع تاکتیکی‌ خود همچنان به این مسیر ادامه می‌دهند اما بدانند مسیر فشار بر ملت ایران، موجب مقاومت و پیشرفت بیشتر ملت ما می‌شود. او با اشاره به مذاکرات پیش رو میان ایران و گروه موسوم به 1+5 در بغداد، درباره دستور کار این مذاکرات گفت: آنچه در بغداد می‌بایست مطرح شود، گفت‌وگو برای همکاری، مبتنی بر حقوق مسلم ملت ایران است. جلیلی با تاکید بر آمادگی ایران برای گفت‌وگو درباره همکاری و رد این گفته که زمان برای گفت‌وگو رو به پایان است، تصریح کرد: امروز آنچه رو به پایان است، زمان برای راهبرد فشار است و این راهبرد جواب نداده است.

محاسباتی که شهید شهریاری انجام داد

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشورمان با اشاره به مذاکرات ژنو 2 گفت که در آن مذاکرات ما به آنها گفتیم که اگر سوخت را تامین نکنند، خودمان تولید می‌کنیم؛ فراموش نمی‌کنم لبخندی‌را که نمایندگان برخی از کشورها در مذاکرات موقع شنیدن این حرف درصورتشان نقش بست به این معنا که این کار سختی است و ما نمی‌توانیم از عهده آن برآییم.

البته درست می‌گفتند که تولید سوخت 20 درصد و تبدیل آن به صفحات سوخت، کار پیچیده و با محاسبات دقیق و مهمی بود. آنها معتقد بودند از روزی که آغاز به شروع تولید سوخت و تبدیل آن به صفحات سوخت کنیم، 2 سال طول می‌کشد. جا دارد همین‌جا از شهید شهریاری یاد کنم که محاسبات این کار را او انجام داد بدون اینکه ما‌با‌زای پولی طلب کند. ایران به پشتوانه چنین ظرفیتی توانست کمتر از 2 سال خودش سوخت را تولید و آن را به صفحات سوخت تبدیل کند و امروز نیز از آن استفاده می‌کنیم. جلیلی ادامه داد: مسیری که مردم ایران برای پیشرفت انتخاب کرده‌اند، غیرقابل بازگشت است. آنها می‌خواستند مانع پیشرفت هسته‌ای ایران بشوند و نتوانستند و ایران هسته‌ای شد.

تغییر در ترکیب اروپا

در آستانه مذاکرات یک تغییر در ترکیب مذاکره‌کنندگان هسته‌ای رخ داده است. رئیس‌جمهور جدید فرانسه نماینده این کشور در مذاکرت هسته‌ای با ایران را برکنار کرد. سایت ایران هسته‌ای نوشت که فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور تازه کار فرانسه در یکی از نخستین تصمیم‌گیری هایش، ژاک اودیبر مذاکره‌کننده ارشد این کشور در امور ایران را برکنار کرده است. اودیبر یکی از تندروترین اعضای گروه 1+5 علیه ایران بود که در مواردی مواضع وی حتی از صهیونیست‌ها هم تندتر می‌شد. وی مدیرکل سیاسی وزارت خارجه فرانسه بوده است. هنوز جایگزین اودیبر مشخص نشده است. اولاند هفته گذشته میشل روکار، نخست‌وزیر سابق فرانسه را برای گفت‌وگو با مقام‌های ایرانی به تهران فرستاد. گفته می‌شود تصمیم اولاند درباره برکناری اودیبر، بلافاصله پس از مذاکره با روکار اتخاذ شده است.

کد خبر 170973
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز