همشهری آنلاین: دبیر شورای عالی امنیت ملی در آستانه مذاکرات هسته‌ای کشورمان با 1+5 در بغداد به اعضای گروه 1+5 هشدار داد، دچار اشتباه محاسباتی نشوند.

به گزارش واحد مرکزی خبر، سعید جلیلی در نخستین همایش ملی اقتصاد مقاومتی با اشاره به پیشرفت‌های همه جانبه کشورمان، حضور عزتمندانه جمهوری اسلامی در این گفتگوها و دفاع از حقوق ملت ایران را ناشی از مقاومت ملت ایران دانست.
جلیلی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به تشدید تحریم‌ها علیه کشورمان از زمان ریاست جمهوری کلینتون افزود: در آن دوره یکی از نظریه پردازان معروف آمریکا با هشدار درباره تشدید تحریم ها علیه ایران ، مسیر تحریم ها علیه کشورمان را اشتباه توصیف و تاکید کرده بود که باید خلاف این مسیر برویم زیرا تحریم ها جمهوری اسلامی را در مسیر شکستن انحصارها قرار می‌دهد و باعث می شود جدی تر و اصولی تر به روند حرکتش ادامه دهد.
وی گفت: این استدلال درست بود زیرا آنان فهمیده بودند که جمهوری اسلای درپی ارائه الگویی برای شکست انحصار حاکم بر جهان و مقاومت همراه پیشرفت است.
جلیلی، نمونه این مقاومت را دست یابی کشورمان به تولید سوخت 20درصد برای مصارف صلح آمیز هسته‌ای دانست و افزود : شاید اگر آنان در مذاکرات ژنو 2، سوخت 20 درصد را به ما می‌دادند اکنون نمی توانستیم این سوخت را در داخل تولید کنیم.
وی با اشاره به بخش های دیگری از مقاله این نظریه پرداز آمریکایی گفت: وی برای جلوگیری از مقاومت ایران پیشنهاد کرده بود مناسبات اقتصادی با ایران را آن قدر افزایش دهید تا اقتصاد این کشور در اقتصاد جهانی هضم شود و نتواند داعیه مقاومت در برابر الگوی انحصار جهانی داشته باشد.
دبیرشورای عالی امنیت ملی تاکید کرد: آن هایی که تصور می کنند با اعمال تحریم ها می توانند به ملت ایران فشار بیاورند یا با این حرکت ها مانع پیشرفت ما شوند بدانند که اتفاقا در زمین ما بازی می کنند و این اقدامات باعث می شود شکل گیری اندیشه جدید، کارآمدی و اجرای الگوی بومی جمهوری اسلامی سرعت بیشتری پیدا کند.
جلیلی، پیشرفت کنونی کشورمان در عرصه های مختلف را نتیجه مقاومت در برابر اندیشه انحصاری حاکم بر مناسبات جهانی دانست که متکی بر ظرفیت های دینی و بومی ماست.
وی گفت: پیشرفت های ما در حالی است که کشورهای دیگر با وجود آن که با فشارها و تحریم ها مواجه نیستند و حتی از تسهیلات و امکانات فراوان در مناسبات جهانی برخوردارند به چنین پیشرفت هایی دست نیافته اند.
دبیر شورای عالی امنیت ملی در ادامه گفت: یکی از بحث هایی که آنها به شدت نگران آن هستند همین است که فشاری که علیه ملت ما برای حفظ آن انحصار و برای مقابله با این اندیشه می آورند به ضد خودش تبدیل شود که امروز شکر خدا شده است.
جلیلی افزود:درگفتگوهای ژنو 2، ما بحثی عنوان کردیم که مقاصدمان صلح آمیز است،انرژی هسته ای صلح آمیز را حق خودمان می دانیم و از این حق کوتاه نمی آییم.
وی گفت: در آنجا تاکید کردیم بحث توقف و تعلیق را نمی پذیریم ، آنچه آن روز در نطنز در حال انجام بود غنی سازی برای مصارف صلح آمیز و استفاده در نیروگاه بود.
جلیلی افزود : راکتور تهران به سوخت 20درصد نیاز داشت که این هم جزو مصارف صلح آمیز است؛ این هم مصادقی دیگر از استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای بود.
دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: در راکتور تحقیقاتی تهران که بیش از 850هزار بیماران کشور از محصولات آن استفاده می‌‌کردند نیازی ابتدایی بود که ما به این سوخت 20 درصد داشتیم چون تا آن زمان ما سوختمان فقط سه و نیم درصد بود.
جلیلی اضافه کرد :در گفتگو ها اعلام کردیم که سوخت 20درصد بر اساس مقررات اژانس و ان پی تی حق ماست و اگر شما این راتسهیل می کنید و در اختیار ما قرار می دهید که باید این کار را بکنید ما آماده هستیم که این را بخریم.
دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: آنها با توجه به نیازی که کشور دارد (850 هزار بیماری که نیاز به محصولات این راکتور دارند) موضوعی پیدا کردند برای اینکه از آن باز بعنوان اهرم فشار علیه ملت ما استفاده کنند، در حالیکه بر اساس اساسنامه آژانس وظیفه داشتند آنرا تسهیل کنند و در اختیار ما قرار دهند.
جلیلی گفت: بازی درآوردند و گفتند ما نمی توانیم بفروشیم اما حاضریم تبادل کنیم ؛ در بحث تبادل هم آن بازی را درآوردند ؛ آن بیانیه تهران و همانجا بود که نشان دادند که آنها با پیشرفت ملت ایران مخالف هستند.
دبیرشورای عالی امنیت ملی اضافه کرد: سوخت 20درصد برای یک راکتور تحقیقاتی که مصارف دارویی دارد، پرهیز از تامین سوخت آن چه معنایی می تواند داشته باشد؟
جلیلی گفت: دوباره این بحث را مطرح کردند که ما این سوخت را نمی دهیم و شرایط مختلفی ارائه کردند که ما هیچ کدام را نپذیرفتیم.
دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود :در آنجا ما بحثی را مطرح کردیم که اگر شما این سوخت را در اختیار ما نگذارید ما خودمان تولید می کنیم ،من فراموش نمی کنم لبخندی که بعضی از آنها در جلسه زدند که معنای آن این بود که بروید اگر می توانید تامین کنید این کار راحتی نیست ، درست هم می گفتند کار آسانی نبود.
جلیلی گفت: تولید سوخت 20درصد و تبدیل آن به صفحات سوخت کار پیچیده و دشواری است اما ما گفتیم که اگر شما تامین نکنید ما خودمان انجام می دهیم ؛ آنها استدلالشان این بود ما که امروز فناوری این کار را داریم اگر از امروز کار کنیم دو سال دیگر سوخت را تامین خواهیم کرد، بنابراین شما در این دوسال باید این کارهایی را که ما می گوییم انجام دهید.
دبیرشورای عالی امنیت ملی افزود: یادی کنیم از شهید شهریاری که این محاسبات پیچیده را انجام داد بدون اینکه ما به ازای ریالی طلب کند و این کار بزرگ و ارزشمند را به فرجام رساند و جمهوری اسلامی ایران به پشتوانه همین ظرفیت توانست این کار را در کمتر از دو سال محقق کند.
جلیلی گفت: و امروز ما توانسته ایم این سوخت را در قالب صفحاتش به مصرفی که نیاز داریم برسانیم.

کد خبر 170831

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز