همشهری آنلاین: باراک اوباما در کنفرانس خبری مشترک با رئیس جمهوری آفریقای جنوبی از نلسون ماندلا به عنوان "قهرمان جهان" یاد کرد و گفت: ما همواره به یاد او هستیم.

کنفرانس خبری مشترک اوباما و جاکوب زوما در پرتوریا

ایسنا به نقل از شبکه خبری بی‌.بی.سی نوشت: باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با جاکوب زوما، همتای خود از آفریقای جنوبی گفت: نلسون ماندلا یک سیاستمدار انقلابی است و اقدامات او موجب شد که قدرت، در کنار قیام مردم به یک پیروزی بزرگ دست یابد. وی بهترین مدل برای جهان است.

جاکوب زوما نیز با اشاره به بهبودی نسبی حال نلسون ماندلا ابراز امیدواری کرد که وی به زودی از بیمارستان مرخص شود.

باراک اوباما که در تور آفریقایی خود به سه کشور به سر می‌برد، عصر روز جمعه به وقت محلی وارد پرتوریا، پایتخت آفریقای جنوبی شد.

اوباما همچنین با اشاره به ناآرامی‌های مصر گفت که آمریکا با نگرانی تحولات مصر را دنبال می‌کند و از تمامی‌ طرف‌های درگیر می‌خواهد که از خشونت خودداری کنند.

وی با تاکید بر روابط میان آمریکا و آفریقای جنوبی گفت: روابط دو کشور همچنان مستحکم است و من در سفرم به این کشور آفریقایی تجارت و اقتصاد را جزو اولویت‌های خود قرار دادم که به نفع آمریکا هم است.

باراک اوباما با اشاره به افزایش حجم صادرات به آفریقا، در خصوص سرمایه‌گذاری‌های متقابلی که آفریقای جنوبی در آمریکا انجام می‌دهد اشاره کرد که روند صعودی داشته است.

رئیس جمهوری آمریکا گفت که سفرش نشان می‌دهد که واشنگتن تنها در زمان بحران‌ها در کنار آفریقای جنوبی نیست و همواره این دو کشور با یکدیگر همکاری دارند.

وی در ادامه به مسائلی که در مذاکرات دوجانبه خود با جاکوب زوما مطرح شده، اشاره کرد و بر ارتقاء جایگاه زنان تاکید کرد.

در بخش دیگری از این کنفرانس خبری باراک اوباما به انتخابات زیمبابوه اشاره کرد و برگزاری آن را "آزاد و عادلانه" خواند.

همچنین در مذاکرات دوجانبه باراک اوباما و زوما، درگیری‌های منطقه‌ای، تغییرات آب و هوا، مسائل هسته‌ای، دموکراسی، حقوق بشر، اجرای قانون و طیف گسترده‌ای از مسائل دیگر مورد رایزنی قرار گرفت.

در بخش دیگری از این کنفرانس مطبوعاتی جاکوب زوما، رئیس جمهوری آفریقای جنوبی با ابراز نگرانی از ادامه فعالیت‌های شبه نظامیان در کشورش گفت که همچنان به مبارزه با آنان ادامه خواهد داد و اتحادیه آفریقا نیز تحمل صفر را برای مقابله با آن‌ها در نظر گرفته است.

وی در ادامه کنفرانس خبری خود به کمک‌های مالی آمریکا به آفریقای جنوبی اشاره کرد و گفت: ما به روابط با آمریکا متعهدیم.

وی در خاتمه سخنان خود عنوان داشت که زمان اصلاحات در شورای امنیت سازمان ملل فرا رسیده است.

اوباما پیش از این سفر گفته بود که به دلیل شرایط جسمانی ماندلا برنامه‌ای برای دیدار با وی ندارد و قرار است به طور خصوصی با خانواده وی دیدار کند.

بسیاری از مردم آفریقای جنوبی همچنان در حال برگزاری مراسم دعا برای بهبود حال نلسون ماندلا، رئیس جمهور پیشین و رهبر مبارزه با آپارتاید هستند.

ماندلا، اولین رئیس‌جمهوری سیاه‌پوست آفریقای جنوبی، از سه هفته پیش، در بیمارستان بستری است.

همسر سابق ماندلا گفت که احساس می‌کند که بهتر است اوباما با ماندلا که در شرایط وخیمی است، دیدار نکند.

همسر ماندلا همچنین گفت: "من پزشک نیستم اما می‌توانم بگویم که چند روز پیش حال او خیلی بهتر شده، اما هنوز بهبود نیافته است."

باراک اوباما در بخشی از سفر خود به آفریقا از سنگال به آفریقای جنوبی رفت و قرار است که از جزیره روبن، جایی که نلسون ماندلا ۱۸ سال در آنجا زندانی بود نیز دیدن کند.

وی همچنین قرار است با اسقف اعظم دزموند توتو دیدار کند و سپس یکشنبه شب در دانشگاه کیپ تاون سخنرانی کند.

اوباما یک بار در سال ۲۰۰۵، زمانی که هنوز سناتور بود با نلسون ماندلا دیدار کرده بود. هر دو نخستین رئیس جمهوران سیاه پوست کشورشان بوده‌اند و هر دو جایزه صلح نوبل را به دست آورده‌اند.

از زمانی که باراک اوباما در ۲۰۰۹ به مقام ریاست جمهوری آمریکا دست یافت، این اولین سفر او به این قاره است. سفر آفریقایی وی روز سه‌شنبه در تانزانیا پایان می‌یابد.

کد خبر 220892
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز