چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: بروز جنجال جاسوسی جدید میان مسکو و واشنگتن و دستگیری جاسوس سیا تحت پوشش دبیر سوم سفارت آمریکا در روسیه بار دیگر تصویر تاریخ نسبتا طولانی جاسوسی میان دو کشور را در اذهان زنده کرد.

به گزارش ایرنا، دستگیری جاسوسان آمریکایی و روس بخش مهمی از روابط آسیب پذیر و شکننده کرملین و کاخ سفید در دهه های اخیر به ویژه از آغاز جنگ سرد به این سو را تشکیل می دهد و این امر به شاخصی در بازشناسی مناسبات دو ابرقدرت در چارچوب مناسبات بین المللی تبدیل شده است.

اهمیت فعالیت های جاسوسی مسکو و واشنگتن از خاک همدیگر به اندازه ای در تاریخ معاصر روابط بین المل مهم بوده است که فیلم های سینمایی متعددی با این موضوع ساخته شده و پای هنر هفتم نیز به این مقوله باز شده است.

پرونده جدید جنجال در مناسبات پرتنش مسکو و واشنگتن زمانی گشوده شد که ماموران ضداطلاعات سازمان امنیت فدرال روسیه روز سه شنبه اعلام کردند رایان کریستوفر فوگل جاسوس سیا را که تحت عنوان دبیر سوم بخش سیاسی سفارت ایالات متحده در مسکو فعالیت داشته است، دستیگر کرده اند.

به گفته آنان، فوگل شامگاه دوشنبه درحالی دستگیر شد که قصد داشت یک افسر سازمان امنیت روسیه را به خدمت بگیرد.

به گزارش خبرگزاری اینترفکس، جاسوس سیا هنگام دستگیری یک دستگاه ویژه جاسوسی، دستورالعمل کتبی برای به خدمت گرفتن شهروند روس، مبلغ زیادی پول و وسایل تغییر چهره همراه داشت.

جاسوس دستگیر شده به دفتر پذیرش سازمان امنیت فدرال روسیه منتقل و پس از طی مراحل لازم به نمایندگان سفارت آمریکا در روسیه تحویل داده شد.

در همین حال دفتر روابط عمومی سازمان امنیت فدرال روسیه اعلام کرد: به تازگی ماموران اطلاعات آمریکایی بارها برای به خدمت گرفتن مامورات سازمان های امنیتی روسیه و نهادهای ویژه این کشور تلاش کردند که این تلاش ها همه ثبت شده و تحت کنترل ضداطلاعات سازمان امنیت فدرال روسیه قرار داشتند.

در همین حال رسانه های خبری روسیه به نقل از دفتر روابط عمومی سازمان امنیت فدرال روسیه اعلام کردند، جاسوس دستگیر شده آمریکایی به کارمند اطلاعاتی روس پیشنهاد پرداخت سالانه یک میلیون دلار در ازای همکاری کرده بود.

نگاهی به گاهشمار جاسوسی میان آمریکا و روسیه حاکی از وجود پرونده های پرشمار رسوایی دو کشور در ارتباط با این مقوله است که در زیر به برخی از شاخص ترین آنها اشاره می شود:

1957 - میلادی، ردولف ایوانویچ آبل جاسوس ارشد سازمان جاسوسی شوروی موسوم به کا گ ب بود که در آمریکا به اتهام انتقال اسرار نظامی به تحمل 30 سال زندان محکوم شد.

1960 - میلادی، فرانسیس گری پاورز خلبان نیروی هوایی آمریکا بود که هواپیمای جاسوسی مدل یو-2 وی توسط یک فورند موشک زمین به هوای روسی به هنگام انجام ماموریت جاسوسی بر فراز اتحاد جماهیر شوروی

ساقط شد. پاورز که از این حادثه جان سالم به در برده بود، محاکمه و جاسوس شناخته شد. وی به سه سال زندان محکوم شد و پس از آن نیز به مدت هفت سال در اردوگاه های کار اجباری شوروی سابق به سر برد.

1962 - میلادی، واشنگتن و مسکو موافقت کردند آبل و پاورز را در در روی پلی که شرق و غرب برلین را به هم وصل می کرد، مبادله کنند.

1988 - میلادی، جیمز دبلیو هال 3 افسر آمریکایی مستقر در آلمان غربی که به مدت شش سال برای آلمان شرقی و اتحاد جماهیر شوروی استراق سمع الکترونیکی و کدهای سری را می فروخت، پس از اعتراف به جرم اش به 40 سال زندان محکوم شد.

1994 - آلدریچ آمس افسر ضد اطلاعات در بخش اتحاد جماهیر شوروی سازمان جاسوسی آمریکا سیا بود که از سال 1985 میلادی برای روس ها جاسوسی می کرد. امس به همراه همسرش که وی را در فعالیت های جاسوسی یاری می کرد، دستگیر شد و هر دو در دادگاه به جرم خود اعتراف کردند. آمس به حبس ابد و همسرش نیز به 63 ماه زندان محکوم شدند.

1996 - میلادی، هارولد جیمز نیکولسون بالاترین مقام سیا که اطلاعات مربوط به جاسوسان آمریکایی را به طرف های روس می فروخت، پس از دستگیری به 40 سال حبس محکوم شد.

1996 - میلادی، ایرل ادوین پیتس افسر اف بی آی به جرم فروش اطلاعات طبقه بندی شده به روس ها در فاصله سال های 1987 تا 1992 میلادی به تحمل 27 سال زندان متهم شد.

2000 - میلادی، ادموند پاپ تاجر و بازنشسته اطلاعاتی نیروی دریایی آمریکا به اتهام تلاش برای به دست آوردن نقشه موشک زیردریایی سریع روسی توسط سازمان فدرال امنیت روسیه (اف اس بی) دستگیر شد. وی به جرم جاسوسی به 20 سال زندان متهم شد، ولی از سوی 'ولادیمیر پوتین' بخشیده شد و به آمریکا بازگشت.

2001 - میلادی، رابرت هانسن مامور اف بی آی به 15 فقره جاسوسی و توطئه برای فروش اطلاعات طبقه بندی شده به شوروی سابق و روسیه بعدی به مدت 22 سال، متهم و به حبس ابد محکوم شد.

2002 - میلادی، سازمان های امنیتی روسیه، جاسوسان آمریکایی را به مسموم کردن یک دانشمند شاغل در وزارت دفاع روسیه به منظور تخلیه اطلاعاتی وی متهم کردند.

2010 - میلادی، پرونده جاسوسان روسی در آمریکا، مقام های آمریکایی 10 تبعه روس از جمله آنا چپمن شخصیت شناخته شده را به جرم جاسوسی برای مسکو دستگیر کردند. آنان به اتهام عوامل خارجی ثبت نشده در آمریکا متهم و در یک فرایند مبادله جاسوسی به روسیه بازگردانده شدند.

2012 - میلادی، رابرت هافمن 3 افسر بازنشسته نیروی دریایی آمریکا به اتهام انتقال اطلاعات طبقه بندی شده به ماموران اف بی آی متهم به جاسوسی برای روسیه در ایالت ویرجینیا دستگیر شد و پرونده جاسوسی وی در جریان است.

2013 - میلادی، ویلیام کولتون میلای پلیس آمریکایی ساکن آلاسکا که به اتهام فروش اسرار نظامی کشورش به یک مامور اف بی آی متهم به جاسوسی برای روسیه، دستگیر و به 16 سال زندان متهم شد.

نگاهی به تاریخچه نستبا طولانی رسوایی های جاسوسی میان مسکو و واشنگتن به خوبی نشان می دهد که دستگیری روز گذشته مامور سیا در مسکو تحت پوشش دبیر سوم سفارت آمریکا در این کلان شهر، نخستین مورد از پرونده قطور جاسوسی دو کشور از خاک همدیگر نیست و آخرین آن نیز نخواهد بود.

کد خبر 214404
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز