همشهری آنلاین: سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با اذعان به وجود تنش در روابط کشورش با آمریکا به دلایلی همچون استقرار سامانه پدافند موشکی آمریکایی در اروپا، تهدید کرد مسکو اقدامات خصمانه واشنگتن را تلافی می کند.

روسیه، آمریکا را به اقدامات تلافی جویانه تهدید کرد

به گزارش ایرنا، لاوروف روز چهارشنبه در کنفرانس مطبوعاتی سالیانه خود در مسکو با بیان اینکه مناسبات مسکو و واشنگتن با اختلافاتی همراه است، گفت: مساله امنیت موشکی قاره اروپا و سامانه موشکی آمریکا در این قاره بر روابط روسیه و آمریکا تاثیر منفی گذاشت.

وی افزود: این مساله همچنان عامل اصلی تنش زا در روابط دو کشور می باشد.

لاوروف گفت: شرکای آمریکایی از یک طرف از ما دعوت به گفت و گو در باره مساله امنیت موشکی اروپا می کنند و از سوی دیگر اجزای سامانه موشکی جهانی خود را در این منطقه مستقر می کنند و مواضع روسیه را نادیده می گیرند.

آمریکا به بهانه تهدید موشکی برخی کشورها اقدام به استقرار اجزای سامانه پدافند موشکی خود در برخی کشورهای قاره اروپا همچون لهستان کرده است و این مساله به توجه به نزدیکی محل استقرار تسلیحات یاد شده به مرزهای روسیه و امکان کاهش توانمندی دفاع راهبردی این کشور موجب نگرانی مقام های روس شده است.

وزیر امور خارجه روسیه با بیان این که عوامل تنش آفرین جدید میان روسیه و آمریکا بروز کرده اند، اظهار داشت: تصویب قانون ماگنیتسکی در آمریکا هم عواقب منفی بر روابط دو کشور گذاشته است و در واقع از یک تراژدی انسانی بطور سودجویانه برای مجازات روسیه استفاده شد.

رییس دستگاه دیپلماسی روسیه گفت: آمریکا بجای اصلاحیه ˈجکسون-ونیکˈ که برای مجازات شوروی اعمال شده بود، قانون ضد روسی ˈماگنیتسکیˈ را تصویب کرد.

ˈسرگئی ماگنیتسکیˈ وکیل روسی شرکت سرمایه گذاری انگلیسی ˈهرمیتاژˈ پس از دستگیری به جرم فرار مالیاتی، در 16 نوامبر سال 2009 در بازداشتگاهی در مسکو درگذشت و مرگ وی به موضوعی مناقشه برانگیز در روابط روسیه و برخی کشورهای غربی به سرکردگی آمریکا تبدیل شده است.

آمریکا با سوء استفاده از این مساله، قانونی را به نام ˈماگنیتسکیˈ حاوی تحریم هایی علیه روسیه تصویب کرد و این قانون اواخر ماه دسامبر سال گذشته با امضای ˈباراک اوباماˈ رییس جمهور این کشور اعتبار اجرایی یافت.

روسیه نیز در پاسخ به این اقدام آمریکا، قانون ˈدیما یاکوولفˈ را تصویب کرد که از جمله بندهای آن، تحریم مقام های آمریکایی ناقض حقوق روسها و نیز منع فرزند خواندگی کودکان روس توسط والدین آمریکایی می باشد.

لاوروف در ادامه کنفرانس مطبوعاتی همچنین گفت که نوسازی در روابط روسیه و آمریکا نمی تواند تا ابد ادامه داشته باشد.

وی افزود: تکرار این رویداد حاکی از وجود نقص در سیستم می باشد.

وزیر امور خارجه روسیه در پاسخ به سوال دیگری گفت که مسکو به تمام اقدامات غیردوستانه آمریکا پاسخ خواهد داد.

وی در همین حال بر آمادگی کشورش برای توسعه روابط برابر و توام با احترام متقابل و بدون مداخله در امور داخلی یکدیگر با آمریکا تاکید کرد.

لاوروف گفت: روسیه علاقمند به توسعه همکاریها با آمریکا به ویژه در زمینه های اقتصادی همچون سرمایه گذاری می باشد.

وی در این رابطه خواستار خودداری از سیاسی شدن حضور شرکت های روسی در آمریکا و ایجاد مانع از طرف واشنگتن برای فعالیت آنها شد و در این رابطه به ایجاد مشکلات برای شرکت تولید آلومینیوم روسیه به نام ˈروسالˈ از طرف آمریکا اشاره کرد که سال گذشته صورت گرفت و شرکت مذکور از فعالیت در زمینه فناوریهای پیشرفته در این کشور باز ماند.

کد خبر 198825
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز