همشهری آنلاین: نائب رئیس مجلس هشتم گفت: بچه‌های پایداری فکر می کنند قطب عالم امکان هستند و فقط خودشان را اصولگرا می‌دانند اینها همان‌هایی هستند که در قم جلوی دفتر آیت الله جوادی آملی رفتند و شعار دادند و کار را تا جایی رساندند که آیت الله امینی تا مدتی در نماز جمعه قم شرکت نکردند.

محمدرضا باهنر در آستانه نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در بخشی از سخنان خود اعتقاد داشت که قرار نیست مجلس نهم تابع و یا منتقد دولت باشد بلکه مجلس باید دولت را در خدمت رسانی به مردم کمک و بر اعمال و رفتارهای آن نیز نظارت داشته باشد. همچنین نایب رئیس مجلس شورای اسلامی معتقد است که شورای نگهبان در تعیین صلاحیت‌ها آنقدر قاطع و صریح عمل کرده است که هیچ گروه و جریانی نمی‌تواند به آن انگ سیاسی بزند. مهمترین اظهارات باهنر به نقل از مهر در زیر آمده است:

  • از بین نمایندگان مجلس آقای ناطق نوری 7 دوره ، من و آقای عبداللهی با 6 دوره جزء با سابقه ترین نمایندگان مجلس هستیم، غیر از مجلس ششم و اول در تمام دوره ها در مجلس حضور داشتم.
  • 6 ماه مانده به پایان مجلس هفتم من اعلام کردم که برای مجلس هشتم کاندیدا نمی شوم، اما خیلی از دوستان بزرگوار از آقای ناطق نوری گرفته تا آقای حداد که رئیس مجلس بودند خیلی اصرار کردند؛ حتی آقای حداد به من گفته اگر قرار باشد از ما دو نفر یکی بیاید مجلس، من کنار می روم که شما به مجلس بروید. در آن زمان من نیز برای خود برنامه داشتم و می خواستم به دنبال کارهای دیگری در همین حوزه سیاست بروم؛ اما در روزهای آخر ثبت نام زنگی به من زده شد و خواسته شد که من ثبت نام کنم، حتی شب که به منزل رفتم و گفتم که ثبت نام کردم به من گفتند نتوانستی دندان طمع را بکشی و بالاخره شرکت کردی؟ اما من هم به خاطر قرار اخلاقی نمی توانستم بگویم به چه دلیل دوباره شرکت کردم.
  • { جریان احمدی نژاد و اطرافیانشان را چقدر اصولگرا می دانید} مجموعه دولت از یک سبد تفکر و ایدئولوژی واحدی نیستند تک تکشان با هم فرق دارند، حمایت بی قید و شرط احمدی تژاد از رئیس دفترش که همه نظام یک طرف و آن یک نفر هم یک طرف انتقاد برانگیز است.
  • من مجموعه دولت را یک سبد تفکر نمی دانم که یک ایدئولوژیک واحدی داشته باشند؛ اینها تک تکشان باهم متفاوت هستند. اما با توجه به اینکه به بعضی از تفکرات و رفتارهای احمدی نژاد نقد دارم؛ اما وی را جزو اصولگرایان می دانم و ما در مجلس نیز وظیفه خود می دانیم که برای خدمت رسانی بهتر به دولت کمک کنیم.
  • کسی از من پرسید حامیان رئیس جمهور در مجلس نهم چند نفر خواهند بود، من گفتم باید دید منظور از حامیان یعنی چه؟ و این حامیان را باید تعریف کنیم. اگر منظور از حامیان تابعین رئیس جمهور باشند من فکر نکنم در مجلس نهم به 10 نفر برسند؛ اما یک موقع است حامیان رئیس جمهور به گروهی گفته می شود که از کارهای دولت حمایت کنند و در کنار آن نیز عیب هایش را هم ببیند؛ بنابراین با این تعریف اکثریت مجلس حامی دولت هستند.
  • دکتر الهام -که امیدواریم این مطلب درست نباشد- در جایی اظهار نظر کرده بود که اگر مجلس آینده مخالف دولت باشد، امنیت ملی به خطر می افتد. اصولا این ادبیات را در سیاست نباید به کار ببریم و از این اظهار نظرها بوی دیگری هم می آید.
  • روزنامه دولتی ایران به بنده حمله کرده بود که چرا اصطلاح حجت الاسلام ذوالنور را به طنز تکرار کرده ام که رئیس جمهور و مشایی مثل لاله و لادن هستند. ظاهرا آقایان جریان انحرافی خیلی دوست دارند که مساله اینگونه باشد و سرنوشت رئیس جممهور را به خود گره بزنند اما بنده معتقدم که نظام، طبیب حاذقی دارد و لاله و لادن سیاسی را از هم جدا خواهد کرد.
  • {در مورد لیست 8+7 برخی ها انتقاد داشتند که این لیستی که منتشر شده است بخش عمده آن از اصولگرایان تحول خواه است و سهم کمی برای دیگر تشکل ها از جمله جبهه پیروان درنظر گرفته شده است} این موضوع را همه گروه ها نقد کرده اند و ما هم به عنوان جریان جبهه پیروان از این لیست به صورت جامع راضی نیستیم؛ اما وقتی که یک فرایندی را می پذیریم باید به آن تن دهیم؛ یعنی اگرشورای داوری دو رأی به نفع ما داد و یک رأی هم علیه ما داد، نباید شورای داوری را زیر سوال ببریم.
  • بله، ما هم گلایه داریم. مثلا در جلسه 8 نفره گروهی که 16 تشکل دارد 2 نماینده و گروهی هم که دو تشکل دارد 2 نماینده داشت؛ اما معتقدیم به برکت حضور روحانیت بالای سر این کار باید از خواسته های خود تنازل کنیم.
  • این لیست 30 نفره نتیجه یک تفکر جمعی بود و این 30 نفر از بین 70 نفر انتخاب شدند، البته این 70 نفر نیزهمه لیاقت نمایندگی و حضور در لیست جبهه متحد را داشتند؛ اما شورای داوری مجبور بودند از این هفتاد نفر 40 نفر آن را ریزش بدهند.
  • اگر قرار بود از بین این هفتاد نفر جبهه پیروان لیستی را انتخاب کنند قطعا لیست متفاوتی بیرون می آمد و اگر تحول خواهان و شورای روحانیت مبارز هم لیست می دادند باز لیستی غیر از این می شد، اما ما در جبهه متحد یک قرار معی بستیم و تفاهم کردیم؛ بنابراین در وسط آن دیگر نباید جر زد.
  • فهرست جبهه متحد اصولگرایی نتیجه کار دوساله جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است و همه تشکل های سیاسی که در این مجموعه جمع شدند شناخته شده و دارای سابقه دیرینه هستند
  • در این دوره هم این لیست های متنوعی که درست شده خیلی وزن ندارند، ممکن است آدم های خوبی در این لیست ها باشد اما اقبال و وزنی ندارند.
  • جبهه پایداری از ابتدا اشکالاتی را به جبهه متحد وارد می دانست، اولا اعضای این جبهه را اصولگرای ناب نمی دانستند، که دعوا بر می گشت به همان دعوای قبلی که عرض کردم و به همین دلیل بهانه جویی می کردند. ابتدا گفتند به ترکیب جبهه نقد داریم و بعد به حضور برخی اشخاص اشکال گرفتند مثلا گفتند باهنر نباشد، آنها باید نماینده خود را مشخص می کردند قرارنبود که در مورد نماینده گروه های دیگر را هم اظهارنظر کنند.
  • اینها چون رقابت احمدی نژاد با هاشمی را یک رقابت پربرکتی دیدند فکر می کنند هرجا که می خواهند پیروز شوند باید دعوای احمدی نژاد هاشمی راه بیاندازند؛ اما هاشمی دیگر کنار رفت و تمام شد.
  • جبهه پایداری در هفته نامه 9 دی یک سرمقاله ای با عنوان مات شدن طرح هاشمی توسط آیت الله مصباح منتشر کرد که در آن مقاله آمده بود ترکیب 8+7 ساخته و پرداخته هاشمی رفسنجانی است و آیت الله مصباح این طرح را خنثی کردند.
  • بچه های پایداری این که 5 نفر از لیست ما را در درون لیست خود جای داده اند خیلی لطف کرده اند آنها فکر می کنند قطب عالم امکان هستند و فقط خودشان را اصولگرا می دانند این ها همان هایی هستند که در قم جلوی دفتر آیت الله جوادی آملی رفتند و شعار دادند و کار را تا جایی رساندند که آیت الله امینی تا مدتی در نماز جمعه قم شرکت نکردند.
  • اعضای جبهه پایداری بچه های خوب و مخلصی هستند؛ اما در بحث های سیاسی هنوز رشد فکری ندارند.
  • از روز اول که جبهه پایداری تشکیل شد ما خیلی خوشحال شدیم؛ چرا که اینها اخراجی های دولت و سرمایه های اجتماعی بودند و می شد در هر استان و منطقه ای به عنوان کلونی های کوچکی مطرح شوند و اینکه گفته اند رایحه خوش نیستیم تفاوتشان با حامیان دولت بر سر جریان انحرافی مشخص شد؛ اما رفته رفته این موضع در این جریان کمرنگ شد به گونه ای که آقاتهرانی نیز در اظهارنظر اخیر خود گفته است جریان انحرافی جریان نیست بلکه یکی دو نفر هستند که ناراحت بودند و حالا خوب شده اند و حتی 11 روز خانه نشینی رئیس جمهور را به مرخصی و خستگی از کار تعبیر کرده است. این اعتراض و قهر رئیس جمهور یک اعتراض با همه توان به تصمیمات نظام بود و حتی آیت الله مصباح نیز موضع گیری کردند.
  • باید اول تعریف کنیم، ساکت یعنی چه؟ خود بنده هفته بعد از انتخابات ریاست جمهوری با سه چهار نفر رفتم پیش موسوی که علاوه بر ما ده ها گروه دیگر هم برای نصیحت رفته بودند و من نیز به وی پیشنهاد کردم که برگردد به نظام؛ به وی گفتم در این انتخابات یک چیزهایی همه گیر شما آمده بنابراین اگر هم می خواهید اپوزیسیون شوید بهتر است اپوزیسیون درون نظام باشید، اگر بیرون از نظام باشید خیلی شانس بیاورید سرنوشتی همچون نهضت آزادی پیدا می کنید، که حتی سرنوشت آنها بدتر از نهضت آزادی شد.
  • حالا یک عده ای می گویند چرا هفته اول. بنابراین جزو ساکتین فتنه هستید اگر این تعریف ساکتین فتنه است بله من جزو ساکتین هستم.
  • بعضی ها هم در مجلس در همان هفته اول گفتند این سران فتنه را بدهند به ما تا اعدامشان کنیم و مشکل مملکت حل شود، اما ما اعتقاد داشتیم این طوری نمی شود مسائل را حل کرد.
  • اینها اعتقاد داشتند که می شد 9 دی را در 25 خرداد راه انداخت، اما من می گویم 9 دی باید 9 دی می شد تا این حماسه بزرگ خلق شود؛ یعنی باید حرمت شکنی های روز عاشورا، 13 آبان، روز قدس و شعار نه غزه نه لبنان را پشت سر می گذاشتیم تا 9 دی خلق شود. اگر 25 خرداد 9 دی را برگزار می کردیم، 2 میلیون هم سبزها می آمدند اما در 9 دی 1 میلیون و خورده ای از این 2میلیون سبزها هم به صحنه آمدند و فتنه را محکوم کردند.
  • من برای مجلس نهم کاندیدای هیئت رئیسه نمی شوم و الان هم پرداختن به این مطلب زود است و نمایندگان مجلس نهم هیئت رئیسه خود را انتخاب خواهند کرد.
  • در این دوره تایید و رد صلاحیت ها هیچ انگ سیاسی متوجه شورای نگهبان نیست. در یک زمانی می گفتند که شورای نگهبان خطی عمل می کند و اصلاح طلبان را رد و اصولگرایان تائید صلاحیت می کند؛ اما در این دوره آنقدر شورای نگهبان جامع و کامل عمل کرده است که هیچ کس نمی تواند این اتهام را به این نهاد وارد کند و حتی درهیچ یک از رسانه های اصلاح طلب و اصولگرا هم نقدی بر عملکرد شورای نگهبان نمی بینیم.
  • حتی اما از طرفی ما علاقه داشتیم که اگر ضوابط به شورای نگهبان اجازه می داد یک مقدار با سعه صدر عمل کرده و تعداد بیشتری را تائید صلاحیت می کرد. در این دوره شاهدیم که از طرفدار سرسخت دولت گرفته تا منتقد دولت رد صلاحیت شده اند.
  • در رابطه با خود مجلس هم که حدود 30 نفر رد صلاحیت شدند 5 - 6 نفرآنرا قانع هستم و به مصلحت نظام بود که وارد مجلس نشوند؛ اما در مورد مابقی آنان راضی نیستم و البته شورای نگهبان وظیفه ندارد که من را قانع کند و حتما دلایل خود را دارد، اما در رفت و آمد ها و مذاکرات صورت گرفته، استدلال قانع کننده ای را از شورای نگهبان نشنیده ام.
  • در مورد چهره های شاخص مجلس هم مانند دکتر صدر بسیار متاسف هستم. درست است که نقدهای جدی از نظر تشکیلاتی ، حزبی و سیاسی به وی دارم، اما امیدوارم اگر در مورد ایشان سوء تفاهمی وجود دارد به زودی برطرف شود.
کد خبر 161906
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز