همشهری آنلاین: نشست سه جانبه ایران و گروه ۱+۵ در سومین روز خود علاوه بر صحبت‎های جان کری مبنی بر سخت و فشرده بودن مذاکرات،‌حاشیه‎هایی همچون تماس تلفنی نتانیاهو با اوباما و پوتین را به همراه داشت.

اوباما

به گزارش باشگاه خبرنگاران، وزیر امورخارجه آمریکا که به همراه همتایان آلمانی و فرانسوی و انگلیسی خود دیروز جمعه در ژنو شهر محل مذاکرات حضور یافت، بعد از نشست سه جانبه با دکتر  ظریف وزیر خارجه کشورمان و کاترین اشتون مذاکره کننده ارشد گروه 1+5 در جمع خبرنگاران اعلام کرد مذاکرات سخت و فشرده است.سخت کار می کنیم.

کری قبل از آغاز مذاکرات سه‌جانبه با ظریف و اشتون نسبت به توافق احتمالی اطمینان نداشت و گفته بود: توافقی وجود ندارد و به همراه همتایانش در ژنو حاضر شده است تا اختلافات را کاهش دهند تا بتوانند با ایران به توافق نهایی برسند.

کری در دیدار با خبرنگارانی که در ورودی هتل مستقر شده بودند گفت: هنوز شکاف‌های مهمی وجود دارد که در صورت توافق با ایران باید این شکاف‌ها بسته شود.

گفتنی است جان کری بعد از ورود به هتل محل مذاکرات در گفتگوی کوتاهی با خبرنگاران علت حضور خود در ژنو را دعوت کاترین اشتون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد.

گفتگوی تلفنی نتانیاهو با اوباما و پوتین

از سویی دیگر نیز باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در تماسی تلفنی با نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره فعالیت های هسته ای ایران و مذاکرات کنونی ژنو گفتگو کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هنگامی که مذاکرات سه جانبه ظریف، اشتون و کری در مقر اروپایی سازمان ملل در حال انجام بود باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در تماسی تلفنی با نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی درباره فعالیت های هسته ای ایران و مذاکرات کنونی ژنو گفتگو کرد.

بنابراین گزارش، کاخ سفید تنها جزئیات کمی از محتوای این گفتگو را منتشر کرد، اما گفته می شود اوباما نتانیاهو را در جریان آخرین وضعیت مذاکرات ایران و 1+5 قرار داده است.

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید با اشاره به محتوای این مکالمه گفت: اوباما نتانیاهو را در جریان مذاکرات ژنو قرار داده و تأکید کرده است که آمریکا متعهد است از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کند.

گفتنی است، امروز نتانیاهو با انتقاد از تغییر روند در مذاکرات ایران و 1+5، توافق احتمالی این دور از مذاکرات را بسیار بد توصیف کرده بود.

البته این تنها گفت‌وگوی تلفنی نتانیاهو از زمان شروع مذاکرات هسته‎ای در ژنو نبود و به گزارش فارس به نقل از «اینترفکس»، کرملین روز جمعه اعلام کرد که «بنیامین نتانیاهو» به «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه تلفن کرده است.

دفتر ریاست‌جمهوری روسیه به جزئیات این تماس تلفنی اشاره نکرد و در بیانیه‌ای اعلام کرد: موضوعات بین‌المللی در زمینه دیدار بنیامین نتانیاهو از روسیه که قرار است 20 نوامبر برگزار شود، در این تماس تلفنی مطرح شد.

کد خبر 238115

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز