همشهری آنلاین: در بحبوحه افزایش لفاظی‌ها بر ضد سوریه، روسیه از غرب و به ویژه امریکا خواسته است تا درباره این کشور عربی «قوانین بین‌المللی را به طور دقیق رعایت کند.»

روسیه

به گزارش پرس تی وی، وزارت خارجه روسیه روز سه‌شنبه (۵ شهریور) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «تلاش‌ها برای دور زدن شورای امنیت سازمان ملل، به منظور یافتن بهانه‌ای بی‌اساس برای مداخله نظامی در منطقه و کشورِ رنج دیده سوریه پیامدهای فاجعه‌باری برای دیگر کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا در بر خواهد داشت.»

افزون بر این، در این بیانیه آمده است: «ما از شرکای امریکایی و اعضای جامعه جهانی می‌خواهیم محتاطانه عمل کنند و قوانین بین‌المللی و به ویژه اصول اساسی منشور سازمان ملل را به طور دقیق رعایت نمایند.»

هشدارهای روسیه در حالی مطرح می‌شود که امریکا و هم‌پیمانان آن در صدد انجام اقدام نظامی بر ضد سوریه هستند، آن هم به این اتهام که دولت این کشور از تسلیحات شیمیایی استفاده کرده است.

جورج صبره، رئیس گروه موسوم به ائتلاف ملی سوریه در تاریخ ۲۱ اوت ادعا کرد که در پی حمله شیمیایی نیروهای دولتی به پایگاه‌های شبه نظامیان در مناطق عین ترما، زملکا و جوبر حدود ۱۳۰۰ تن جان باختند.

با وجود این، دولت سوریه این ادعا را بی‌اساس خواند و گفت، اتهام‌های جدید با هدف ایجاد اختلال در کار هیات کارشناسان سازمان ملل و پنهان کردن ناکامی‌های شبه‌نظامیان مطرح شده است.

سوریه پس از آن به بازرسان تسلیحات شیمیایی سازمان ملل اجازه داد که روز دوشنبه محل انجام حمله شیمیایی در نزدیکی دمشق را بررسی کنند، جایی که آنان از قربانیان این حادثه نمونه‌گیری کردند.

بیانیه روسیه نگرانی چین در این زمینه را نیز منعکس کرده است. وانگ یی، وزیر خارجه چین رویکرد «محتاطانه» به موضوع سوریه را خواستار شد و بر نیاز وجود یک راه حل سیاسی تاکید کرد.

کد خبر 228813
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز