یکشنبه ۹ تیر ۱۳۹۲ - ۱۸:۱۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: با انتشار اخباری درباره جاسوسی آمریکا از دفاتر اتحادیه اروپا، ماجرای برنامه‌های جاسوسی واشنگتن ابعاد تازه‌ای به‌خود گرفت.

رئیس پارلمان اروپا خواستار توضیح کامل آمریکا درباره جاسوسی از دفاتر اتحادیه اروپا شد. به گزارش خبرگزاری‌ها، مارتین شولتز گفت اگر این خبر صحت داشته باشد، این امر تأثیر شدیدی بر روابط بین اتحادیه اروپا با آمریکا خواهد داشت. هفته‌نامه آلمانی اشپیگل دیروز نوشت سازمان امنیت ملی آمریکا در دفتر نمایندگی اتحادیه اروپا در واشنگتن میکروفن کار گذاشته و به شبکه کامپیوتری آن نفوذ کرده‌است.

به نوشته این نشریه جزئیات این عملیات در سندی به تاریخ سال 2010تشریح شده است که ادوارد اسنودن به‌دست آورده است. اسنودن تحلیلگر سابق اطلاعات در سازمان امنیت ملی آمریکاست که جزئیات 2برنامه جاسوسی آمریکا را بر ملا کرده است. سند یادشده حاکی از آن است که آمریکا با نصب میکروفن و نفوذ به شبکه کامپیوتری نمایندگی اتحادیه اروپا در واشنگتن و نیویورک، توانست از گفت‌وگوهای صورت‌گرفته در این دفاتر و نیز محتوای ای‌میل‌ها و اسناد موجود در این کامپیوترها اطلاع حاصل کند. انتشار این خبر باعث واکنش رئیس پارلمان اروپا شد که خواستار توضیح کامل واشنگتن در این زمینه شد. جاسوسی از دفاتر اتحادیه اروپا در آمریکا تازه‌ترین بخش از افشاگری‌های اسنادی است که ادوارد اسنودن در اختیار دارد.

وی پیش‌تر فاش کرده بود که آمریکا مکالمات تلفنی در داخل کشور و فعالیت‌های اینترنتی را در سراسر جهان زیرنظر دارد. اسنادی که وی بر ملا کرد، نشان داد سازمان ارتباطات دولتی انگلیس نیز برنامه‌ای به نام تمپورا برای نظارت بر مکالمات تلفنی و فعالیت‌های اینترنتی در سراسر جهان دارد. سازمان امنیت ملی آمریکا همچنین حدود 5سال پیش کوشید به سامانه تلفن ساختمان مقر کمیسیون اروپا در بروکسل نفوذ کند.

اشپیگل همچنین نوشت آمریکا ماهانه مشخصات حدود نیم میلیارد تماس تلفنی، ای‌میل و پیامک را در آلمان زیرنظر دارد. به نوشته این نشریه، حجم عملیات جاسوسی آمریکا در آلمان بسیار وسیع و در حد فعالیت دستگاه‌های جاسوسی آمریکا در چین، عربستان سعودی یا عراق است. در روز عادی، آمریکا حدود 20میلیون تماس تلفنی و 10میلیون دسته اطلاعات فعالیت اینترنتی را زیرنظر دارد و این رقم در روزهای شلوغ به 60میلیون تماس تلفنی می‌رسد. اشپیگل به نقل از جین اسلبورن وزیر خارجه لوگزامبورگ نوشت آمریکا بهتر است دستگاه‌های امنیتی خود را زیرنظر بگیرد، نه هم‌پیمانان خود را.

آمریکا روزانه 2میلیون اطلاعات تماس تلفنی را در فرانسه بررسی می‌کند. به نوشته اشپیگل، فقط کانادا، استرالیا، انگلیس و نیوزیلند از عملیات جاسوسی آمریکا مستثنی هستند. در این حال، روزنامه گاردین دیروز در مطلبی ادعا کرد شماری از کشورهای اروپایی قرارداد سری همکاری با دولت آمریکا دارند که براساس آن، اطلاعات ارتباطات شخصی افراد را در اختیار آمریکا قرار می‌دهند. براساس این گزارش که ساعاتی بعد از روی سایت این روزنامه برداشته شد، 6کشور اروپایی شامل دانمارک، هلند، فرانسه، آلمان، اسپانیا و ایتالیا علاوه بر انگلیس با آمریکا تبادل اطلاعات می‌کنند. اطلاعات مربوط به این قراردادها را یکی دیگر از کارمندان سابق سازمان امنیت ملی آمریکا به نام وین مدسن افشا کرده است.

کد خبر 221102
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز