همشهری‌آنلاین: علی مطهری گفت: احمدی نژاد می‌خواست با 11 روز خانه​نشینی، با مقاومت خود نظر رهبری را تغییر دهد چرا که ابقای آقای مصلحی در وزارت اطلاعات را قبول نداشت و می‌خواست با مقاومت خود نظر رهبری تغییر کند اما موفق نشد.

روزنامه «ملت ما» با علی مطهری گفتگویی داشته که مهمترین بخش‌های آن به نقل از خبرآنلاین در زیر آمده است:

  • عملکرد مجلس متوسط است؛ هم در بعد قانونگذاری و هم در بعد نظارت بر اجرای قانون. ولی مجلس هشتم دو ویژگی مهم دارد: یکی اینکه با یک دولت جسور مواجه شد که معمولا به تشخیص خود عمل می کرد و احترام زیادی برای قانون قائل نبود و دوم اینکه با بحران سال 88 مواجه شد که طبعا در عملکرد مجلس تاثیر گذاشت مجلس در بحران 88 عملکرد خوبی داشت.
  •  هیئت رئیسه در بعضی مواقع تحت تاثیر فشارهای خارجی قرار گرفته که به نظر من نباید اتفاق می افتاد.
  •  عوامل مختلفی در استیضاح وزیر اقتصاد دخالت داشت. یکی اینکه نمایندگان در مجموع از وزیر اقتصاد فارغ از قضیه اختلاس 3 هزار میلیاردی راضی بودند و در مجموع وزیر اقتصاد را یک وزیر موفق می دانستند ؛ دوم اینکه بالاخره وزیر اقتصاد در نطق خود از مردم عذر خواهی کرد که این هم در رای نمایندگان تاثیر گذاشت و سوم اینکه در برخی نطق‌های استیضاح کنندگان نقاط ضعفی بود که در رای نمایندگان اثر منفی گذاشت و البته دخالت آقای لاریجانی هم قطعا در رای اعتماد مجدد به وزیر اقتصاد موثر بود. گرچه معتقدم که اگر آقای لاریجانی هم به عنوان مخالف استیضاح صحبت نمی‌کرد باز هم استیضاح رای نمی‌آورد.
  • در مورد استیضاح آقای بهبهانی مجلس قاطعانه وارد شد چرا که نمایندگان سقوط هواپیما را ناشی از ضعف مدیریت وزیر راه می‌دانستند. از طرف دیگر اینکه خود وزیر به دستور آقای احمدی نژاد در مجلس حضور پیدا نکرد عاملی شد برای اینکه استیضاح رای بیاورد والا اگر ایشان می آمد و از خود دفاع می کرد ایشان مجددا رای اعتماد می گرفت.
  • هزینه کردن از رهبری دو عامل دارد. یکی اینکه این حرف بهانه ای است برای شانه خالی کردن از وظایف نمایندگی . زمانی که یک نماینده احساس می کند که اگر در یک جایی بخواهد وارد میدان شود تحت فشار قرار می گیرد و سختی‌هایی را باید متحمل شود می‌گوید که رهبری راضی نیستند وارد شویم. در حالی که رهبری بارها اعلام کرده‌اند که در حوزه وظایف نمایندگی دخالت نمی‌کنند. رهبری نه در کار آنها دخالت می‌کند و نه حق دخالت دارد و نه اساسا امکان پذیر است." بنابراین کسانی که این حرف‌ها را می‌زنند که ما اینجا در مقابل تخلف دولت سکوت کرده و اقدامی نمی‌کنیم به این دلیل که احساس می‌کنیم رهبری موافق نیستند، بهانه می‌آورند. عامل دوم هم فضایی است که بعضی از نمایندگان از ابتدای این مجلس ایجاد کردند. اینها خود را به شکلی جلوه داده‌اند که ارتباط مستقیم با دفتر رهبری دارند و در مسائل گوناگون دائم نقل قول می‌کردند که مثلا ما دیشب در بیت رهبری بودیم آنجا احساس کردیم رهبری با فلان کار یا فلان استیضاح یا فلان سوال یا فلان طرح موافق نیستند و یک فضای متفاوتی در میان نمایندگان ایجاد می‌کردند که آنها جرات مخالفت با نظر آنها را نداشته باشند و حتی گاهی احتمال رد صلاحیت در دوره بعدی را مطرح می‌کردند تا نماینده عقب نشینی کند. این عوامل در برخی نمایندگان موثر بود. این واقعیتی است که در مجلس هشتم وجود داشته. این گونه افراد بیشتر در فراکسیون انقلاب اسلامی بودند. اینها چون ارتباط نزدیکی با دولت داشتند این کارشان برای دفاع از دولت هم بود. معتقدم اینگونه افراد هم برداشت غلطی از ولایت فقیه دارند و هم حامی متعصب دولت هستند لذا یک چنین عملکردی دارند.
  •  کسانی که از ولایت فقیه به عنوان یک ابزار به نفع اهداف خود استفاده می‌کنند، به این جایگاه آسیب می زند. همین نگاه اینها بود که باعث شد اعتراض‌هایی که بعد از انتخابات سال 88 که صرفا به نتیجه انتخابات بود و شعارها هم صرفا متوجه مسئله انتخابات و حداکثر متوجه رییس جمهور بود به سوی رهبری متمایل شود. اینها با متصل کردن موضوع به ولی فقیه و دائما پای ولی فقیه را به میان کشیدن، کاری کردند که شعارها کم کم متوجه ولایت فقیه و شخص رهبری شد. اما اینها کاری کردند که رهبری به اجبار ورود پیدا کند.
  • طرح کاهش رابطه با انگلیس تا سطح کاردار، طرح خوبی بود که بعدا با اشغال سفارت انگلیس که خیلی هم روشن نشد که در کجا طراحی شده بود این مصوبه مجلس لوث شد و به جای اینکه سفیر انگلیس با خفت از کشور ما خارج شود و در واقع اخراج شود ما مجبور شدیم به دلیل کارهایی که در سفارت انجام شد از انگلیس عذرخواهی کنیم و اصل موضوع فراموش شد . به نظر می رسد که خود انگلیس پشت این داستان قرار داشت و کاری کرد که آثار مثبت مصوبه مجلس از بین برود. {در پاسخ به این سوال که یکی از نمایندگان هم مقابل سفارت بوده است} ممکن است این نماینده ناخود آگاه ابزار دست انگلیس قرار گرفته باشد.
  • من معتقدم حامیان آقای احمدی نژاد بدون اینکه خودشان بخواهند با جریان انحرافی مرتبط می‌شوند. از نظر من، خودش هم جزء این جریان است.
  • احمدی نژاد می‌خواست با 11 روز خانه​نشینی، با مقاومت خود نظر رهبری را تغییر دهد، چرا که ابقای آقای مصلحی در وزارت اطلاعات را قبول نداشت و می‌خواست با مقاومت خود نظر رهبری تغییر کند اما موفق نشد.
  •  اگر احمدی نژاد برای پاسخگویی به مجلس نیاید تخلف بزرگی مرتکب شده و باید در مقابل مردم و مجلس پاسخگو باشد  در عین حال نشان خواهد داد که پاسخ قانع کننده‌ای ندارد و ممکن است که مسئله استیضاح ایشان در مجلس مطرح شود.
  • {در خصوص نظر رهبری برای تغییر نظام از ریاستی به پارلمانی} این مطلبی بود که رهبری به عنوان مثال فرمودند که حتی اگر لازم باشد که نظام ریاستی تبدیل به نظام پارلمانی شود، براساس قانون اساسی بن بستی وجود ندارد. منظور این نبود که حتما این کار انجام شود . حتی من معتقدم که نظر رهبری این است که نظام ریاستی بهتر از نظام پارلمانی است.
کد خبر 161937
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز