همشهری آنلاین: عضو موسس جبهه منتقدین دولت یا صدای ملت درباره انتقاداتی که از مجلس درباره استیضاح وزرا و سئوال از رئیس جمهور می‌شود گفت: می‌گویند استیضاح سیاسی است اما وقتی رئیس جمهور قانون را اجرا نمی‌کند، مجلس باید چه کاری انجام دهد. اگر کشور به استبداد رسید، در آینده همه می‌گویند این استبداد از مجلس هشتم آغاز شد.

علی مطهری نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی و کاندیدای نهمین دوره انتخابات مجلس در فهرست انتخاباتی صدای ملت با حضور در برنامه تلویزیونی پارک ملت مطالبی را درباره انتخابات نهم مطرح کرد که مهمترین آنها را به نقل از مهر می‌خوانید:

  • ایجاد جبهه‌های متعدد تنها به دلیل اختلاف در روش‌ها نبوده و دلایل دیگری داشته‌است.
  • مشکل اقتصادی فعلی در کشور به دلیل تحریم‌های اقتصادی است که هیچ‌گاه حل نمی‌شود. از سوی دیگر تأکید بر مشکلات اقتصادی با رویکرد انقلاب و جهانی شدن انقلاب سازگاری ندارد و نگاه جامعی نیست.
  • ورود تعداد زیاد متخصصان در یک حوزه به مجلس خیلی ملاک نیست چراکه باعث افزایش اختلافات می‌شود. از سوی دیگر در روند تصویب قوانین مشاوران قوی در کمیسیون‌ها وجود دارد. نماینده باید قوه تحلیل و فهم داشته باشد. مجلس، مجلس عوام و مهم اعتماد مردم است.
  • مسئله حزب نیز بسیار مهم است و اگر حزبی در مجلس اکثریت را داشته باشد، براساس تفکر آن حزب برنامه خواهد داشت.
  • اینکه ایشان (فدایی) می‌گویند اختلاف نظر از بین رفته و گروه غیر اصولگرا در حکومت نیست و راحت‌تر می توانیم عمل کنیم، مسئله‌ای است. چراکه در این چند سال دعواهایی که بین ما اصولگرایان بوده کمتر از پیش نبوده و جای تأمل دارد.
  • تا زمانی که کشور در تحریم و تحت فشار خارجی باشد، مشکلاتی مانند تورم و بیکاری و... ادامه خواهد داشت.مردم به نخبه و متخصص رأی نمی‌دهند، رأی مردم به کسی است که حقوقشان را حفظ کند.
  • اینکه مجلس در مورد برخی از امور ایستادگی می‌کند مربوط به عملکرد قبلی دولت است. دولت قوانین را رعایت نمی‌کند و مجلس می‌گوید باید قوانین را اجرا کند. در مورد بنزین نیز دولت از محل فروش فرآورده‌های نفتی بنزین وارد کرد که اشکال قانونی داشت و مجلس نیز نمی‌توانست در برابر سرپیچی دولت از قانون ساکت باشد. باید این امور را در ریل قانونی قرار می‌داد.
  • اینکه اگر نماینده بخواهد از یک وزیر سئوال بپرسد دچار تردید شود که هوای نفس است یا بحث نمایندگی درست نیست.
  • اینکه می‌فرمایند بسیاری از استیضاح‌ها مبتنی بر خواسته‌های نفسانی است را قبول ندارم. چرا شخصی قضاوت می‌کنند. می‌گویند استیضاح سیاسی است اما وقتی رئیس جمهور قانون را اجرا نمی‌کند، مجلس باید چه کاری انجام دهد. اگر کشور به استبداد رسید، در آینده همه می‌گویند این استبداد از مجلس هشتم آغاز شد.
  • {راهکار جلوگیری از نگاه سیاسی به استیضاح و سئوال} وقتی فرد قصد استیضاح دارد بهتر است در ابتدا به صورت مستقیم با خود وزیر صحبت کند و در صورتیکه به نتیجه نرسید مسئله استیضاح را مطرح کند.
  • در استیضاح کردان وزیر کشور سابق دوساعت و نیم با احمدی‌نژاد مذاکره کردم، همه راه‌ها را رفتیم و در آخر استیضاح را مطرح کردیم. ما از دور گمان می‌کنیم که فرد قصد غرض‌ورزی دارد اما این طور نیست.
کد خبر 161339
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز