چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۲ - ۱۳:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: صربستان در مسیر پیوستن به اتحادیه اروپا راه طولانی و بسیار دشواری را در پیش رو دارد و نمی تواند به عضویت این اتحادیه قبل از سال 2020میلادی امید داشته باشد.

چالش های صربستان برای عضویت در اتحادیه اروپا

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا، صربستان در مراحل مذاکرات برای پیوستن به اتحادیه اروپا که تاریخ شروع آن از سوی شورای اروپا احتمالا در دسامبر سال جاری و یا ژانویه سال آینده اعلام خواهد شد، باید گزارشی از 35 فصل را که در باره تطبیق قوانین نهادهای مختلف داخلی با استانداردهای اروپایی است را با نمایندگان بروکسل مورد بحث و بررسی قرار دهد.

بزرگترین مساله ای که صربستان در مذاکرات پیوستن به اتحادیه اروپا در پیش رو دارد را می توان در موضوعات کوزوو، قوه قضائیه و حاکمیت قانون تقسیم بندی کرد.

مبارزه با فساد مالی و گروه های جنایی سازمان یافته نیز از جمله مواردی به شمار می روند که یک کشور اروپایی از جمله صربستان برای پیوستن به اتحادیه اروپا باید این مسایل را در جامعه اجتماعی کشورش حل و فصل کند.

صربستان در رابطه با مبارزه با فساد مالی در بخش های مختلف جامعه و گروه های جنایی سازمان یافته در چند سال اخیر بخصوص در یک سال گذشته گام های بزرگی را برداشته است.

رسیدگی به روند خصوصی سازی 24 شرکت و کارخانجات دولتی که از جمله شرایط مهم در مراحل پیوستن صربستان به اتحادیه اروپا محسوب می شود، می بایستی قبل از شروع مذاکرات یعنی تا پایان امسال به اتمام برسد.

دولت صربستان و اتحادیه اروپا بر این باورند که در مراحل واگذاری شرکت و کارخانجات دولتی به بخش های خصوصی تخلفات و بی قانونی هایی انجام شده است که عاملان آن باید در برابر قانون پاسخگو باشند.

در حالیکه حکومت صربستان از سال 2000 میلادی سیاست عضویت در اتحادیه اروپا را در اولویت های کاری خود قرارداده است، ولی بر خلاف علاقمندی اکثریت مردم برای ورود به اتحادیه اروپا بخصوص قشر جوان، برخی از احزاب اپوزیسیون چنین سیاستی را برای آینده کشور به لحاظ سیاسی و اقتصادی مناسب نمی دانند.

اسلوبودان سامارجیچ معاون حزب دمکراتیک صربستان که حزب وی در حال حاضر با داشتن 21 نماینده در مجلس در اپوزیسیون قرار دارد، مرحله مذاکرات برای الحاق این کشور به اتحادیه اروپا را بدون هدف مشخصی ارزیابی کرده و معتقد است که عضویت صربستان در اتحادیه اروپا آینده روشنی ندارد.

وی همچنین در این راستا در گفت و گو با خبرنگاران عضویت صربستان در اتحادیه اروپا را در این مقطع زمانی که بیشتر کشورهای اروپایی خود با معضلات اقتصادی و مسئله بیکاری روبرو هستند غیر ممکن خواند و توضیح داد که صربستان اصلاحات در بسیاری از نهادهای کشور را به اتمام نرسانده است.

سامارجیچ با اشاره به دشواری فراوان و طولانی بودن مراحل عضویت در اتحادیه اروپا تاکید کرد که پیوستن به خانواده 28عضوی اتحادیه اروپا برای صربستان سودی نخواهد داشت.

معاون حزب دمکراتیک صربستان خاطر نشان کرد: شروع مذاکرات برای عضویت صربستان در اتحادیه اروپا به موضوعات بسیاری بستگی دارد از جمله شرکت صرب های شمال کوزوو در انتخابات و اجرای کامل مفاد توافق نامه بروکسل برای عادی سازی روابط بلگراد و پریشتینا.

وی با توجه به اینکه 23 کشور از 28 عضو اتحادیه اروپا استقلال کوزوو را به رسمیت شناخته اند گفت که نمی توان انتظار داشت که مراحل مذاکرات پیوستن صربستان به این اتحادیه ساده و بی دردسر باشد.
پارلمان کوزوو فوریه سال 2008 بطور یکجانبه استقلال این منطقه از صربستان را اعلام کرد.

بلگراد با ادعای این که کوزوو استان جنوبی صربستان است، استقلال آن را قبول ندارد و خواهان باطل کردن سند استقلال از راه های دیپلماتیک است.

مساله کوزوو و مشخص نشدن سرنوشت سیاسی آن بزرگترین مانع در مسیر مراحل ائتلاف اروپایی صربستان می باشد و از آنجایی که امنیت و ثبات منطقه بالکان برای اتحادیه اروپا اهمیت دارد، بروکسل با ارایه پیشنهادهایی خواهان عادی سازی روابط بلگراد و پریشنینا است.

با توجه به پیچیدگی مساله کوزوو توضیح داده می شود که از یکطرف در بین 28عضو اتحادیه اروپا پیرامون مساله کوزوو اختلاف نظرهایی وجود دارد و 5 کشور از اعضای این اتحادیه استقلال کوزوو را به رسمیت نشناخته اند و از موضع صربستان درحاکمیت و تمامیت ارضی این کشور حمایت می کنند.

از طرف دیگر در سطح جهانی نیز می بینیم که روسیه و چین به عنوان دو عضو دایمی شورای امنیت سازمان ملل که حق وتو دارند استقلال کوزوو را قبول نکرده اند و از مواضع بلگراد در رابطه با کوزوو سخت حمایت می کنند.
درعین حال حدود 100 کشور جهان استقلال کوزوو را به رسمیت شناخته اند.

موضع صربستان در قبال کوزوو هرگز تغییر نخواهد کرد و بلگراد تحت هیچ شرایطی کوزوو را به رسمیت نخواهد شناخت و شرکت نمایندگان بلگراد در مذاکرات بروکسل صرفا برای حل و فصل یک سری ازمسایل از جمله مخابرات، انرژی، امور سجلی و رفع مشکلات صرب های کوزوو است.

صربستان درحالیکه تلاش دارد در چارچوب قانون اساسی خود در برطرف کردن یک سری مسایل در کوزوو با جامعه بین المللی همکاری کند، درعین حال خواهان این است که از دیگر جمهوری های یوگسلاوی سابق که اکنون عضو اتحادیه اروپا هستند، عقب نباشد و به این خانواده اروپایی ملحق شود.

اسلوونی و کرواسی که از جمهوری های یوگسلاوی سابق هستند درسال های 2004 و 2013 به عضویت در اتحادیه اروپا در آمدند و کشورهای صربستان، مقدونیه و مونته نگرو اکنون از موضع نامزدی برای پیوستن به این اتحادیه برخوردارند.

صربستان عامل بسیارمهم در ثبات و صلح پایدار در منطقه بالکان غربی است و در این راستا تلاش دارد که با هدف داشتن رابطه ای دوستانه با کشورهای منطقه، تمامی مسایل موجود از گذشته را با همسایگانش حل و فصل کند.

تومیسلاو نیکولیچ ریاست جمهوری صربستان در دیدار با اشتفان فیله کمیسرگسترش اتحادیه اروپا که اخیرا در بلگراد انجام شد، گفت که بلگراد گام هایی را برای انجام تمامی وظایف محوله در روند عضویت در اتحادیه اروپا برداشته است.

وی افزود که این گام ها شامل اصلاحات بیشتر، اجرای توافق نامه بروکسل برای عادی سازی روابط بلگراد و بروکسل و ترویج روند آشتی در منطقه است که صربستان مبتکر و عامل کلیدی آن است.

نیکولیچ ابراز امیدواری کرد که تا پایان ژانویه سال آینده اولین کنفرانس بین دولتی اتحادیه اروپا و صربستان که به معنای شروع رسمی مذاکرات برای پیوستن به اتحادیه اروپا است، شروع شود.

صربستان خوهان این است که در راستای شروع مذاکرات برای پیوستن به اتحادیه اروپا تمامی اعضای این اتحادیه تمامی درخواست های خود را درچارچوب مراحل ائتلاف اروپایی حداکثر تا پایان سپتامبر ارایه دهند.

بلگراد در حال حاضر در پی تشکیل گروهی از 15 تا 20عضو برای شروع مذاکرات جهت پیوستن به اتحادیه اروپا است که وظیفه این گروه رسیدگی و تجزیه و تحلیل تمامی قوانین نهادهای مختلف و مطابقت کردن قوانین نهادهای داخلی با استانداردهای اروپایی است.

تجربه کرواسی در راستای مراحل عضویت در اتحادیه اروپا نشان می دهد که مذاکرات برای پیوستن به این اتحادیه طولانی است و چندین سال طول خواهد کشید.

کرواسی که در اول ژوئیه سال 2013میلادی به عضویت در اتحادیه اروپا در آمد پس از اسلوونی دومین کشور ازجمهوری های یوگسلاوی سابق است که به این اتحادیه وارد شده اند.

شورای اروپا در نشست خود در بروکسل درهفتم تیرماه امسال تصمیم گرفت که باب مذاکرات با صربستان را برای پیوستن به اتحادیه اروپا بگشاید ولی درعین حال در این نشست تاکید شد که مذاکرات بروکسل با بلگراد بطور رسمی در دسامبر سال جاری و یا حداکثر در ژانویه سال 2014 آغاز خواهد شد.

نخست وزیران و روسای جمهوری کشورهای اتحادیه اروپا دراین اجلاس بنا به توصیه شورای وزیران در لوکزامبورگ موافقت کردند که باب مذاکرات با صربستان برای پیوستن به اتحادیه اروپا گشوده شود، ولی اولین کنفرانس بین دولتی که نشانه شروع رسمی مذاکرات با صربستان خواهد بود، حداکثر در ژانویه سال 2014 برگزار شود.

همچنین در این اجلاس تاکید شد که قبل از شروع رسمی مذاکرات پیوستن صربستان به اتحادیه اروپا، شورای وزیران در نشست خود در ماه نوامبر سال جاری چارچوب توافق نامه عادی سازی روابط بلگراد و پریشتینا و پیشرفت در اجرای کامل مفاد این توافق نامه را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهد و شورای اتحادیه اروپا نیز در اجلاس دسامبر امسال شروع مذاکرات را تایید کند.

مقامات صربستان با توجه به اینکه بلگراد تمامی شرایط لازم بخصوص در رابطه با عادی سازی روابط با پریشتینا را انجام داده است، انتظار داشتند که سران اتحادیه اروپا با شروع رسمی مذاکرات در اکتبر سال جاری برای پیوستن به این اتحادیه موافقت کنند.

علاوه بر شرایط عمومی برای پیوستن به اتحادیه اروپا که برای تمامی کشورهای اروپایی یکسان است از جمله مبارزه با فساد مالی و گروه های جنایی سازمان یافته و اصلاحات در تمامی نهادها به ویژه نهاد قضایی، همکاری کامل با دادگاه بین المللی جنایات جنگی در لاهه برای استرداد متهمین به جنایات جنگی دهه 90 میلادی در منطقه بالکان و همچنین عادی سازی روابط با کوزوو از شرایط ویژه برای شروع مذاکرات با صربستان جهت پیوستن به اتحادیه اروپا است.

لیوبودراگ ساویچ استاد دانشکده اقتصاد دانشگاه بلگراد پیشتر در یک همایش خبری در رابطه با شروع مذاکرات و مراحل ائتلاف اروپایی صربستان گفت: تصمیم سران اتحادیه اروپا برای باز کردن باب مذاکرات با صربستان جهت پیوستن به این اتحادیه بر توسعه اقتصادی بلگراد تاثیر مثبت می گذارد.

ساویچ افزود که چنین تصمیمی علاوه بر تاثیر مثبت در اقتصاد کشور برای منافع سرمایه گذاران خارجی که خواهان سرمایه گذاری در صربستان هستند، بسیار مهم است.

وی همچنین با اشاره به اینکه یک شبه نمی توان بهبود اقتصادی در کشور را انتظار داشت گفت که صربستان باید برای بهبود محیط کاری و سرمایه گذاری کارهای زیادی را انجام دهد.

صربستان مراحل الحاق اروپایی را در ژوئن سال 1999 با بازکردن پروسه ثبات و پیوستن که اولین گام در راستای عضویت در اتحادیه اروپا محسوب می شود، آغاز کرد.

اتحادیه اروپا در 19 دسامبر 2009 روادید برای شهروندان صربستان در سفر به کشورهای عضو این اتحادیه را لغو کرد.

صربستان در دوم مارس 2012 موفق شد که موافقت 27عضو اتحادیه اروپا را برای کسب جایگاه نامزدی در این اتحادیه کسب کند که گامی بزرگ برای این کشور در راستای ائتلاف اروپایی به حساب می آید.

کد خبر 224529
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز