گروه بین‌الملل: شورای اطلاعات ملی آمریکا که متشکل از ‎۱۷‎ نهاد اطلاعاتی این کشور است در جدید‌ترین گزارش خود از وضعیت آینده جهان پیش‌‌بینی کرد که با پایان ابرقدرتی آمریکا، آسیا تا سال ‎۲۰۳۰‎ قدرتی بیش از کل قدرت آمریکا و اروپا خواهد داشت.

global

در گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا موسوم به "روندهای جهانی‎۲۰۳۰‎؛ دنیاهای دیگر" که در آستانه آغاز دومین دوره ریاست جمهوری باراک اوباما منتشر شده با تأکید بر اینکه پیشرفت غیرمنتظره آسیا به‌صورت چشمگیری در حال کاهش نفوذ آمریکا و غرب در جهان است، تأکید شده تا کمتر از ‎۲۰‎سال آینده چین بزرگ‌ترین اقتصاد جهان خواهد شد و از آمریکا پیشی خواهد گرفت.

در این گزارش که هر چهار سال یک‌بار منتشر می‌شود آمده است: با رشد سریع کشورهای دیگر وضعیت تک‌قطبی جهان رو به پایان است و سلطه آمریکا در مسائل بین‌المللی به‌شدت کاهش پیدا می‌کند. نهادهای اطلاعاتی آمریکا همچنین اعلام کرده‌اند که تغییر جریان قدرت از جهان غرب به شرق و کشورهایی مانند چین و هند کاملا مشهود خواهد بود.

در این گزارش با اشاره به اینکه احتمالا روند افت نسبی و آهسته اقتصادی در اروپا، ژاپن و روسیه ادامه خواهد داشت، آمده است: چین احتمالا به تنهایی بزرگ‌ترین اقتصاد جهان را خواهد داشت و چند سال قبل از ‎۲۰۳۰‎ از آمریکا پیشی خواهد گرفت. در گزارش نهادهای اطلاعاتی آمریکا همچنین نسبت به رشد کمتر اقتصادی و افت استانداردهای زندگی به‌دلیل افزایش سن جمعیت در کشورهای پیشرفته هشدار داده شده است. در این گزارش اعلام شده است: در کشورهایی مانند آمریکا که میزان زاد و ولد در آنها رو به کاهش است و جمعیت مسنی دارند رشد اقتصادی کند خواهد بود. نهادهای اطلاعاتی آمریکا همچنین پیش‌بینی کرده‌اند که این کشور تا سال ‎۲۰۳۰‎ به استقلال در زمینه انرژی دست پیدا خواهد کرد.

خاورمیانه؛ همچنان پرتنش

شورای اطلاعات ملی آمریکا در گزارش خود همچنین پیش‌بینی کرده است که ناآرامی‌ها در برخی کشورهای خاورمیانه که هم‌اکنون در آن گروه‌های مختلف قومی و مذهبی وجود دارند مانند عراق، سوریه، لیبی، بحرین و یمن ادامه پیدا می‌کند. براساس این گزارش جنبش‌های جوانان که در تحولات اخیر خاورمیانه نقش جدی داشتند تا سال 2030 توانایی بیشتری به‌دست می‌آورند و با تبدیل شدن به طبقه میانسال‌های تحصیل‌کرده همچنین در تحولات منطقه تأثیر‌گذار خواهند بود.

در این گزارش با تأکید بر سقوط حکومت‌های دیکتاتوری در خاورمیانه از تونس تا مصر اعلام شده که روند برقراری دمکراسی در این کشورها تا سال ‎۲۰۳۰‎ بیش از آنچه در قبل پیش‌بینی می‌شد سرعت بگیرد. در گزارش شورای اطلاعات ملی آمریکا همچنین با اشاره به گسترش اعتراض‌ها در کشورهایی مانند عربستان و بحرین که خود را مصون از بهار عربی می‌دانستند، افزایش فشار بر این کشورها برای اصلاحات گسترده اجتماعی و سیاسی پیش‌بینی شده است. در مورد مسئله فلسطین هم نهادهای اطلاعاتی آمریکا در گزارش خود اعلام کرده‌اند که احتمال دارد که اقدام‌های غیررسمی‌ باعث تشکیل کشور مستقل فلسطین تا سال ‎۲۰۳۰‎ شود اما اختلاف‌های اساسی میان فلسطینی‌ها و رژیم صهیونیستی مانند مسئله بیت المقدس و بازگشت آوارگان همچنان حل‌نشده باقی خواهد ماند.

ظهور تهدیدهای جدید

شورای اطلاعات ملی آمریکا پیش‌بینی کرده است که خطر گروه‌های افراط‌گرا مانند القاعده تا سال ‎۲۰۳۰‎ بسیار کم خواهد شد اما تهدیدهای جدید مانند سایبر تروریسم جای آن را خواهد گرفت. این گزارش نسبت به‌وجود تهدید القاعده در 2030‎ تردید دارد و می‌نویسد که چرخه تروریسم خودبه‌خود خسته خواهد شد. در این گزارش با اشاره به تحولات اخیر به‌ویژه اعتراض‌ها با تأکید بر درخواست دمکراسی اعلام شده که تروریست‌ها دیگر، بیشتر حملات سایبری را در برنامه‌های خود قرار می‌دهند اما خطر استفاده از تسلیحات کشتار جمعی همچنان وجود دارد.

کد خبر 194078
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز