همشهری آنلاین: اتحادیه اروپا در پی رسوایی جاسوسی آمریکا از این اتحادیه، واشنگتن را تهدید کرد که اگر به قوانین این نهاد اروپایی در زمینه حفظ حریم خصوصی افراد پایبند نباشد، دو توافقنامه‌ای را که به آمریکا امکان دسترسی به داده‌های مالی و مسافرتی اروپاییان را می‌دهد به حال تعلیق درمی‌آورد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز، این تهدید که مقامات اروپایی خبر آن را روز جمعه اعلام کردند، نشانگر میزان نارضایتی اروپا از استراق سمع و جاسوسی گسترده آمریکا از کاربران اروپایی و همچنین دفاتر اتحادیه اروپاست.

سیسیلیا ملمستروم کمیسر امور داخلی اتحادیه اروپا در پیامی برای دو مقام بلندپایه آمریکا، ملاحظات و دغدغه های اروپا را در خصوص اجرای دو توافقنامه ای که پس از وقوع حملات 11 سپتامبر 2001 منعقد شد و واشنگتن آنها را ابزار مهمی در به اصطلاح مبارزه با تروریسم می داند، به اطلاع آنها رساند.

ملمستروم در نامه خود روابط آمریکا و اتحادیه اروپا را در حال عبور از یک برهه زمانی بسیار حساس توصیف کرد و افزود که اعتماد و اطمینان دو جانبه به طور جدی کاهش یافته است و از واشنگتن می خواهم هر انچه در توان دارد، برای بازیابی آن انجام دهد.

براساس این گزارش، قرار است هیاتی از سوی اتحادیه اروپا به زودی راهی واشنگتن شود تا براساس برنامه های ریزی قبلی، دو توافقنامه تقسیم و اشتراک اطلاعات میان اتحادیه اروپا و امریکا را مورد بازبینی و بررسی قرار دهند.

پارلمان اروپا اخیرا لغو دو توافقنامه یاد شده را در صورت خودداری واشنگتن از افشای دامنه عملیات جاسوسی الکترونیکی اش از اروپا، خواستار شد.

بخش عمده گزارش های مربوط به جاسوسی و استراق سمع از اروپاییان در نتیجه افشاگری های جنجال برانگیز ادوارد اسنودن مامور سابق سازمان مرکزی اطلاعات امریکا به دست آمده است.

کد خبر 222019
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز