همشهری آنلاین: علی اردشیر لاریجانی در سال ۱۳۳۶ در نجف اشرف به دنیا آمد.

علی لاریجانی

علی لاریجانی از خرداد ۱۳۸۷ تا خرداد ۱۳۹۹ پنجمین رئیس مجلس شورای اسلامی بود  وی در تاریخ ۸ خرداد ۱۳۹۹ به سمت مشاور مقام رهبری و عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد.

وی، دوران دبستان را در مدرسه ادیب و دوره متوسطه را در دبیرستان صدر قم سپری کرد و لیسانس خود را از دانشگاه صنعتی شریف، در رشته ریاضی و علوم کامپیوتر با رتبه اول اخذ نمود. سپس در رشته فلسفه دانشگاه تهران ادامه تحصیل داد و دکتری خود را در رشته فلسفه دریافت کرد و در حال حاضر عضو هیات علمی دانشگاه تهران است.

 لاریجانی از شاگردان استاد شهید آیت الله مرتضی مطهری (ره) و نیز داماد ایشان می‌باشد. وی در روزهای نخست پیروزی انقلاب اسلامی، بدلیل حساسیت سازمان صدا و سیما، با رایزنی استاد شهید مطهری به آن سازمان وارد شد و یک دوره از فعالیت را در آن سازمان آغاز کرد.

در دوران دفاع مقدس و از سال ۱۳۶۱ به سپاه پاسداران پیوست و در سمت معاونت سپاه و جانشین ستاد کل سپاه پاسداران تا سال ۷۱ خدمت کرد.

وی مسئولیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را  از ۲۰ مرداد ۱۳۷۱ تا ۲۶ بهمن ۱۳۷۲ برعهده داشت و از سال ۱۳۷۲ تا ۱۳۸۳ رئیس سازمان صدا و سیما بود.

لاریجانی که به مدت پنج سال یکی از دو نماینده رهبر معظم انقلاب در شورای عالی امنیت بود در شهریور ۱۳۸۴ با حکم رئیس جمهور به دبیری شورای عالی امنیت ملی منصوب گردید.  

وی در دوره‌های هشتم، نهم و دهم مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه قم به مجلس راه یافت و به مدت ۱۲ سال رئیس مجلس بود.  

وی در تاریخ ۸ خرداد ۱۳۹۹ به سمت مشاور مقام رهبری و عضو حقیقی مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد.

کد خبر 34444
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز