سه‌شنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۲ - ۰۴:۳۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: ادوارد اسنودن، کارمند سابق شرکت پیمانکار آژانس امنیت ملی آمریکا و سیا، از روسیه، کشوری که تاکنون امکان خروج از آن را پیدا نکرده‌است، تقاضای پناهندگی کرده است.

براساس گزارش BBC، اسنودن به گفته یکی از مقامات وزارت خارجه روسیه درخواست خود را یکشنبه شب ارائه کرده‌ اما کرملین هنوز نسبت به درخواست وی واکنشی از خود نشان نداده‌است.

این‌ درخواست پناهندگی سیاسی در شرایطی صورت گرفته که پوتین چند روز پیش به اسنودن هشدار داده بود درصورتی می‌تواند در روسیه بماند که از انتشار اسناد محرمانه دست بردارد. پوتین در سخنانش اعلام کرده بود که روسیه هیچ‌کسی را مسترد نخواهد کرد و انگیزه‌ای برای این کار ندارد. پوتین همچنین از عدم وجود هرگونه ارتباط میان موسسه‌های اطلاعاتی روسیه و اسنودن خبر داده بود.

پوتین همچنین در این سخنان اعلام کرد که اسنودن فردی آزاد است و می‌تواند به هر کشوری که به او پناه می‌دهد برود. اسنودن که هفته گذشته از هنگ‌کنگ به مسکو پرواز کرد در فرودگاه مسکو متوقف شده و در هتلی در این فرودگاه حضور دارد.

مقامات آمریکایی اتهاماتی از قبیل جاسوسی و انتشار اسناد محرمانه دولتی را برای اسنودن اعلام کرده‌اند و همچنین گذرنامه وی را باطل کرده‌اند تا به این شکل از سفر وی به دیگر کشورها جلوگیری کنند.

آمریکا مدت‌ها است که از روسیه درخواست کرده تا اسنودن را به آمریکا بازگرداند،‌درخواستی که به صورت مداوم بی‌نتیجه مانده زیرا روسیه و آمریکا برای استرداد متهمان با یکدیگر قراردادی ندارند. عدم بازگرداندن اسنودن به آمریکا روابط چین و آمریکا را نیز دچار پیچیدگی کرده و آمریکا این کشور را به همکاری با اسنودن متهم می‌کند.

اتهامی برای اوباما

از سوی دیگر اسنودن نیز بیکار ننشسته و باراک اوباما را متهم به نادیده گرفتن حق پناهندگی خود کرده‌است. ادوارد اسنودن در اولین بیانیه‌ای عمومی که از زمان ورودش به روسیه منتشر ساخته اعلام کرد اوباما درحال وارد آوردن فشار به کشورهایی است که وی به آنها درخواست پناهندگی داده‌است.

به گفته وی اوباما به معاونش دستور داده تا رهبران این کشورها را تحت فشار قرار دهد تا حق پناهندگی من نادیده گرفته شود. وی می‌گوید چنین حیله‌ای از سوی یکی از رهبران جهان عادلانه نیست. این کارها راهکارهایی قدیمی و نامناسبی برای تهاجم سیاسی است و هدف آنها ترساندن است، نه ترساندن من،‌بلکه ترساندن افرادی که از من پشتیبانی می‌کنند.

وی در این بیانیه خود را فردی خونسرد و آرام توصیف کرد و آمریکا را به تلاش برای متوقف ساختن وی از حقوق اولیه‌اش یعنی دریافت پناهندگی متهم کرد.

کد خبر 221297
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز