همشهری آنلاین: فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد و اتحادیه عرب در امور سوریه تاکید کرد که شرکت جمهوری اسلامی ایران در کنفرانس ژنو - ۲ امری طبیعی، ضروری و مفید است.

ایرنا نوشت: «اخضر ابراهیمی» که روز شنبه به تهران آمده است، پس از دیدار با «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران در نشست مشترک خبری با وی در پاسخ به این سوال که آیا از تهران برای حضور در این نشست دعوت رسمی به عمل آمده است یا نه؟ این مطلب را بیان کرد.

اخضر ابراهیمی در پاسخ به سوالی مبنی بر این که توافقی بین المللی برای حل بحران سوریه وجود ندارد، گفت: بدون تردید مشکل در سوریه پیچیده شده و طرف های درگیر متعدد و متنوع هستند؛ اختلاف بین سوری ها به مرحله ای رسیده که از گفت و گو با یکدیگر ناتوان شده اند اما برای حل بحران نیاز به گفت و گو دارند تا به راه حل برسند.

فرستاده ویژه دبیرکل در امور سوریه افزود: بهترین کسانی که می توانند به ملت سوریه کمک کنند همسایگان و برادران آنها هستند. ولی اگر این کشورها نتوانند کشورهای دیگر باید به مردم این کشور برای پایان دادن به بحران کمک کنند.

وی افزود: اجلاس ژنو در راستای توانمندی های بین المللی برای کمک به توافق رسیدن گروه های مختلف سوری با یکدیگر است.

ابراهیمی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که آیا از تهران برای حضور در اجلاس ژنو دعوت شده است یا خیر؟ گفت: در نیویورک و در حاشیه برگزاری شصت و هشتمین مجمع عمومی وزرای خارجه پنج کشور عضو دائم شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل برای شتاب بخشیدن به برگزاری اجلاس ژنو 2 توافق کردند.

وی افزود: از من خواسته شد تا این سفر را به کشورهای منطقه داشته باشم و این موضوع مهم ترین مطلب در خصوص بهترین راه حل ها است.

فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل خاطرنشان کرد: ما به دعوت از جمهوری اسلامی ایران چشم دوخته ایم تا این دعوت به عمل آید.

خبرنگاری از اخضر ابراهیمی سوال کرد که مخالفین سوری در پایگاه های اینترنتی تصاویر هولناکی از جنایات خود منتشر می کنند.

فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در واکنش به این سوال آنچه در سوریه اتفاق می افتد را دردناک و باعث تاسف توصیف کرد و گفت: این رفتارها هیچ ارتباطی نه تنها با حقوق بشر و ملزومات وجود انسانی ندارد، بلکه کاملا مغایر با قوانین بین المللی است.

وی تصریح کرد: باعث تاسف است که بگویم نمی توان این رفتارهای زشت در سوریه را به یک طرف محدود کرد و باید بگویم کلیه طرف ها چنین فجایعی را در حق ملت سوریه مرتکب می شوند.

اخضر ابراهیمی افزود: دولت سوریه می داند که به عنوان دولت این کشور طرف مسوول اول است و وظایفی دارد که با خودداری از اجرای آن از ارتکاب چنین اموری جلوگیری نمی کند.

فرستاده اتحادیه عرب در امور سوریه گفت: مردم سوریه گرسنه هستند و سقفی بالای سرشان ندارند و باید برای پایان دادن به بحران این کشور تلاش کرد.

وی اضافه کرد: تجاوزاتی که علیه مردم سوریه صورت می گیرد پایان نمی یابد مگر این که تمامی گروه های سوریه در جهت یافتن راه حلی مسالمت آمیز تلاش کنند.

ابراهیمی با بیان این که در سوریه یک فاجعه انسانی در حال روی دادن است، گفت: ما می خواهیم که ایران در این نشست حضور داشته باشد.

خبرنگار دیگری از فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور سوریه درباره تلاش برخی کشورها برای به تعویق انداختن کنفرانس ژنو- 2 سوال کرد که وی پاسخ داد: اولا باید تاکید کنم، همان گونه که وزیر امور خارجه ایران گفت، هنوز هیچ دعوتنامه ای برای هیچ کشوری از جمله ایران به منظور شرکت در اجلاس ژنو -2 ارسال نشده است.

وی افزود: دبیرکل سازمان ملل، بنده و بسیاری از مردم چشم به این دوخته ایم که ایران در اجلاس ژنو - 2 شرکت کند.

اخضر ابراهیمی تصریح کرد: من خبر ندارم که کسی یا کشوری تلاش کند تا این اجلاس به تعویق بیفتد و ما در سازمان ملل بسیار در تلاش هستیم تا این اجلاس هرچه سریعتر برگزار شود.

فرستاده ویژه اتحادیه عرب گفت: سفر بنده به تهران نیز در چارچوب سفرهایی است که به دیگر کشورهای منطقه داشته ام.

ابراهیم در پاسخ به این سوال که ایا درخواستی در این سفر از تهران درباره سوریه داشته اید یا نه، خاطرنشان کرد: درخواست ما از تهران مانند درخواست از سایر کشورهاست؛ ما خواهان کمک، مشارکت و همکاری در جهت پایان دادن به بحران خطرناک سوریه هستیم.

ابراهیمی همچنین در ابتدای این نشست خبری در سخنانی ضمن تشکر از وزیر امور خارجه کشورمان بدلیل استقبال گرم از وی و هیات همراهش گفت: ما در حال حاضر با بحران کشنده ای برای مردم سوریه رو به رو هستیم و باید با هم در جهت کمک به ملت این کشور کمک کنیم.

وی با یادآوری تلاش های صورت گرفته برای برگزاری اجلاس ژنو-2 خاطرنشان کرد تلاش در جهت کمک به سوری ها برای رسیدن به روند صلح، گام اول در اجلاس ژنو-2 خواهد بود و امیدواریم این اجلاس در آینده نزدیک برگزار شود.

فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه تاکید کرد: در پایان اجلاس ژنو-1 بیانیه ای مفصل صادر شد که حاوی عناصری بود که همه می توانند آن را به عنوان مبنایی برای پایان دادن به بحران سوریه بپذیرند.

ابراهیمی ضمن تشکر از اظهارات تایید کننده محمدجواد ظریف در این نشست خبری گفت: بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران در جهت همکاری با ما، برای خدمت به ملت سوریه و بازگردادن صلح، ثبات به منطقه تاکید می‌کنم.

ظریف: اگر ایران به نشست "ژنو 2" دعوت شود در آن شرکت می‌کند

ایسنا نوشت: دکتر محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان ظهر شنبه در نشست با اخضر ابراهیمی، نماینده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در موضوع سوریه گفت: اگر از ایران دعوت شود با عزم یافتن راه‌حل سیاسی در این نشست حضور خواهیم یافت.

او درباره حضور ایران در نشست "ژنو 2" با بیان این که هنوز دعوت‌نامه‌ای برای هیچ یک از کشورها ارسال نشده است، اظهار کرد: ایران تمایل دارد به پایان دادن وضعیت بسیار ناگوار در سوریه کمک کند و اگر از ایران برای حضور در این نشست دعوت شود با عزم کمک کردن به یافتن راه‌حل سیاسی در کنفرانس شرکت خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه در ادامه نشست مطبوعاتی مشترک خود با اخضر ابراهیمی اضافه کرد: همکاری ما در گذشته در موضوعات مختلف با اخضر ابراهیمی به ویژه در افغانستان دستاوردهای بسیار خوبی برای منطقه ما داشته است. نقشی که ابراهیمی برای ایجاد صلح در گوشه و کنار منطقه به ویژه افغانستان ایفا کرد نقشی است که ایجاد امیدواری برای ما می‌کند که در موضوع دردناک فاجعه انسانی در سوریه نیز بتواند نقش موثری داشته باشد و به پایان دادن به جنگ و رسیدن به راه‌حل قابل قبول که باعث ثبات در منطقه و جلوگیری از خشونت و افراط است کمک کند و این جنگ خانمان‌سوز به پایان برسد.

وی با اشاره به مذاکراتش با نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه اظهار کرد: در گفت‌وگوها با اخضر ابراهیمی بر اهتمام ایران به حل وضعیت سوریه در بعد انسانی و نیاز به حل آن از طریق گفت‌وگو بین جهات مختلف سوری تاکید شد.

ظریف افزود: امیدوارم ایشان در دیدارهایش در منطقه برای یافتن یک راه‌حل مورد قبول همه طرف‌های سوری و کشورهای منطقه کمک کند و برای رسیدن به این راه‌حل موفق باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: به اخضر ابراهیمی اطمینان دادم که ایران براساس سیاست خود از رسیدن به راه‌حل پایدار و براساس گفت‌وگو در سوریه است حمایت می‌کند. به ایشان خوش‌آمد می‌گویم و برایش آرزوی موفقیت در این مسوولیت دارم.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان هم‌چنین گفت:‌ ایران تلاش دارد یک راه‌حل واقعبینانه‌ای برای این مشکل بزرگ که خطری برای منطقه ایجاد کرده شکل بگیرد. می‌توان کمک کرد گروه‌های مختلف سوری در نشست "ژنو 2" به عنوان یک اجماع ویژه‌ بین‌المللی که توافق عمومی در مورد آن وجود دارد در کنار هم برای رسیدن به راه‌حل تلاش کنند. وظیفه کشورهای منطقه ازجمله ایران و سایر کشورهای دارای نفوذ این است که طرف‌های مختلف سوریه را برای گفت‌وگو با هم همان‌طور که نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل نیز بر آن تاکید دارد، کمک کنند.

ظریف یادآور شد: این وظیفه مردم سوریه و گروه‌های مختلف سوری است که در مورد نوع راه‌حل و روش رسیدن به آن با هم توافق کنند. ما تنها می‌توانیم در این مسیر به آن‌ها کمک کنیم.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان یادآور شد: ایران از هر کمکی به ابعاد انسانی برای کاستن از آلام مردم سوریه و کمک‌های سیاسی برای رسیدن به راه‌حل کوتاهی نمی‌کند.

او ادامه داد:‌ این سیاست صرفه نظر از حضور در نشست، بر پایه دیدگاه اسلامی و براساس منافع ملی است که خواستار آرامش در منطقه و جلوگیری از افراط هستیم. معتقدیم وضعیت سوریه نه تنها فاجعه انسانی است بلکه نگرانی عمده‌یی برای کشورهای منطقه ازجمله ایران ایجاد کرده است. امیدواریم همه با دید واقع‌بینی بتوانیم با بحران برخورد کنیم و کشورهای منطقه به مردم سوریه برای رسیدن به راه‌حل مورد نظر این مردم کمک کنند.

کد خبر 236387
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز