دوشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: خبرگزاری آسوشیتدپرس دقیقا صبح روز مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش اختصاصی را منتشر کرده که ادعا می‌کند نشان دهنده وجود اتاقک انفجار از نوع ضروری برای انجام آزمایشات تسلیحات هسته‌یی در پارچین است.

پارچین

به گزارش ایسنا، این خبرگزاری آمریکایی در گزارشی که از وین منتشر کرده مدعی داشتن طرحی کامپیوتری از این اتاقک ادعایی است که می‌گوید مقامی از یک کشوری که برنامه هسته‌یی ایران را دنبال می‌کند در اختیارش قرار داده است.

 این نخستین باری نیست که در آستانه نشست‌های ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادعاهایی بدون مدرک و صرفا بر پایه اظهارات یک فرد بی‌نام مطرح در رسانه‌های غربی مطرح می‌شود.

 این مقام که به هویتش اشاره‌ای نشده گفته است که این طرح مبتنی بر اطلاعات شخصی است که این اتاقک را در سایت نظامی پارچین دیده و به جزییاتی درباره هویت این شخص اشاره نمی‌کند و مدعی است که این کار جان او را به خطر خواهد انداخت!

 براساس گزارش آسوشیتدپرس، اولی هاینونن، معاون پیشین مدیرکل آژانس گفته است که این طرح بسیار شبیه عکسی است که او اخیرا مشاهده کرده و معتقد است که یک اتاقک فشار در پارچین است.

 او مدعی است که حتی رنگ‌های این طرح کامپیوتری هماهنگ با عکسی است که او دیده، اما به منشاء این عکس اشاره نکرد با این توجیه که می‌خواهد از منبع خود حمایت کند.

 این گزارش مدعی است که پس از گزارشات منتشر شده درباره این سیلندر در پارچین دور و روی آن را با سقف و دیوار پوشانیده‌اند تا از دید تصاویر ماهواره‌ای دور بماند.

 این گزارش مدعی است که ویلاچسلاف دانیلکو، دانشمند دوران اتحاد جماهیر شوروی در طراحی این اتاقک در ایران کمک کرده است.

 دیپلمات‌ها می‌گویند که دانیلکو به آژانس گفته که روی این اتاقک کار نکرده، اما داماد او مدعی است که این کانتینر تحت نظارت مستقیم دانیلکو ساخته شده است.

 مقام یاد شده که این طرح را در اختیار آسوشیتدپرس قرار داده اطلاعات ساختگی دیگری درباره محل و زمان ساخت این اتاقک ‌ابعاد آن، تجهیزاتش، مدت زمان استفاده از آن و دانشمندان مرتبط با این پروژه ارایه کرده است.

 ایران بارها اعلام کرده است که طبق چارچوب قوانین بین‌المللی آماده همکاری با آژانس است و به کرار از این نهاد فنی و حقوقی خواسته است که بر پایه فرضیات و ادعاهای بدون مدرک قضاوت نکند و جایگاه حقوقی خود را حفظ کند.

کد خبر 170419
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز