چهارشنبه ۱۲ تیر ۱۳۹۲ - ۰۴:۳۶
۰ نفر

گروه بین‌الملل: جان کری وزیر خارجه آمریکا که این روزها از هر فرصتی برای گفت‌وگو با روسیه درباره سوریه استفاده می‌کند، در حاشیه نشست منطقه‌ای آسه‌آن در برونئی، بعد از دیدار با همتای روس خود گفت: مسکو و واشنگتن بر برگزاری هر چه سریع‌تر مذاکرات ژنو2 تأکید دارند. او گفت که با این حال به‌نظر می‌رسد این مذاکرات باز هم به تعویق بیفتد.

آمریکا - روسیه


کری
از تحقق پیشرفت‌هایی در مذاکرات با طرف روسی به‌منظور برگزاری کنفرانس ژنو 2سخن گفت اما اعلام کرد که هنوز شرایط نهایی برای برگزاری این مذاکرات محقق نشده‌است. وی با اشاره به اتفاق نظر آمریکا و روسیه درباره ضرورت تسریع در روند برگزاری این کنفرانس، در عین حال تصریح کرد که نشست یادشده تا پیش از‌ماه سپتامبر آینده برگزار نخواهد شد. این سومین باری است که کنفرانس ژنو2به علل مختلف به تعویق می‌افتد. بان کی مون دبیرکل سازمان ملل هم ابراز امیدواری کرد که به‌زودی نشست مشورتی سه‌جانبه دیگری میان روسیه، آمریکا و سازمان ملل برای برگزاری کنفرانس ژنو2برگزار شود.

در این میان، گروه‌های مسلح مخالف دولت سوریه تهدید کرده‌اند درصورت تسلیم نشدن 2 روستای شیعه نشین در حومه استان شمالی حلب، به آنها یورش خواهند برد. 2روستای نبل و الزهرا بیش از یک سال است که در محاصره گروه‌های مسلح هستند و ارتش سوریه از طریق بالگرد، کار امداد‌رسانی و تأمین معیشت ساکنان شیعه را انجام می‌دهد. در بیانیه این گروه‌های مسلح که اغلب سلفی وابسته به جبهه النصره یا پیکارجویان گروه موسوم به ارتش آزادند، 2 پیش شرط برای خودداری از این حمله تعیین شده است: تسلیم شدن نیروهای نظامی مستقر برای حمایت این دو روستا و تقسیم قدرت میان ساکنان و پیکارجویان. چند روز پیش گروه‌های مسلح بالگردی را که حامل شماری از کارکنان وزارت آموزش و پرورش و برگه‌های امتحانی دانش‌آموزان ساکن این دو روستا بود هدف گرفتند و سرنگون کردند.

گروه‌های مسلح همچنین در بیانیه‌ای دیگر، خروج زنان از منزل با ظاهری آراسته را در شهر حلب حرام اعلام کردند. هیأت شرعی در حلب وابسته به گروه‌های مسلح، «خواهران ساکن حلب را به اطاعت از خداوند و پایبندی به آداب اسلام» فراخواند. از سوی دیگر، درگیری‌های ارتش سوریه و گروه‌های مسلح در مناطق قدیمی شهر حلب ازجمله باب هود و جوره‌الشیاح و باب‌سباع ادامه دارد و ارتش سوریه توانسته است پیشروی‌های قابل‌توجهی را در منطقه الخالدیه محقق سازد. ارتش سوریه پس از پایان عملیات قصیر، در ترفندی رسانه‌ای اعلام کرد که استان حلب هدف پس از قصیر است، اما با فریب‌دادن گروه‌های مسلح، عملیات گسترده‌ای را برای پاکسازی استان حمص آغاز کرد.

کد خبر 221499

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز