همشهری آنلاین: برنامه کنترل ارتباطات توسط آمریکا و به ویژه اتهامات جدید مربوط به جاسوسی سرویس‌های امنیتی آمریکا از دفاتر اتحادیه اروپا، واکنش‌های بسیاری در اروپا به همراه داشته است.

kerry

به گزارش دویچه وله، روزنامه انگلیسی گاردین، با انتشار اسناد جدیدی، از جاسوسی آمریکا در سفارتخانه‌ها و نمایندگی‌های کشورهای اروپایی از جمله بریتانیا و فرانسه پرده برداشت. افشاگری‌هایی که خشم مقامات اروپایی را برانگیخته است. پاریس و برلین خواستار پاسخ سریع واشنگتن هستند.

ژاک روپنیک، تاریخدان و کارشناس سیاسی به یورونیوز گفت: این مسئله با استفاده از تمام دستاوردهای بزرگ پانزده، بیست سال گذشته صورت گرفته است. گوگل، اینترنت، توییتر ... همه آنها شرکت داشته‌اند. همه چیزهایی که به نظر ما پیشرفت‌های بسیار خوبی در امر ارتباطات به حساب می‌آیند، در واقع ابزاری برای افزایش سطح کنترل، از بالا هستند. این به نظر من، نکته خوبی برای همه افرادی است که به فکر راه اندازی رسانه‌های جدید و برقراری دموکراسی‌اند.

در پی افشاگری‌های ادوارد اسنودن، کارمند پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا، هفته نامه آلمانی اشپیگل نیز فاش کرد، اتحادیه اروپا و نهادهای آن تحت کنترل الکترونیک سازمان مراقبتی آمریکا، ان اس ای، قرار داشته‌اند.

جان کری: جاسوسی از دیگر کشورها امری عادی است

در همین حال جان کری وزیرخارجه آمریکا به دنبال افشاگری شنود مکالمات تلفنی دفاتر اتحادیه اروپا از سوی نهاد امنیتی این کشوردرگزارش هفته نامه اشپیگل،آنرا امری نامعمول ندانست.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری فرانسه روز دوشنبه از بندر سری بگاوان واقع در برونئی گزارش داد: جان کری خطاب به مقامات اتحادیه اروپا گفته است به دنبال اطلاعات دیگر کشورها بودن یک امر نامعمول و غیرعادی نیست.

وزیر خارجه آمریکا گفت: کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درباره گزارش جاسوسی از دفاتر اتحادیه اروپا طی نشستی در برونئی ابراز نگرانی کرده است.

وی افزود: قادر نیست درمورد اتهامات مشخصی به دلیل آنکه در خارج از خاک آمریکا به سر می برد اظهار نظر کند.

هفته نامه آلمانی اشپیگل براساس اسناد فاش شده از سوی ادوارد اسنودن کارمند سابق سازمان جاسوسی آمریکا(سیا) و پیمانکار پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا، گزارش داد که این آژانس نزدیک به 500 میلیون مکالمه تلفنی در آلمان را شنود کرده است.

اشپیگل همچنین گزارش داد: دفاتر اتحادیه اروپا در آمریکا و بروکسل نیز از سوی آژانس امنیت ملی آمریکا مورد شنود قرار گرفته‌اند.

این گزارش واکنش بسیاری از مقامات اروپایی از جمله مارتین شولتز رییس پارلمان اروپا را برانگیخت.

شولتز در واکنش به این گزارش آن را اقدامی خصمانه از سوی آمریکا درحق نزدیک ترین متحد خود توصیف کرد که چنین عملی در قیاس علیه کا.گ.ب سرویس جاسوسی سابق اتحاد جماهیر شوروی سابق صورت می‌گرفت.

جزئیات بیشتر از شنود در سازمان ملل متحد

فعالیت ‌جاسوسی و جمع‌آوری اطلاعات از سوی نهادهای امنیتی آمریکا هر روز ابعاد گسترده‌تری می‌یابد.

بنا به گزارش روزنامه گاردین نمایندگی‌های دیپلماتیک کشورهای فرانسه، ایتالیا و یونان در واشنگتن و در سازمان ملل متحد نیز مورد شنود آمریکا قرار گرفته‌اند.

بنا به این گزارش در این نمایندگی‌ها، دستگاه‌های شنود تعبیه شده بود و خطوط ارتباطی زیر کنترل آژانس امنیت ملی آمریکا بوده است. لو رفتن این فعالیت‌ها همگی در ارتباط با افشاگری‌های ادوارد اسنودن بوده است.

بنا به گزارش‌های موجود، نهادهای امنیتی آمریکا از اتحادیه اروپا، برخی از دیپلمات‌ها و سیاستمداران اروپایی نیز اطلاعات جمع‌اوری کرده‌اند. افشای این موضوع سبب واکنش شدید مقامات اروپایی در روز یکشنبه (۳۰ ژوئن) شد.

آلمان یکی از کشورهای اروپایی است که به شدت تحت مراقبت و جاسوسی آمریکا قرار داشته است. بنا به گزارش اشپیگل آنلاین ماهانه حدود ۵۰۰ میلیون ارتباط تلفنی، ایمیلی، تصویری و غیره از سوی "ان‌اس‌‌ای" ذخیره و طبقه‌بندی می‌شده است.

به گفته تحلیل‌گران این موضوع می‌تواند به سردی روابط آمریکا و کشورهای اروپایی بیانجامد.

جمیز کلاپر، هماهنگ‌کننده سازمان امنیتی و اطلاعاتی آمریکا وعده داده است که درباره جمع‌آوری اطلاعات از نهادهای دولتی و رسمی کشورهای اروپایی روشنگری خواهد کرد.

کد خبر 221255
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز