همشهری آنلاین: اریک هولدر دادستان کل ایالات متحده آمریکا در نامه‌ای به مقامات روسی اعلام کرد وزارت دادگستری آمریکا خواهان مجازات اعدام برای ادوارد اسنودن نیست.

بر‌اسا گزارش CNN، هولدر در نامه‌ای اعلام کرد بحث و جدل‌ها برسر اعطای پناهندگی موقت روسیه به اسنودن دارای صلاحیت نیستند زیرا اسنودن از این رو خواهان دریافت پناهندگی سیاسی است که معتقد است در صورت بازگشت به آمریکا شکنجه و اعدام خواهد شد.

هولدر در این نامه ادعا کرد مجازات اعدام گزینه ای نیست که در رابطه با اتهامات وارد شده علیه اسنودن مطرح باشد و حتی اگر اتهامات دیگری علیه وی ارائه شوند، ایالات متحده همچنان خواهان مجازات اعدام برای وی نخواهد بود.

دادستان کل ایالات متحده در این نامه اظهار داشته که درصورت بازگرداندن اسنودن به آمریکا،‌ وی با شکنجه مواجه نشده و وکیلی برایش در نظر گرفته شده و در دادگاهی غیر نظامی محاکمه خواهد شد. هولدر در نامه‌اش گفت ما معتقدیم چنین تضمین‌هایی ادعاهای موجود که اسندون براساس آنها خواستار دریافت پناهندگی سیاسی است را خنثی خواهد کرد.

وی همچنین گفت اینکه اسنودن به دلیل باطل شدن گذرنامه‌ آمریکایی‌اش قادر به سفر کردن نیست حقیقت ندارد. اسنودن همچنان یک شهروند آمریکایی است و می‌تواند گذرنامه‌ای با اعتبار محدود برای بازگشت مستقیم به آمریکا داشته باشد. ایالات متحده بلافاصله چنین گذرنامه‌ای را برای اسنودن صادر خواهد کرد.

پدر ادوارد اسنودن نیز در نامه‌ای که در روز جمعه انتشار یافت از باراک اوباما درخواست کرده تا به هولدر دستور لغو تمامی شکایت‌هایی که علیه پسرش شده را صادر کند. لون اسنودن از فعالیت‌های پسرش دفاع کرده و آنها را به نافرمانی مدنی مقایسه کرده است. وی در مصاحبه یا NBC نیز با تایید فعالیت‌های پسرش اعلام کرد ادوراد اسنودن در رابطه با انتشار مدارک جاسوسی آمریکا و باز کردن چشم شهروندان آمریکایی به روی حقیقت کار درستی انجام داده‌است.

وی در این مصاحبه گفت فکر می‌کنم روزی که پسرم آخرین نفسش را بکشد، نسبت به آنچه انجام داده احساس خوبی خواهد داشت. او کاری را انجام داد که فکر می‌کرد درست است و حقیقت را با آمریکایی‌ها به اشتراک گذاشت و آنچه ما می‌خواهیم با این حقیقت انجام دهیم به ما، یعنی مردم بستگی دارد.

وی همچنین نسبت به تصمیم اخیر در رابطه با افزایش بودجه برنامه جاسوسی که پسرش زوایای مختلف آن را افشا کرده بود،‌ ابراز ناراحتی کرد. وی گفت که با پسرش به صورت مستقیم در ارتباط نیست اما تماس‌های غیر مستقیمی از طریق رابطانی از قبیل ویکی‌لیکس با او داشته است.

در این میان کرملین اعلام کرد که مقامات امنیتی روسیه همچنان به مذاکرات خود با مقامات آمریکایی ادامه می‌دهند. به گفته کرملین این مذاکرات در سطح مقامات عالی‌رتبه نبوده و میان رئیس FBI و رئیس سازمان امنیت روسیه یا FSB برگزار می‌شوند.

اسنوندن همچنان مجوز خروج از بخش ترانزیت فرودگاه مسکو را ندارد و در انتظار دریافت مجوز خروج پس از دریافت پناهندگی موقت سیاسی از روسیه است. ممکن است روند دریافت این پناهندگی طولانی شده و اسنودن برای ماه‌ها در بخش ترانزیت فرودگاه باقی‌بماند،‌البته محدودیتی 6 ماه نیز برای اقامت وی در فرودگاه وجود دارد.

کد خبر 224740
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز