یکشنبه ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: چندین هزار شهروند بلگرادی در اعتراض به ساختن پروژه بزرگ ساختمانی «بلگراد روی آب» که قرار است با سرمایه گذاری شرکت‌های امارات متحده عربی ساخته شود تظاهرات گسترده‌ای را در جلوی پارلمان صربستان در بلگراد برگزار کردند.

مردم صربستان: بلگراد را به امارات نمی دهیم

به گزارش ایرنا، تظاهرات گسترده که شامگاه شنبه برگزار شد به گزارش برخی از رسانه های جمعی حدود 20 هزار نفر در آن شرکت داشتند که با سر دادن شعارهایی از جمله «بلگراد را نمی دهیم» مخالفت خود را با پروژه (بلگراد بر روی آب) که هزینه احداث آن حدود 3 میلیارد و نیم یورو ارزیابی شده، نشان دادند.

تظاهرات شهروندان بلگرادی در ابتدا حدود 3 هفته پیش فقط در مخالفت با ویران کردن چندین ساختمان در منطقه ساوامالا در بلگراد توسط چند نفر نقاب دار شروع شد. تظاهرات کنندگان در آن موقع از دولت خواهان مجازات بانیان ویرانی این ساختمان ها شدند که قرار است در آن منطقه پروژه بر روی آب ساخته شود.

بنا به گزارش های روزنامه های چاپ بلگراد، هنوز مشخص نشده که چه کسی دستور ویرانی منطقه «ساوامالا» در بلگراد را داده و چرا دلایل ویرانی ساختمان ها از سوی حکومت و یا شهرداری اعلام نشده و چرا کسانی که با بولدزر ساختمان ها را ویران کردند بر چهره خود نقاب داشتند.

آلکساندار ووچیچ نخست وزیر صربستان نیز در این رابطه با اشاره به اینکه احتمالا افرادی از شهرداری بلگراد در ویرانی ساختنمان ها در منطقه ساوامالا بلگراد دخالت داشتند، گفت که دادستانی، پلیس و نهادهای قضائی می بایستی بانیان این حادثه را مشخص و مجازات کنند.

در تظاهراتی که شامگاه شنبه در بلگراد برگزار شد معترضین به ویرانی منطقه ساوامالا با سردادن شعارهایی از جمله «بلگراد مال ما است» و «بلگراد را نمی دهیم» خواستار استعفای ‘سینیشا مالی' شهردار بلگراد و ‘آلکساندر ووچیچ' نخست وزیر صربستان شدند.

خاطر نشان می شود که در ( 26 آپریل 2015/ 6 اردیبهشت 94 ) قرارداد پروژه بزرگ بلگراد روی آب میان صربستان و امارات متحده عربی توسط «زورانا میخایلوویچ» وزیر ساخت و ساز و حمل ونقل از صربستان و «محمد العبار» رئیس هیات مدیره کمپانی عقاب هیلز از امارات متحده عربی با حضور سینیشا مالی شهردار بلگراد به امضا رسید.

قرار است که کمپانی های اماراتی بیش از سه میلیارد دلار درطرح بلگراد روی آب سرمایه گذاری کنند.

بنا به گزارش های رسانه های خبری صربستان، کمپانی عقاب تپه از امارات متحده عربی اجرای پروژه بلگراد بر روی آب را به عهده خواهد داشت.

براساس این طرح در مجتمع ساختمانی بلگراد روی آب قرار است برج بلگراد، مرکز تجاری و همچنین چند هتل مجلل پنج ستاره و چندین مجتمع آپارتمانی لوکس و دیگر مراکز تفریحی در کنار رودخانه ساوا و دربخش قدیمی شهر ایجاد شود.

کمپانی اماراتی عقاب تپه همچنین در اجرای پروژه بلگراد روی آب از چند کمپانی آمریکایی که در اجرای ساخت و ساز برج خلیفه دبی همکاری داشته اند برای مشارکت در این پروژه دعوت خواهد کرد.

براساس طرح پروژه بلگراد روی آب که قرار است در بخش قدیمی شهر و درکنار رودخانه ساوا اجرا شود مجتمعی مسکونی و تجاری در مساحتی به بزرگی 1میلیون و 850 هزار مترمربع ایجاد خواهد شد.

این طرح در سه فاز بنا خواهد شد که فاز اول آن دارای پنج مرحله خواهد بود.

الکساندر ووچیچ که مقام معاون اول نخست وزیری را در اسفند 1392 بر عهده داشت در کنفرانس خبری در دبی به خبرنگاران گفته بود که کمپانی و شرکت های ساختمانی صربستان نیز در این پروژه شرکت داده خواهند شد و حدود 20 هزار نفر در طرح بزرگ بلگراد روی آب مشعول بکار خواهند شد.

ووچیچ همچنین گفته بود که بلگراد به مرکز منطقه ای تبدیل خواهد شد. با اجرای این طرح صربستان به کشوری جذاب برای جلب بیشترین گردشگران و سرمایه گذاران در منطقه بالکان تبدیل می شود.

دولت صربستان براساس این قرارداد مالکیت 32 درصد سرمایه و شرکای امارات متحده عربی 68 درصد سرمایه این پروژه ساختمانی در بلگراد را در اختیار خواهند داشت.
همچنین شرکت های صربستانی و از طرف دیگر شرکت های تازه تاسیس شده پروژه بلگراد بر روی آب در مالکیت کمپانی عقاب هیلز امارات هستند.

بر اساس مفاد این قرارداد کمپانی اماراتی عقاب هیلز برای تامین مالی شروع پروژه بلگراد روی آب 300 میلیون یورو که 150 میلیون یورو آن در چارچوب سرمایه و 150 میلیون یورو دیگر را بعنوان وام برای تاسیس شرکت بلگراد بر روی آب هزینه خواهد کرد.

گفته شده است که کمپانی عقاب هیلز امارات همچنین مبلغ 90 میلیون یورو در قالب وام به منظور تخلیه و نقل مکان ساختمان و ادارات شرکت راه آهن صربستان و همچنین مبلغ 40 میلیون دیگر را در قالب وام برای جلب رضایت مالکان بخشی از زمین ها و اماکن مسکونی واقع در پروژه اختصاص می دهد.

کد خبر 336802

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha