همشهری آنلاین: وویسلاو ششل رهبر حزب رادیکال صربستان و یک جنایتکار جنگی با تصمیم دادگاه کیفری لاهه از بازداشتگاه شونینگن شهر لاهه آزاد و به بلگراد بازگشت.

 دیوان کیفری لاهه یک جنایتکار جنگی صربستان را آزاد کرد

به گزارش ايرنا، هیات منصفه دادگاه بین المللی رسیدگی به جنایات جنگی سران یوگسلاوی سابق در شهر لاهه هلند هفته گذشته تصمیم گرفت که رهبر حزب رادیکال را که از یک نوع سرطان رنج می برد را به طور موقت آزاد کند.

ششل 60 ساله در 24 فوریه سال 2003 میلادی پس از اینکه در 14 فوریه همین سال از طرف دادگاه بین المللی جنایات جنگی برای یوگسلاوی سابق به کشتار و پاکسازی قومی کروات ها از صربستان و همچنین دخالت در جنگ های کرواسی در منطقه بالکان غربی متهم شده بود، داوطلبانه خود را تسلیم دادگاه کرد.

محاکمه رهبر رادیکال صربستان در دادگاه بین المللی لاهه 4 سال پس از ورود وی به زندان شونینگن در 7 نوامبر 2007 میلادی شروع و تاکنون حکم نهایی دیوان عالی دادگاه بین المللی جنایات جنگی برای وی صادر نشده است.

محافل مختلف خبری در صربستان ورود رهبر حزب رادیکال به صربستان را از جنبه سیاسی، خطری برای ثبات کنونی کشور و دولت بلگراد خواندند.

حزب رادیکال صربستان به رهبری ششل در سال 2008 میلادی پس از اختلاف سیاسی در درون حزب از هم فروپاشید و 'تومیسلاو نیکولیچ' قائم مقام سابق این حزب که اکنون رییس جمهور صربستان است با خروج از حزب رادیکال، حزب جدیدی را به نام حزب 'پیشرو ' تشکیل داد.

'آلکساندر ووچیچ' که قبل از فروپاشی حزب رادیکال سمت دبیر کل این حزب را برعهده داشت پس از تشکیل حزب پیشرو وارد این حزب شد و اکنون رهبری حزب پیشرو و درمقام نخست وزیری صربستان مشغول فعالیت است.

ایویتسا داچیچ معاون اول نخست وزیر و وزیر امور خارجه صربستان آزادی ششل از زندان دادگاه بین المللی جنایات جنگی در لاهه را اقدامی بشردوستانه از طرف آن دادگاه دانست و گفت که رهبر حزب رادیکال از لحاظ سیاسی به گذشته مربوط می شود.

کد خبر 277612

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha