همشهری آنلاین: سرگئی لاوروف اعلام کرد که در دیدار وزرای خارجه و دفاع روسیه و آمریکا این توافق حاصل شد که کارشناسانی از دو کشور با هدف آماده‌سازی مقدمات برگزاری نشست «ژنو ۲» با هم دیدار کنند.

توافق آمریکا و روسیه برای آماده‌سازی مقدمات کنفرانس ژنو ۲

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه (سانا)، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه در کنفرانسی مطبوعاتی مشترک با جان کری، وزیر خارجه آمریکا و سرگئی شویگو، وزیر دفاع روسیه و چاک هاگل، وزیر دفاع آمریکا گفت: مساله سوریه در راس اولویت‌های ما قرار دارد و ما بر آغاز روند سیاسی و برگزاری ژنو 2 تاکید می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد که همکاری جهت مبارزه با تروریسم نه فقط در سوریه بلکه در مناطق دیگر مهمترین مسائلی است که در نشست بین‌المللی آتی در ژنو مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد که مسائل دیگری همچون افغانستان، برنامه‌های هسته‌ای ایران و کره جنوبی در این نشست مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

لاوروف بر لزوم جلوگیری از برهم خوردن ثبات و امنیت و گسترش سلاح‌های کشتار جمعی و مسوولیت جامعه بین‌الملل جهت دستیابی به راه حل‌های مسالمت آمیز برای تمامی بحران‌ها تاکید کرد.

وی عنوان داشت که روسیه همانند آمریکا می‌خواهد که اوضاع کشورهای ناآرام همانند سابق شود و ثبات به کشورها از جمله مصر بازگردد و به همین دلیل نشست مسکو و واشنگتن براساس مسئولیت مشترک دو کشور صورت می‌گیرد.

لاوروف تصریح کرد که در نشست آن‌ها راه‌های تقویت همکاری میان دو کشور در عرصه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفت.

در همین راستا جان کری خاطرنشان کرد: هرچند نقطه نظرات آمریکا و روسیه در خصوص بحران سوریه متفاوت است، اما حل و فصل سیاسی راه حل نهایی بحران این کشور است و نشست ژنو 2 گامی در راستای حل و فصل سیاسی بحران سوریه است.

وی تصریح کرد: امیدوارم که مذاکرات بسیار شفافی در خصوص این مسائل صورت گیرد. ما از هیات روسی در واشنگتن استقبال کردیم و امیدوار هستیم که نشست‌های ثمر بخش و مذاکرات شفافی صورت گیرد.

کری عنوان داشت: هرچند دیدگاه‌ها میان روسیه و آمریکا مختلف است، اما این نشست ما بسیار مهم بود و مساله مهم این است که در زمینه دفاع موشکی و دیگر مسائل استراتژیک در افغانستان، ایران، کره جنوبی و سوریه راه‌حل‌هایی ایجاد شود.

وی خاطر نشان کرد: هرچند دیدگاه من و لاوروف در خصوص مسوولیت خونریزی‌ها در سوریه مشابه نیست، اما ما توافق یافته‌ایم که از فروپاشی این کشور جلوگیری شود و حل و فصل سیاسی راه حل نهایی بحران این کشور باشد.

در همین راستا وزیر دفاع روسیه اعلام کرد که این نشست روسیه و آمریکا این امکان را بوجود آورد که مسائل مورد توجه دو کشور همچون سوریه، افغانستان و همچنین همکاری دوجانبه میان مسکو و واشنگتن مورد بررسی قرار بگیرد.

لاوروف همچنین در سخنرانی مطبوعاتی که پس از این دیدار چهارجانبه مسئولان روسی و آمریکایی برگزار شد، اعلام کرد: با طرف آمریکایی به این توافق دست یافتیم که کارشناسانی از دو کشور در اواخر ماه جاری با یکدیگر دیدار کنند تا مقدمه چینی‌ها جهت برگزاری نشست ژنو 2 را مورد بررسی قرار دهند.

وی تصریح کرد: ما دارای یک دیدگاه هستیم و بر لزوم برگزاری نشست ژنو 2 براساس دیداری که در مسکو میان من و جان کری برگزار شد، تاکید داریم.

لاوروف عنوان داشت: ما در خصوص این مساله نیز توافق یافتیم که تصمیم‌های اتخاذ شده در نشست گروه هشت در ایرلند مبنی بر یکپارچه سازی تلاش دولت و مخالفان سوری جهت ریشه کن کردن تروریسم در سوریه اجرایی شود.

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد: مسکو به تمام مسئولیت‌های خود برای برگزاری نشست ژنو عمل کرد و هیاتی را بدون هیچ پیش شرطی اعزام خواهد کرد که در راستای اجرای معاهده ژنو 1 در 30 ژوئن سال گذشته عمل کند.

در همین راستا، وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که وزرای روسیه و آمریکا در نشست خود در واشنگتن تاکید کردند که برای اجرایی کردن توافق‌های پیشین در خصوص برگزاری نشست ژنو در خصوص سوریه اهمیت قائل هستند.

از سوی دیگر لاوروف اعلام کرد که نشست دوجانبه میان ولادیمیر پوتین و باراک اوباما، روسای جمهوری روسیه و آمریکا هنوز لغو شده است و تنها سفر اوباما به مسکو به تاخیر افتاده است.

وزیر خارجه روسیه تصریح کرد که این تاخیر بر رایزنی‌ها میان وزرای روسیه و آمریکا تاثیر منفی نمی‌گذارد.

وی در خصوص ادوارد اسنودن، افشاگر آژانس امنیت ملی آمریکا که مسکو به وی حق پناهندگی اعطا کرد، گفت: در نشست وزرا بسیار کم این مساله مورد بررسی قرار گرفت و این مساله به جنگ سرد جدیدی بین روسیه و آمریکا منجر نخواهد شد و این امر نمی‌تواند به منافع مشترک آمریکا و روسیه لطمه وارد کند.

وی با بیان اینکه روسیه براساس قوانین بین‌المللی با این مساله برخورد کرد، عنوان داشت: ما نمی‌توانستیم به نحوه دیگری در قبال پرونده اسنودن عمل کنیم، بویژه آن که میان ما و آمریکا توافق نامه‌ای در خصوص تحویل افراد تحت تعقیب وجود ندارد و واشنگتن از سال‌های طولانی با انعقاد چنین توافقنامه‌ای مخالفت کرده است.

لاوروف تصریح کرد: در مذاکرات روسیه و آمریکا، سپر دفاع موشکی آمریکا و افغانستان و اوضاع شبه جزیره کره مورد بررسی قرار گرفت.

وی به این مساله اشاره کرد که توافق شد که در چارچوب گروه 2+2 دیدارهایی میان مسئولان روسی و آمریکایی به صورت منظم برگزار شود، چرا که این دیدارها شرایط خوبی را برای بررسی مهمترین مسائل بین‌المللی بوجود می‌آورد.

در همین راستا، وزیر دفاع روسیه اعلام کرد که در دیدارش با چاک هاگل رویکردهای جدید جهت همکاری نظامی میان دو کشور مورد بررسی قرار گرفت و واشنگتن درخواست مسکو را جهت مشارکت در رزمایش‌های «غرب 2013» پذیرفت.

وی با بیان اینکه مشارکت در این قبیل رزمایش‌ها فرهنگ متقابل را تقویت می‌کند، اعلام کرد که تغییری در مواضع آمریکا در خصوص همکاری نظامی با روسیه رخ نداده است.

کد خبر 226415
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز