همشهری آنلاین: الکساندر لوکاشویچ سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه، اقدام کاخ سفید در جلوگیری از حضور خبرنگاران روس در مصاحبه خبری باراک اوباما رییس جمهور آمریکا و آرسنی یاتسنیوک نخست وزیر اوکراین را غیرقابل قبول و تبعیض آمیز خواند.

به گزارش ایرنا به نقل از وزارت خارجه روسیه، لوکاشویچ روز جمعه گفت: واشنگتن که مایل ،در مورد آزادی بیان و حقوق روزنامه نگاران صحبت کند، حاضر به پیروی از این اصول نیست و ترجیح می دهد تنها با رسانه های ˈقابل اعتماد خود که اطلاعات ˈمورد نیازˈ آن را منتشر می کنند، تعامل داشته باشد.

دیپلمات روس افزود: کاخ سفید آشکارا نمی خواهد سووالات چالشی که با سناریوی از قبل برنامه ریزی شده آنان همخوانی ندارد، در این گونه نشست های خبری مطرح شود.

وی اضافه کرد: به عنوان نمونه آنها (آمریکایی ها) علاقه مند نیستند که خبرنگاران (روس) سووالاتی در مورد جنایات نازی گونه جناح راست افراطی اوکراین که پشتیبان دولت یاتسنویک نخست وزیر این کشور هستند، بشنوند.

انتقاد وزارت امور خارجه روسیه برای امتناع از حضور خبرنگاران روس در نشست مطبوعاتی اوباما با یاتسنیوک در حالی صورت می گیرد که نخست وزیر اوکراین از دو روز قبل برای دیدار و مذاکره با مقام های آمریکایی درباره کمک اقتصادی و مالی به کی یف در واشنگتن به سر می برد.

اوباما و یاتسنیوک در پایان دیدار خود در واشنگتن، نشست خبری برگزار کردند که از شرکت خبرنگاران رسانه های روسیه برای پوشش آن جلوگیری شد.

روابط روسیه با آمریکا از یک سو و با اوکراین از سوی دیگر از حدود دو سه هفته قبل به دنبال فرار ویکتور یانوکوویچ رییس جمهوری اوکراین از کی یف و سر کار آمدن نیروهای سیاسی مخالف غربگرای وی به شدت متشنج شده است.

تشدید تنش در مناسبات دو طرف به ویژه پس از اقدام هفته گذشته پارلمان منطقه خودمختار کریمه اوکراین مبنی بر جدایی از این کشور الحاق به روسیه و حمایت مسکو از آن وارد مرحله جدیدی شد.

کشورهای غربی با محور آمریکا- اتحادیه اروپا، مسکو را به اعمال تحریم و اخراج از گروه هشت کشور صنعتی موسوم به ˈجی8ˈ در صورت الحاق کریمه به خاک خود تهدید کرده اند.

کد خبر 253065
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز