چهارشنبه ۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس جمهوری صربستان روزچهارشنبه پس ازدریافت درخواست هیات دولت برای برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی، دستور انحلال مجلس را صادرکرد.

مجلس صربستان منحل شد

به گزارش ایرنا،هدف از برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی ایجاد شرایط لازم برای ابراز نظرات و حمایت شهروندان درباره سیاست های آینده دولت و سرعت بخشیدن به اصلاحات و ایجاد یک جامعه مدرن اعلام شده است.

زمان برگزاری انتخابات پارلمانی صربستان 16مارس (25اسفند) تعیین شده است.

دولت ائتلافی صربستان روز دوشنبه با ارایه درخواست رسمی انحلال پارلمان از ریاست جمهوری این کشور خواستار اعلام تاریخ انتخابات زودهنگام پارلمانی از ریاست جمهوری شده بود.

درخواست انحلال پارلمان و آمادگی احزاب ائتلاف حاکم دولت صربستان برای انتخابات زودهنگام پارلمانی به دنبال نشست مجمع عمومی حزب پیشرو که بزرگترین حزب سیاسی در این کشور است، قوت گرفت.

حزب پیشرو که با داشتن 65 نماینده در مجلس و برخورداری از اکثریت وزرا در دولت و با برخورداری از حمایت اکثریت مردم، برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی را برای آینده بهتر و اقدامات مقتدرانه تر مجلس جهت سرعت بخشیدن به اصلاحات کشور در تمامی امور امری مهم می داند.

انتخابات زودهنگام پارلمانی که برای 25 اسفند سال جاری اعلام شده است، دهمین انتخابات پارلمانی از زمان برقراری نظام چند حزبی از سال 1991 میلادی در صربستان است.

تاریخ انتخابات پارلمانی زودهنگام در صربستان در حالی اعلام شد که این کشور مذاکرات خود در رابطه با مراحل عضویت در اتحادیه اروپا را از اول بهمن ماه امسال آغاز کرده و در عرصه حل مسایل کوزوو به پیشرفت های قابل توجهی دست یافته است.

دولت صربستان که مذاکرات عضویت در اتحادیه اروپا را رسما از 21 ژانویه امسال آغاز کرده بر این باور است که انتخابات زودهنگام پارلمانی هیچ خدشه ای در مراحل الحاق اروپایی و سرمایه گذاری شرکت های خارجی در کشور ایجاد نمی کند.

احزاب اپوزیسیون مسلما با برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی مخالفتی ندارند زیرا که بارها دولت را متهم کرده اند که قادر به انجام اصلاحات برای پیشرفت کشور در عرصه های مختلف سیاسی، اجتماعی و اقتصادی نیست.

حزب پیشرو صربستان بنا بر آخرین سنجش افکار عمومی در صورتیکه انتخابات پارلمانی اکنون برگزار شود از حمایت بیش از 45 درصد مردم برخوردار خواهد شد و حزب دمکراتیک، سوسیالیست، دمکراتیک صربستان و لیبرال دمکراتیک مجموعا قادر به کسب 38 درصد آرا مردم خواهند بود.

هرچند که دولت کنونی صربستان در 18 ماه گذشته در رابطه با مساله کوزوو و مراحل عضویت در اتحادیه اروپا به موفقیت های چشمگیری دست یافته است با این حال با معضلات اقتصادی و بدهکاری خارجی بالا و درصد بالای بیکاری مواجه است.

دولت کنونی صربستان در12 شهریور ماه سال 2013 میلادی با هدف بهبود اقتصادی، افزایش اشتغال به کار و سرعت بخشیدن به مراحل الحاق اروپایی و همچنین گریز از انتخابات زودهنگام پارلمانی با استفاده از 11 وزیر جدید که 7 نفر از آنها غیر حزبی هستند، تغییرات کادری را انجام داد.

ترکیب دولت فعلی صربستان که در صدر آن رهبر حزبی قرار دارد که در پارلمان کرسی کمتر و در بین اقشار مختلف مردم محبوبیت کمتری نسبت به حزب پیشرو دارد را می توان از جمله دلایل مهم برای برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی بر شمرد.

حزب پیشرو صربستان با داشتن 65 کرسی در مجلس و برخورداری از محبوبیت بالا در بین اقشار مختلف جامعه، احتمالا در انتخابات پارلمانی زودهنگام بیش از دو سوم نمایندگان مجلس را به خود اختصاص می دهد.

مجلس صربستان 250 نماینده دارد.

تاکنون احزاب جنبش احیای صربستان، نوین صربستان و سوسیال دمکراتیک آمادگی خود را برای ائتلاف با حزب پیشرو در رقابت های انتخابات پارلمانی برای 25 اسفند امسال اعلام کرده اند.

کد خبر 247660
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز