همشهری همشهری آنلاین: روسیه با انتقاد از استقرار نیروهای امریکایی در اردن به خاطر بحران سوریه، این اقدام را گام غیر سازنده‌ای خوانده است که موجب گسترش این مناقشه می‌شود.

آمریکا

به گزارش شبکه پرس تی وی، به نقل از خبرگزاری فرانسه، الکساندر لوکاشویچ، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز جمعه گفت که استقرار نیروهای امریکایی در اردن بر خلاف اصول کنوانسیون بین‌المللی ژنو است که بر مبنای آن بر ضرورت پایان یافتن بحران سوریه از طریق مذاکرات تاکید شده است.

لوکاشویچ گفت: «این‌ها به هیچ وجه اقداماتی نیستند که ما برای خارج کردن سوریه از بن‌بست بدان نیاز داریم.»

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه افزود: «این اقدامات موجب تشدید بحران سوریه می‌شود که اکنون ابعاد بحرانی منطقه‌ای به خود گرفته است.»

چاک هیگل، وزیر دفاع امریکا روز چهارشنبه گفت که واشنگتن ۲۰۰ نیروی نظامی را برای کمک به کنترل خشونت در سوریه به اردن اعزام می‌کند؛ تصمیمی که حدس و گمان‌ها را درباره این که امریکا زمینه را برای مداخله در این کشور عربی فراهم می‌کند تقویت کرد.

این اعزام نیرو در حالی صورت می‌گیرد که پنتاگون اخیرا گزینه‌های نظامی خود را برای سوریه مورد بازنگری قرار داد. هیگل مداخله نظامی در سوریه را «یک گزینه، اما انتخاب آخر» خوانده است.

از سال گذشته ده‌ها نیروی امریکایی دیگر که بیشتر آنها نیروهای ویژه هستند در اردن مستقر شده‌اند.

در همین حال، جبهه عمل اسلامی، حزب مخالف در اردن حضور نیروهای امریکایی در این پادشاهی را محکوم کرده و از دولت این کشور تجدید نظر در تصمیم خود برای قانونی بودن حضور نیروهای خارجی در خاک اردن را خواستار شده است.

سوریه از ماه مارس ۲۰۱۱ صحنه درگیری های گسترده‌بوده است. تعدادی از مردم و از جمله تعداد زیادی از نیروهای امنیتی و ارتش از زمان آغاز این خشونت‌ها کشته شده‌اند.

دمشق می‌گوید که این ناآرامی ها از خارج کشور کنترل و هدایت می‌شود و گزارش‌هایی هم وجود دارد که تعداد زیادی از شبه ‌نظامیان که با دولت سوریه می‌جنگند، از اتباع خارجی هستند.

دولت سوریه می‌گوید که غرب و متحدان منطقه‌ای آن از جمله قطر، عربستان سعودی و ترکیه از این شبه ‌نظامیان حمایت می‌کنند.

تعدادی از سازمان‌‌های حقوق بشری بین‌المللی شبه ‌نظامیان را به ارتکاب جنایت علیه بشریت در سوریه متهم کرده‌اند.

کد خبر 210052
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز