همشهری آنلاین: در شرایطی که اختلافات در باره سامانه موشکی آمریکا در اروپا بر روابط این کشور با روسیه سایه انداخته است، آناتولی آنتونوف معاون وزیر دفاع روسیه در راستای تلاش های برای حل این اختلافات، خواستار ادامه مذاکرات با واشنگتن شد.

به گزارش ایرنا، آنتونف روز شنبه در مصاحبه با رادیو دولتی صدای روسیه با اشاره به دیدار اخیر خود با جیمز میلر معاون وزیر دفاع آمریکا در بروکسل گفت: مذاکرات در باره امنیت موشکی با طرف آمریکایی در بروکسل باید در مسکو ادامه بیابد.

وی با بیان این که موضوع اصلی دیدار بروکسل پیامدهای لغو اجرای مرحله چهارم سامانه پدافند موشکی آمریکا بود، اظهار داشت: برای ما مهم بود تا گامهای بعدی آمریکا برای ایجاد سامانه پدافند موشکی اروپا را دریابیم.

معاون وزیر دفاع روسیه افزود: نباید انتظار داشت چنین مسایل دشوار و پیچیده ای در یک دیدار حل شود و این فرصت کمی برای تشریح نگرانی های روسیه می باشد.

آنتونوف گفت: انتظار داریم بقیه مباحث در باره سامانه موشکی آمریکا در مسکو مطرح و مورد بحث قرار گیرد.

معاون وزیر دفاع روسیه با اشاره به برنامه برگزاری کنفرانس بین المللی در باره مسایل نظامی و سیاسی امنیت موشکی قاره اروپا در روزهای 23 و 24 ماه می جاری در مسکو گفت: از معاون وزیر دفاع آمریکا برای شرکت در این کنفرانس دعوت شده است.

معاون وزیر دفاع روسیه به تازگی با اشاره به دیدار اخیر خود با جیمز میلر همتای آمریکایی خود اعلام کرد مذاکرات روسیه و آمریکا در باره سامانه موشکی اروپا به بن بست خورده است.

آنتونف گفت:باید این واقعیت را پذیرفت که مذاکرات به بن بست خورده است و باید برای ارزیابی وضعیت و یافتن راه حل احتمالی در مذاکرات وقفه ایجاد می شد.

وی افزود: آمریکا پیشنهاد وقفه در مذاکرات را داد، زیرا در این کشور مبارزات انتخابات ریاست جمهوری جریان داشت و چنین مساله مهمی را نمی شد در شرایط انتخابات حل و فصل کرد.

وی با بیان این که مساله امنیت موشکی اروپا عمده ترین عامل تنش آفرین در روابط روسیه و آمریکا است، گفت: در صورت اجرای برنامه های آمریکا در عرصه سامانه پدافند موشکی خطر جدی برای توانمندی دفاع اتمی بازدارنده روسیه خواهد داشت.

مقامهای روس بارها نگرانی خود را از طرحهای آمریکا و ناتو برای استقرار سامانه پدافند موشکی در اروپای شرقی اعلام کرده اند.

آمریکا به بهانه تهدید موشکی اروپا از سوی برخی کشورها، از سال گذشته استقرار اجزای سامانه پدافند موشکی خود در لهستان را آغاز کرده و قرار است در راستای اجرای این طرح چند مرحله ای در کشورهای رومانی و ترکیه هم اجزای این سامانه مستقر شود.

ولادیمیر پوتین رییس جمهوری روسیه هشدار داده است در صورتی که هشدارهای روسیه درباره این سامانه ضدروسی نادیده گرفته شود، مسکو تدابیر متقابل برای مقابله با این سامانه موشکی اتخاذ می کند.

یوگنی لوکیانف معاون دبیر شورای امنیت روسیه هم به تازگی بر ارائه تضمین های حقوقی از طرف آمریکا به این کشور در باره ماهیت این سامانه تاکید کرد.

وی گفت: روسیه دریافت تضمین های حقوقی در باره ماهیت سامانه موشکی آمریکا در اروپا را که علیه این کشور هدف گیری نشود، ضروری می داند.

وی همچنین بر لزوم ارائه اطلاعات لازم در باره اجزای سامانه موشکی آمریکا در اروپا از سوی واشنگتن به مسکو تاکید کرد تا توانمندی این سامانه با اهداف اعلام شده که برای مقابله با تهدیدهای موشکی خارج از قاره اروپا خوانده شده، مطابقت داشته باشد.

معاون دبیر شورای امنیت روسیه یادآوری کرد:سامانه پدافند موشکی اروپا بخشی از سیستم پدافند موشکی جهانی آمریکاست.

وی با اشاره به عدم توافق روسیه با آمریکا و ناتو درباره سامانه موشکی اروپا در باره علت این امر اظهار داشت: آنها نمی خواهند یا نمی توانند به منافع امنیتی قانونی روسیه در این عرصه توجه کنند.

ˈلوکیانفˈ گفت: مسکو بطور اخص ، ماهیت بی ثبات کننده گسترش توانمندی پدافند موشکی در اروپا که در آینده ممکن است بر توانمندی دفاع هسته ای بازدارنده روسیه اثر منفی بگذارد، گوشزد می کند.

کد خبر 212415
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز