همشهری‌آنلاین: حجت الاسلام محسن کازرونی عضو مجلس خبرگان رهبری و عضو جامعه روحانیت مبارز، زنگ خطر شکل‌گیری مجلس جزیره‌ای را به صدا در آورد و گفت: این خطر برای مجلس آینده وجود دارد که برای تصمیم‌گیری در مقاطع حساس اکثریتی وجود نداشته باشد که با آن تصمیم همراه باشد.

کازرونی

امام جمعه کرج گفت: خطری که برای  مجلس آینده وجود دارد این است که اصولگرایان یا هر طایفه دیگر حد نساب لازم را کسب نکنند و مجلس مثلثی به وجود آید که این مجلس حد اکثریت ندارد و به همین دلیل در مقاطع حساس که باید تصمیمات مهم گرفته شود فشل می‌شود. مهمترین اظهارات این کاندیدا به نقل از مهر در جدول زیر آمده است:

1

  • جلوگیری از برخی افراط‌ها و مشخص شدن تفاوت‌های جریان انحرافی و جریان اصولگرایی یکی دیگر از علل تبیین منشور اصولگرایی بود. آیت‌الله مهدوی کنی برخی افراد را اصولگرا می‌دانستند اما متاسفانه برخی تندروها آنها را جزء فتنه‌گران و خارج از دایره اصولگرایی می‌دانستند.

2

  • آیت‌الله مصباح نسبت به ترکیب فهرست جبهه پایداری و عدم حضور برخی چهره‌‌های اصولگرا که زاویه آنها با انحراف و فتنه مشخص شده بود در فهرست جبهه پایداری گلایه شدید داشتند.

3

  • آیت‌الله مصباح به همین دلیل در حال تهیه بیانیه‌ای بودند که اعضای جبهه پایداری رفتند و التماس کردند و جلوی این کار را گرفتند.

4

  • اخلاق انتخاباتی در این مقطع بسیار بد بود. اصلاً تصور نمی‌کردیم اصولگرایان ارزشی این طور رفتار کنند یک وقت افراد یک برگ یا شاخه‌ را می‌شکنند اما اینها با انتشار بولتن علیه آیت‌الله یزدی و آیت الله مهدوی کنی درصدد خرد کردن تنه‌های اصلی هستند.

5

  • اگر مجتهدین وارد مجلس شوند مشکلات شرعی قوانین حل می‌شود و خدمت بزرگی به مملکت و جریان قانون‌گذاری است. اگر برخی فقهای مجلس خبرگان در مجلس حضور داشته باشند برای رایزنی با فقهای شورای نگهبان در رابطه با بعضی قوانین هم مفید است.

6

  • در مجموع مجلس هشتم را در بعد نظارت توفیق‌مند می‌بینیم اما در بعد قانون‌گذاری و نظارت می‌توانست بهتر عمل کند. اگر آن هشدارهایی که ما بعد از کشف اختلاس مکتوباتش را دیدیم علنی می‌شد در رسانه‌ها منعکس می‌شد شاید این مسایل پیش نمی‌آمد و یا مردم متوجه می‌شدند این‌ها در انجام وظیفه خود کوشا بوده اند.

7

  • انتقاد به دولت بدون تردید وارد است چون امکان خطای انسان وجود دارد مخصوصاً اگر فرد به قدرت و ثروت دست پیدا کند و اگر مراقبت نشود امکان انحراف وجود دارد.

8

  • از طایفه اصلاح طلبان معتدل مجلس شاید یک نفر رد صلاحیت‌شد در حالی که تیغ شورای نگهبان در اصولگرایان شدیداً اثر کرد. در اجلاس آینده مجلس خبرگان از آیت الله  جنتی به دلیل تایید صلاحیت معتدلان اصلاح طلب تشکر خواهم کرد.

9

  • خطری که برای مجلس آینده وجود دارد این است که اصولگرایان یا هر طایفه دیگر حد نساب لازم را کسب نکنند و مجلس مثلثی به وجود آید که این مجلس حد اکثریت ندارد و به همین دلیل در مقاطع حساس که باید تصمیمات مهم گرفته شود فشل می‌شود. این خطر بزرگی است به همین دلیل است که بزرگان اصولگرا تلاش می‌کردند اصولگرایان را زیر یک پرچم وارد انتخابات کنند.

10

  • این خوف و خطر برای مجلس آینده وجود دارد که برای تصمیم‌گیری در مقاطع حساس اکثریتی در مجلس وجود نداشته باشد که با آن تصمیم همراه باشد.

11

  • حتی نام منتقدین دولت را نمی‌پسندم چون گویا تمام وجه و همت این فهرست انتقاد از دولت است. با اصل انتقاد مخالف نیستم تفاوت اصلی جبهه پایداری و جبهه متحد همین جاست. جبهه پایداری شاید چشم بر انتقادات ببندد اما جبهه متحد انتقادات به جا را بیان می‌کند اما شاخص کردن این مسئله شاید برای نماینده ایرادی نداشته باشد اما برای جایگاه من مضر است.

12

  • صرف اینکه کسی در فهرست جبهه متحد قرار نگرفت انشعابی ایجاد کند درست نیست. اما من در عین اینکه به تصمیم جمعی پایبند هستم به آیت‌آلله تقوی گفتم که ای کاش برخی در این لیست قرار می‌گرفتند چون شاید این افراد قوی‌تر از برخی چهره‌های فهرست باشند.

13

  • اگر خطر جزیره‌ای و مثلثی شدن مجلس آینده وجود نداشت ایجاد فهرست‌های متعدد اشکالی نداشت. اگر دوستان در جبهه متحد با ملاحظاتی برخی افراد را در فهرست قرار می‌دادند شاید این مشکلات به وجود نمی‌آمد. ایجاد فهرست‌‌های متعدد به دلیل عدم حضور در فهرست جبهه متحد از طرف احزاب اصولگرا ناپسند تلقی شده است اما منع قانونی وجود نداشت.

 

کد خبر 161968
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز