همشهری آنلاین: ادوارد اسنودن مامور سابق سرویس های اطلاعاتی آمریکا درخواست ماندن در روسیه را داده بود، اما پس از آگاهی از شرایط مطرح شده از سوی مسکو، از این درخواست را پس گرفت.

به گزارش خبرگزاری ریا نووستی، دیمیتری پسکوف دبیر مطوعاتی رییس جمهور روسیه روز سه شنبه ضمن اعلام این مطلب گفت: واقعا هم اسنودون درخواست کرده بود اجازه ماندن وی در روسیه را بدهند، اما پس از اینکه دیروز از موضع روسیه، مطرح شده توسط ولادیمیر پوتین رییس جمهور آگاه شد، از درخواست خود در مورد دادن اجازه ماندن در روسیه صرفنظر کرد.

ولادیمیر پوتین همچنین اعلام کرد که اسنودن عامل مسکو نیست و سرویس های اطلاعاتی روسیه هیچگاه با وی کار نکرده اند. اما ضمنا رییس جمهور روسیه "عدم وارد کردن لطمه و ضرر به شرکای آمریکایی" شرط ماندن مامور سابق سرویس های اطلاعاتی آمریکا در روسیه را ذکر کرد.

پسکوف افزود:" در حال حاضر اسنودن نمی خواهد در روسیه بماند".

ادوارد اسنودن افشاگر فعالیت های جاسوسی اینترنتی و کارمند سابق سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) است که به عنوان پیمان کار برای سازمان امنیت ملی این کشور کار می کرد. وی اوایل ژوئن حکم سری دادگاه آمریکایی را منتشر کرد که طبق آن سرویس های اطلاعاتی به تمام مکالمات مردم در شرکت تلفنی بسیار بزرگ Verizon دسترسی پیدا کردند.

وی همچنین اطلاعاتی در مورد برنامه مافوق محرمانه آژانس امنیت ملی "PRISM" را افشا کرده که امکان می دهد مراسلات الکترونیکی در بزرگترین سایت ها کنترل شود. مقامات ایالات متحده اعلام کردند افشای این اطلاعات به امنیت ملی آمریکا لطمه جدی وارد کرده است.

واشینگتن خواستار بازداشت و تحویل اسنودن است، اما مقامات روسیه می گویند وی در سالن ترانزیت قرار دارد و از مرز روسیه عبور نکرده و همچنین قرارداد تحویل مجرمان میان روسیه و آمریکا وجود ندارد.

کد خبر 221464
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز