همشهری آنلاین: لغو ناگهانی دیدار از قبل تعیین شده روسای جمهوری آمریکا و روسیه از سوی کاخ سفید موجب تشدید تنش ها در روابط دیپلماتیک میان دو کشور شده و مسکو را در موضع ضعیفتری قرار داده است.

روسای جمهوری آمریکا و روسیه

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از الجزیره ، روسیه در واکنش به تصمیم باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای لغو دیدار خود با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از این اقدام وی ابراز ناامیدی و تاسف کرد.

کرملین در عین حال تاکید کرد حاضر به ادامه همکاری با آمریکا درباره مسائل دو جانبه و بین المللی است.

یوری یوشاکوف مشاور بین الملل رئیس جمهوری روسیه، اقدام اوباما را نشانه ناتوانی آمریکا در توسعه روابط با روسیه بر اساس اصول برابری خواند.

وی همچنین گفت: با این حال دعوت از اوباما همچنان در دستور کار است و روسیه آماده همکاری با آمریکا در موضوعات کلیدی دو جانبه و چند جانبه است.

در پی تصمیم روسیه به دادن پناهندگی به ادوارد اسنودن افشاگر جاسوسی اطلاعاتی آمریکا ، باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا دیدار خود با همتای روسی خود در مسکو را لغو کرد.

شبکه یورو نیوز نیز در گزارشی اعلام کرده روسیه این اقدام واشنگتن را ناامیدکننده خواند و از موضعگیری آمریکا در ارتباط با پناهندگی موقت ادوارد اسنودن، کارمند سابق سازمان امنیت ملی آمریکا و افشاگر اطلاعات سری این کشور در روسیه انتقاد کرد.

واشنگتن دلیل لغو این سفر را فرا تر از موضوع اسنودن خوانده و خاطر نشان کرده است که پیشرفت های کافی در زمینه های مورد اختلاف دو کشور از جمله سامانه دفاع موشکی، روابط تجاری و حقوق بشر صورت نگرفته است.

جین ساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در توضیح دلیل لغو سفر آقای اوباما به مسکو گفت: موضوعات مهمی مانع از رسیدن به پیشرفتهای عمده در نشست مشترک روسای جمهوری است و گام سازنده ای در این زمینه طی نشده است.

لغو دیدار اوباما با پوتین درست پس از آن صورت گرفت که روسیه به ادوارد اسنودن پس از چند هفته سرگردانی در سالن ترانزیت فرودگاه مسکو، پناهندگی موقت اعطا کرد.

در این بین موضوعات دیگری نیز مطرح بودند، همانطور که اندرو وایس، کارشناس بنیاد کارنگی برای صلح بین الملل می گوید: پس از آنکه رئیس جمهور مجددا انتخاب شد، دولت اوباما به دولت روسیه گفت که بیایید در چارچوب یک دستور کار مشترک حرکت کنیم. به همین ترتیب دولت آمریکا طی چند ماه گذشته سعی کرده بر اساس مجموعه ای از نقاط مشترک با روسیه حرکت کند. اما واقعیت این است که این تلاش ها راه به جایی نبرد وعقب نشینی از سفر به مسکو، از ناامیدی ناشی از شکست این دستورکار مشترک حکایت دارد که البته بعنوان پیامد فوری موضوع اسنودن خود را نشان داد.»

دیدار یک روزه دو رییس جمهوری قرار بود در حاشیه نشست سران کشورهای گروه ۲۰ صورت گیرد. این نشست قرار است در روزهای چهارده و پانزدهم شهریور در سن پطرزبورگ برگزار شود. کاخ سفید اعلام کرده است که آقای اوباما در این نشست شرکت خواهد کرد.

کد خبر 226320
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز