همشهری آنلاین: معاون رئیس کمیسیون اروپا می‌گوید اعتماد بین اتحادیه اروپا و واشنگتن در پی رسوایی اخیر جاسوسی امریکا از بین رفته است.

اتحادیه اروپا

ویون ردینگ که روز دوشنبه (۲۴ تیر) در کنفرانسی در مونیخ سخن می‌گفت تاکید کرد رسوایی اخیر به منزله «یک ندای بیدارباش» بود. وی همچنین به پیش نویس قانونی اشاره کرد که برای حفاظت از اطلاعات شخصی در برابر جاسوسی‌های دولتی در اروپا تهیه شده است.

ردینگ افزود :«ما نمی‌خواهیم دولت امریکا به هر تماس تلفنی که برقرار می‌کنیم گوش بدهد و تمامی ایمیل‌های ما را بخواند.»

به گفته وی، پیش نویس این قانون، ۴ بخش ساختاری کلیدی حول یک بیانیه مرکزی را شامل می‌شود یعنی قوانینی شفاف برای داشتن یک اینترنت شفاف و دادن حق انتخاب به افراد برای ارائه یا عدم ارائه اطلاعات‌شان.

تنظیم قانون یادشده پس از آن پیشنهاد شد که ادوارد اسنودن، افشاگر امریکایی فاش کرد واشنگتن در یک سطح جهانی در فعالیت‌های جاسوسی دخیل بوده و حتی دفاتر و شهروندان اتحادیه اروپا را نیز هدف قرار داده است.

این افشاگری‌ها به بروز خشم و ناراحتی در سطح جهانی و درخواست برخی از کشورها از امریکا برای شفاف‌سازی کامل در این باره منجر شد.

علاوه بر این، افشاگری‌های اسنودن نشان داد ۳ دستگاه اصلی جاسوسی در انگلیس نیز با استفاده از فناوری‌های پیشرفته به کابل‌های فیبر نوری بین امریکا و اروپا که تماس‌های تلفنی و ارتباطات اینترنتی این منطقه به سراسر جهان از طریق آن‌ها برقرار می‌شود دسترسی پیدا کرده‌اند.

این در حالی است که اطلاعات شنود شده پس از بازیابی در اختیار آژانس امنیت ملی امریکا نیز قرار می‌گرفت؛ دستگاهی که در کانون و مرکز رسوایی جاسوسی امریکا قرار دارد.

کد خبر 223484
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز