همشهری آنلاین: امریکا به منظور پایان دادن به چیزی که آن را «عدم توازن» در بحران سوریه توصیف کرده است، خواستار حمایت بیشتر از شبه نظامیان در این کشور عربی شد.

به گزارش پرس تی وی، جان کری، وزیر امور خارجه امریکا روز شنبه (۱ تیر، ۲۲ ژوئن) طی یک سخنرانی در کنفرانسی در دوحه، پایتخت قطر گفت، شبه نظامیان سوریه نیازمند حمایت بیشتر هستند «تا بتوانند عدم توازن موجود را از بین ببرند.»

وی افزود، «ایالات متحده امریکا و دیگر کشورهای حاضر در این کنفرانس - که هر کدام به نوبه خود رویکردی را (در قبال بحران سوریه) انتخاب کرده‌اند - سطح و میزان کمک سیاسی و نظامی به مخالفان دمشق را افزایش خواهند داد.»

اشاره کری به وزرای خارجه کشورهای مصر، فرانسه، انگلیس، آلمان، ایتالیا، اردن، قطر، عربستان سعودی، ترکیه و امارات متحده عربی بود که خود را «دوستان سوریه» می‌نامند.

شیخ حمد بن جاسم الثانی، نخست وزیر قطر در همین کنفرانس گفت، تسلیح شبه نظامیان تنها راه رسیدن به «صلح» در سوریه است.

باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا با ادعای اینکه دولت سوریه با استفاده از «سلاح‌های شیمیایی» علیه شبه نظامیان از «خط قرمز» واشنگتن عبور کرده است، ۱۴ ژوئن به دولت خود دستور داد که سلاح‌های پیشرفته در اختیار شبه نظامیان تحت حمایت خارج قرار دهد.

دمشق ضمن رد اتهامات، آنها را «دروغ» خواند.

از سوی دیگر، شیمون پرز رئیس رژیم اسرائیل و مقامات انگلیس از سیاست واشنگتن مبنی بر پیشتیبانی تسلیحاتی از شبه نظامیان حمایت کردند.

شبه نظامیان روز جمعه اعلام کردند به سلاح‌هایی دست پیدا کرده‌اند که می‌تواند منجر به «تغییراتی» در جنگ علیه دولت سوریه شود.

بحران در سوریه در مارس ۲۰۱۱ آغاز شد و در جریان آن بسیاری از جمله شمار زیادی از نیروهای امنیتی و ارتش این کشور جان خود را از دست دادند.

بشار اسد، رئیس جمهور سوریه ماه گذشته گفت، شبه نظامیان معارض دولت در سوریه از اتباع ۲۹ کشور هستند.

غرب و متحدان آن در منطقه بویژه قطر، عربستان سعودی و ترکیه از شبه نظامیان حمایت می‌کنند.

کد خبر 219952
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز