همشهری آنلاین: روسیه از تصویب لایحه اخیر در مجلس نمایندگان امریکا علیه صادرات نفت ایران انتقاد کرد و گفت این لایحه به حل و فصل بن بست غرب با ایران بر سر برنامه انرژی اتمی تهران کمکی نمی‌کند.

روسیه

به گزارش پرس تی وی، گنادی گاتیلوف معاون وزیر امور خارجه روسیه روز پنج شنبه (۱۰ مرداد) گفت این لایحه غیر سازنده است.

وی افزود امریکا نباید یه صورت یکجانبه به اعمال تحریم هایی فراتر از شورای امنیت سازمان ملل اقدام کند.

گاتیلوف گفت: «هر گونه تحریم های بیشتر در واقع با هدف ایجاد اختناق در اقتصاد ایران و نه حل و فصل مشکل عدم اشاعه صورت می‌گیرد.»

این لایحه که عصر چهارشنبه (۹ مرداد) با ۴۰۰ رای موافق در مقابل ۲۰ رای مخالف تصویب شد،کاهش روزانه یک میلیون بشکه صادرات نفت ایران را در مدت بیش از یکسال موجب خواهد شد.

این لایحه همچنین هرگونه تجارت در بخش‌های معدن و ساخت و ساز ایران را در فهرست سیاه قرار داده است. امریکا با تصویب این لایحه به دنبال آن است تا سال ۲۰۱۵ میلادی تمامی صادرات نفتی ایران را متوقف کند.

این لایحه برای تبدیل شدن به قانون باید به تصویب سنا رسیده و باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا نیز آن را امضا کند.

امریکا تاکنون چندین دور تحریم غیر قانونی علیه ایران اعمال کرده است. این تحریم های یک جانبه علاوه بر چهار دور تحریم های شورای امنیت سازمان ملل که با اعمال فشار امریکا و رژیم اسرائیل اعمال شده است، صورت می‌گیرد.

واشنگتن مدعی است که این تحریم ها با هدف اعمال فشار بر تهران به منظور خودداری ایران از برنامه انرژی اتمی اش می‌باشد.

امریکا، رژیم اسرائیل و برخی از متحدان آن‌ها، بارها ایران را به تلاش برای دستیابی به اهداف نظامی در برنامه انرژی هسته‌ای خود متهم کرده‌اند.

تهران ضمن رد این اتهام، تاکید دارد به عنوان یکی از امضاکنندگان متعهد پیمان منع گسترش تسلیحات اتمی (ان‌پی‌تی) و یکی از اعضای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حق استفاده از فناوری هسته ‌ای برای مقاصد صلح آمیز را دارد.

به علاوه بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند اما هرگز مدرکی دال بر انحراف برنامه انرژی هسته‌ای ایران به سوی مقاصد نظامی، پیدا نکرده‌اند.

 

کد خبر 225494
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز