همشهری آنلاین: کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا ایفای نقش سازنده ایران در منطقه را خواستار شدند.

داورزنی رئیس فدراسیون والیبال

بیست و سومین نشست مشترک وزیران خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا که در منامه پایتخت بحرین با ریاست شیخ خالد بن احمد بن محمد آل خلیفه، وزیر امور خارجه بحرین و مشارکت کاترین اشتون، رییس سیاست خارجه اتحادیه اروپا برگزار شد، با صدور بیانیه‌ای به کار خود پایان داد که در این بیانیه کشورهای شرکت‌کننده ایران را به آنچه "احترام به حاکمیت ملی سایر کشورها و مداخله نکردن در امور داخلی آنها" نامیدند، دعوت کردند.

بنابر گزارش روزنامه‌ی الریاض چاپ عربستان، آنها هم‌چنین ایران را به "پایبندی به استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌یی در نیروگاه بوشهر و رعایت الزامات ایمنی بین‌المللی" دعوت و از این کشور خواستند تا در منطقه نقشی سازنده و مبتنی بر احترام به اصل حاکمیت ملی کشورها و عدم مداخله در امور داخلی کشورها داشته باشد.

وزیران خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و اتحادیه اروپا در ادامه نسبت به آنچه "حاصل نشدن پیشرفت در حل منازعات بین جمهوری اسلامی ایران و دولت امارات در خصوص جزایر سه‌گانه تنب بزرگ ، تنب کوچک و ابوموسی" نامیدند، ابراز نگرانی کرده و بر حمایت‌شان از حل این مساله بر اساس قوانین بین‌المللی و به واسطه انجام مذاکرات مستقیم و یا ارجاع قضیه به دادگاه بین‌المللی لاهه تاکید کردند.

آنها با اشاره به گفت‌وگوهای مربوط به برنامه‌ هسته‌یی ایران، بر حمایت خود از تلاش‌های دیپلماتیک و مستمر رییس سیاست خارجه اتحادیه اروپا و به ویژه تلاش‌های گروه 3+3 برای یافتن راه حلی دیپلماتیک در خصوص برنامه‌ی هسته‌یی ایران تاکید کرده و از ایران خواستند تا به اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت و شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص استفاده انحصاری از انرژی هسته‌یی برای مقاصد صلح آمیز بپردازد.

به گزارش ایسنا، ادعای کشورهای شرکت‌کننده در نشست منامه علیه ایران در حالی است که مسوولان ایرانی بارها بر احترام به حق حاکمیت کشورها و مداخله نکردن در امور داخلی کشورها تاکید کرده‌ و بر این باورند که کشورها خود باید در خصوص مسایل‌شان تصمیم‌گیری کنند.

تهران هم‌چنین تاکید دارد که برنامه‌ هسته‌یی‌اش همواره مسالمت‌آمیز است و کلیه مقررات ایمنی هسته‌یی در نیروگاه بوشهر رعایت می‌شود و کلیه برنامه‌های هسته‌یی تهران با اطلاع و هماهنگی با اژانس بین‌المللی انرژی اتمی است.

علاوه بر این بر اساس اسناد تاریخی موجود جزایر سه‌گانه جزو لاینفک ایران بوده و این کشور هرگز از آن دست نخواهد کشید.

کد خبر 221174
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز