گروه سیاسی: روند بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس شورای اسلامی امروز تمام شد و از پنجشنبه تبلیغات بیش از 3هزار و400 نامزد تایید صلاحیت شده به‌مدت یک هفته شروع می‌شود.

انتخابات

با اعلام پایان بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات مجلس، پایانی بر تمام شایعات رسانه‌ها درباره ردصلاحیت برخی چهره‌های شناخته‌شده مجلس هشتم هم رقم خورد. صلاحیت شهاب‌الدین صدر نایب رئیس مجلس شورای اسلامی و سرلیست جبهه بصیرت و بیداری اسلامی و حجت‌الاسلام سید محمود علوی سرلیست جبهه ایستادگی تایید نشد.

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان گفت که صلاحیت 3 هزار و 444 داوطلب نمایندگی مجلس تایید و 1200 نفر رد صلاحیت شدند.

12 نفر برای هر کرسی مجلس

آمارهای جزئی‌تر را البته مصطفی محمد نجار وزیر کشور داد. او گفت از 5 هزار و 164 نفری که صلاحیت‌شان توسط شورای نگهبان بررسی شد 470‌نفر انصراف دادند و بالغ بر 3 هزار و 400‌نفر تایید شدند. نجار با بیان اینکه تقریبا 12‌نفر برای تصاحب هر کرسی مجلس نهم با هم رقابت می‌کنند، گفت: مجموعا 97 نفر درخواست تغییر حوزه انتخابیه خود را به شورای نگهبان داده بودند که با 73‌درخواست موافقت شد.

دعوت اساتید برای حضور

براساس آماری که نجار اعلام کرده است 48 میلیون و 288 هزار و 799 نفر حائز شرایط شرکت در انتخابات مجلس نهم و رای دادن هستند. وزیر کشور گفته است: در انتخابات مجلس نهم 47 هزار و 665 شعبه اخذ رای در سراسر کشور داریم.او اشاره‌ای هم به تبلیغات نامزدهای تایید صلاحیت شده کرده و گفته تبلیغات از ساعت 8 صبح روز پنجشنبه4 اسفند شروع می‌شود و به‌مدت 7‌روز ادامه می‌یابد؛ یعنی ساعت 8 صبح پنجشنبه 11 اسفند ماه پایان تبلیغات است.انتخابات روز 12 اسفند برگزار می‌شود.

امروز 9 هزار و 130 نفر از اساتید برجسته کشور طی بیانیه‌ای به تبیین شرایط حساس جهانی پرداخته و از مردم برای شرکت در انتخابات دعوت کردند.

آنها که ردصلاحیت شدند

به غیراز شهاب‌الدین صدر و سیدمحمود علوی، چهره‌های شاخص دیگری هم بودند که صلاحیت‌شان برای حضور در انتخابات مجلس نهم تایید نشد. پیش از آنکه شورای نگهبان اسامی 3 هزار و 444 نامزد تایید صلاحیت شده را به وزارت کشور اعلام کند، اسامی نامزدهایی مثل حجت‌الاسلام ابراهیم نکونام رئیس کمیسیون اصل 90، فاطمه آجرلو نماینده مردم کرج، سلیمان جعفرزاده رئیس 3 سال اول کمیسیون اجتماعی، اقبال محمدی نماینده مردم مریوان و برخی چهره‌های دیگر مجلس که رقمشان حدودا به 38 می‌رسید در جمع ردصلاحیت شده‌ها دیده شد.

نکونام نامه تایید صلاحیتش را منتشر و اعلام کرد که به خاطر بیماری قلبی کنار کشیده است. اما چهره‌هایی مثل محمود احمدی بیغش عضو کمیسیون امنیت ملی، سلیمان جعفرزاده، فاطمه آجرلو، علی کریمی فیروزجایی و اقبال محمدی حرفی درباره تایید صلاحیت‌شان نزدند. به این فهرست نام جهانبخش امینی نماینده کرمانشاه را نیز باید اضافه کرد. برخی چهره‌هایی که رسانه‌ها از آنها به‌عنوان چهره‌های منتسب به جریان انحرافی یاد می‌کردند نیز رد صلاحیت شده‌اند. عباس امیری‌فر امام جماعت مسجد سلمان فارسی که قبلا رد صلاحیت شده بود، حالا هم نام حجت‌الاسلام بهمن شریف‌زاده نیز در فهرست رد صلاحیتی‌ها دیده می‌شود.

ادامه تحرکات انتخاباتی احزاب

تحرکات انتخاباتی طیف‌های مختلف هم امروز ادامه پیدا کرد. 6 نفر از نامزدهای جبهه متحد اصولگرایان با حضور در مسجد امام صادق میدان فلسطین، ضمن بیان دیدگاه‌های خود به تبیین اهمیت حضور در انتخابات دوره نهم مجلس شورای اسلامی پرداختند. محمدنبی رودکی، حسین مظفر، احمد توکلی، علی اصغر خانی، زهره الهیان و محسن کازرونی در این نشست از همه گروه‌ها و جمعیت‌ها خواستند تا با حضور پرشور خود در پای صندوق‌های رای، توطئه دشمنان را خنثی کنند.

در نشست دیگری با عنوان نخستین گردهمایی کاندیداهای جبهه متحد در سراسر کشور غلامعلی حداد عادل، علی لاریجانی، علیرضا زاکانی، منوچهر متکی و سیدرضا تقوی سخنرانی کردند. در نشست مذکور که نامزدهای جبهه متحد در سراسر کشور حضور یافته بودند، میثاق‌نامه نامزدها و همچنین بیانیه آیت‌الله مهدوی‌کنی و آیت‌الله یزدی در حمایت از فهرست جبهه متحد اصولگرایان قرائت شد.

اعضای جبهه مردم‌سالاری هم که یکی از فهرست‌های اصلی طیف اصلاح‌طلبان است صبح امروز با اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام دیدار و درخصوص مسائل جاری کشور و مسائل مربوط به انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی با وی گفت‌وگو کردند.

کد خبر 161289
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز