همشهری آنلاین: کاخ سفید تصمیم دارد، نشست میان رئیس جمهور آمریکا و رئیس جمهوری روسیه را که قرار است در مسکو برگزار شود، لغو کند.

تلاش کاخ سفید برای لغو دیدار اوباما و پوتین

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، این موضوع می تواند روابط میان روسای جمهور آمریکا و روسیه را که پیش از این خدشه دار شده بود، دچار تنش بیشتری کند.

در حالی که مسکو تصمیم دارد به ادوارد اسنودن تبعه آمریکایی که باعث افشای اطلاعات طبقه بندی شده آژانس امنیت ملی آمریکا شد، پناهندگی موقت اعطا کند، کاخ سفید در حال القای این موضوع است که این انتخاب به مقامات روسیه بستگی دارد.

اما مقامات آمریکا به طور خصوصی اعلام کرده اند تنش در گفتگوهای باراک اوباما و ولادیمیر پوتین ممکن است بعدها باعث اقدامات تلافی جویانه در حوزه های دیگر مانند تداوم حمایت روسیه از بشار اسد رئیس جمهور سوریه منجر شود.

به رغم آنچه که ممکن است در مورد اسنودن اتفاق بیافتد، کاخ سفید می گوید اوباما هنوز هم تصمیم دارد در نشست بین المللی در سن پترزبورگ روسیه شرکت کند اما مقامات این کشور در روزهای اخیر از این موضوع صرف نظر کرده اند و تلاش می کنند از حضور در نشست های مسکو خود داری کنند.

جی کارنی سخنگوی کاخ سفید گفت:« رئیس جمهور قصد دارد برای شرکت در نشست گروه بیست به روسیه سفر کند و من پیش از این در مورد سفر رئیس جمهور امریکا به روسیه که قرار است در فصل پاییز است انجام شود، موضوع دیگری را مطرح نکرده ام.»

با در نظر گرفتن لغو این سفر، دولت اوباما در حال نشان دادن نگرانی خود در مورد این موضوع است که کرملین به اسنودن اجازه خواهد داد در روسیه اقامت کند.

کاخ سفید از روسیه خواسته است که اسنودن را به آمریکا مسترد کند جایی که اسنودن با اتهام جاسوسی روبرو است.

اسنودن روز سه شنبه درخواست پناهندگی موقت را به وکیل خود تحویل داد و ادعا کرد در صورت استرداد به آمریکا وی از طرف دولت این کشور مورد شکنجه و یا حتی اعدام قرار خواهد گرفت.

آندرو کوچینز، مدیر مرکز مطالعات راهبردی و بین المللی روسیه گفت: تهدید کاخ سفید به لغو این سفر اهرمی موثر بر پوتین است که تمایل دارد از ایجاد تنش در صحنه بین المللی جلوگیری کند.

در هر حال لغو دیدار روسای جمهور روسیه و آمریکا تنش میان رهبران دو کشور را عمیق تر خواهد کرد و احتمالا یافتن زمینه های مشترک در مورد عدم توافقی که ممکن است باعث خدشه دار شدن روابط میان دو کشور شود، دشوارتر خواهد بود.

کد خبر 223773
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز