همشهری آنلاین: وزیر خارجه روسیه روز چهارشنبه تأکید کرد: «ادوارد اسنودن» مشاور سابق سازمان امنیت ملی آمریکا که برنامه‌های جاسوسی دولت آمریکا را افشا کرده، قوانین روسیه را نقض نکرده است و حق دارد از روسیه به هرجا که می‌خواهد برود.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد اسنودن از اعمال فشار دولت واشنگتن بر سران کشورها برای رد درخواست پناهندگی وی انتقاد کرده است.

ادوارد اسنودن، کارمند سابق سیا که از زمان خروج از هنگ کنگ در سکوت به سر می‌برد با ارسال نامه‌ای به رافائل کورا، رئیس جمهور اکوادر از دولت این کشور که وی را در رسیدن به روسیه یاری‌کردند تشکر کرد.

وی در این نامه که به زبان اسپانیایی و بدون تاریخ نوشته شده تاکید‌کرده است: «من آزاد هستم و اطلاعات مفید در جهت نفع عموم مردم منتشر خواهم کرد. مهم نیست چند روز دیگر زنده خواهم بود، من به مبارزه برای عدالت در این جهان نابرابر ادامه می‌دهم.»

در نامه این مشاور سابق سازمان امنیت ملی آمریکا آمده است: «در حالی که مردم جهان با قدرت حمایت خود را از تصمیم من برای افشای این برنامه مخفیانه ناعادلانه نشان دادند، دولت آمریکا به دنبال شکار مردی فراقانونی است که رفتارش خانواده، آزادی و حقوق زندگی در آرامش بدون ترس از تجاوز را از وی سلب کرده است.»

اسنودن در مطلب دیگری که بر روی پایگاه ویکی لیکس منتشر شده گفته است: «گزارش شده که رئیس جمهور آمریکا به معاون اول خود (جو بایدن) دستور‌ داده تا بر رهبران کشورهایی که درخواست پناهندگی کرده‌ام فشار آورند تا با درخواست من مخالفت کنند. چنین ترفندی از سوی یک رهبر جهان عادلانه نیست و نوعی مجازات غیرقانونی در تبعید است.»

اسنودن اشاره به رئیس جمهور اکوادور داشت که یک شنبه این هفته به گفتگوی تلفنی خود با جو بایدن اشاره کرد و گفت: هرگز اجازه نمی‌دهم تماسی برای اعمال فشار با من گرفته شود. رافائل کورا همچنین گفت که راه حل این مسئله درخواست پناهندگی اسنودن از روسیه است. چرا که وی در خاک یا سفارت اکوادر حضور ندارد.

بر اساس اطلاعاتی که اسنودن منتشر کرد، دولت آمریکا به شرکت مخابراتی ورایزون دستور داده بود تا اطلاعات مربوط به مکالمات تلفنی و فعالیت‌های اینترنتی شهروندان را در اختیار آژانس اطلاعاتی بگذارد.

ادوارد اسنودن مشاور سابق آژانس امنیت ملی آمریکا کمی قبل از انتشار این اسناد محرمانه در روزنامه گاردین و واشنگتن پست به هنگ‌کنگ رفت. وی هم اکنون در مسکو به‌سر می‌برد و درخواست دریافت پناهندگی سیاسی از اکوادور کرده است.

  • لاوروف: ‌اسنودن حق دارد به هرجا که می‌خواهد برود

خبرگزاری فرانسه نیز نوشت: «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه به خبرگزاری روسی «اینترفاکس» گفت: «ادوارد اسنودن قوانین روسیه را نقض نکرده و از مرزهای روسیه نگذشته است وی در حال حاضر در منطقه ترانزیت فرودگاه مسکو به‌سر می‌برد و حق دارد از روسیه به هر کشوری که مایل است، برود».

لاوروف افزود: «همان‌گونه که ولادیمیر پوتین (رئیس جمهوری روسیه) تأکید کرده است، ادوارد اسنودن یک فرد آزاد است و از لحاظ حقوقی روسیه نمی‌تواند او را توبیخ کند».

ولادیمیر پوتین روز سه‌شنبه در سخنانی اعلام کرد، ادوارد اسنودن که مقامات آمریکایی مصرّانه به‌دنبال بازداشت یا استرداد وی به آمریکا هستند، در منطقه ترانزیت فرودگاه مسکو به‌سر می‌برد و مسکو هرگز وی را به آمریکا تحویل نمی‌دهد.

  • اسنودن از ۲۱ کشور تقاضای پناهندگی کرد

سایت ویکی‌لیکس ادعا کرده است که افشاگر سازمان امنیت ملی آمریکا از ۲۱ کشور تقاضای پناهندگی کرده است.

سایت افشاگر ویکی لیکس روز سه شنبه اطلاعاتی ارائه کرده است که از تقاضای ادوارد اسنودن، افشاگر سازمان امنیت ملی آمریکا از 21 کشور برای اعطای حق پناهندگی به وی خبر داده است.

مطابق با اطلاعات این وب سایت اسنودن در بدو ورود به فرودگاه مسکو، پایتخت روسیه برگه‌ای را تحویل یکی از مقامات روسی داده است که در آن از 21 کشور تقاضای پناهندگی کرده است.

این کشورها عبارتند از: جمهوری اتریش، بولیوی، برزیل، چین، کوبا، فنلاند، فرانسه، آلمان، هند، ایتالیا، ایرلند، بلژیک، نیکاراگوئه، لهستان،اسپانیا، نروژ، سوئیس، ونزوئلا، اکوادور و روسیه.

مسئله افشاگری‌های اسنودن طی دو هفته اخیر بسیار جنجال‌برانگیز بوده است. در حال حاضر وی در فرودگاه مسکو، پایتخت روسیه به‌سر می‌برد؛ او در بدو ورود به این کشور از مقامات اکوادوری خواست تا موضوع اعطای پناهندگی وی را مورد بررسی قرار دهند. اما روز سه‌شنبه از مقامات روسیه خواست تا با درخواست وی برای اعطای پناهندگی به وی موافقت کنند.

  • مورالس: آماده اعطای پناهندگی به اسنودن هستیم

رئیس جمهور بولیوی از آمادگی این کشور برای اعطای پناهندگی به افشاگر سازمان امنیت ملی آمریکا خبر داد.

مورالس رئیس جمهور بولیوی اعلام کرد که دولت این کشور آماده است تا به ادوارد اسنودن، افشاگر سازمان امنیت ملی آمریکا حق پناهندگی دهد. مورالس در پاسخ به خبرنگار راشا تودی که آیا به اسنودن حق پناهندگی می‌دهید یا خیر گفت: بله چرا که نه.

مورالس در ادامه افزود: مسئله جنجال برانگیز اسنودن ما را بر آن داشت در خصوص احتمال اعطای پناهندگی به وی تامل کنیم؛ پس از چند روز بحث و بررسی به ابن نتیجه رسیدیم که می توانیم به اسنودن حق ناهندگی اعطا کنیم.

رئیس جمهور بولیوی همچنین از جاسوسی‌های مقامات آمریکایی ابراز نگرانی کرد و اعلام کرده که این اقدام باعث سلب اطمینان مردم می‌شود.

وی در ادامه افزود: من می دانم که کشورهای قدرتمند همیشه به جاسوسی از کشورهای در حال توسعه‌ای که از منابع طبیعی بسیار زیادی برخوردار هستند، می‌پردازند و از این طریق می خواهند تا علیه این کشور ها توطئه بچینند.

او در ادامه اضافه کرد: همگان می‌دانند که کشورهای اکوادور، بولیوی و ونزوئلا همواره مورد حمله هشدارهای مقامات آمریکایی قرار می‌گیرند؛ زیرا که این کشورها نمی‌خواهند در برابر خواسته‌های نا به جای آن‌ها سر تعظیم فرود آورند.

  • سوریه و اسنودن محور مذاکرات کری و لاوروف

وزرای خارجه آمریکا و روسیه در حاشیه نشست آسه‌آن در برونئی با یکدیگر دیدار خواهند کرد.آسوشیتدپرس اعلام کرد: بحران سوریه و ادوارد اسنودن، افشاگر جاسوسی‌های آژانس امنیت ملی آمریکا، موضوعاتی خواهند بود که در دیدار بین جان کری، وزیر خارجه آمریکا، و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، مورد بحث قرار خواهند گرفت.

این دو قرار است در حاشیه نشست آسه‌آن در برونئی با یکدیگر دیدار کنند. دو طرف همچنین درباره آخرین تحولات مرتبط با ادوارد اسنودن نیز به رایزنی خواهند پرداخت.

در حالی که لاوروف امروز (سه‌شنبه) وارد اتاق مذاکره می‌شد خبرنگاری از وی پرسید که آیا روسیه موضوع اعطای پناهندگی به اسنودن را بررسی می‌کند یا نه، لاوروف از این خبرنگار درخواست کرد که سؤالات خود را با فریاد بیان نکند.

کد خبر 221283

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار رسانه و روزنامه‌نگاری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز