همشهری‌آنلاین: اوباما در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین نگرانی‌های آمریکا را در خصوص نحوه برخورد مسکو با مسئله اسنودن را به‌ صراحت مطرح‌ کرد.

obama-snowden-putin

با این‌حال گفته‌ می‌شود  هیچ‌گونه پیشرفتی در زمینه درخواست واشنگتن از روسیه مبنی بر اخراج ادوارد اسنودن از روسیه حاصل نشد.

جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید درباره تماس تلفنی باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا و  ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه گفته بود: این مذاکره عمدتا درباره ادوارد اسنودن است که در آمریکا به خاطر افشای برنامه‌های جاسوسی سری واشنگتن تحت تعقیب است.

کارنی روسیه را به در اختیار قرار دادن یک "تریبون تبلیغاتی" به اسنودن متهم کرد.

بنا به گزارش تلگراف، در بیانیه کاخ سفید همچنین آمده‌است: سران دو کشور بر اهمیت روابط دو جانبه آمریکا و روسیه تاکید و درباره  مسائل امنیتی و دوجانبه از وضعیت اسنودن گرفته تا همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم در آستانه برگزاری المپیک زمستانی در سوچی مذاکره کردند.

اسنودن از زمان ورود به فرودگاه مسکو در تاریخ 23 ژوئن در سالن ترانزیت این فرودگاه به سر می‌برد. او به‌دنبال دریافت پناهندگی از روسیه و یا سه کشور ونزوئلا، نیکاراگوئه و بولیوی است.

در آستانه برگزاری نشست سران جی 20 در سن پترزبورگ، مسئله اسنودن به یک چالش بین‌المللی برای پوتین تبدیل شده‌است.

از سوی دیگر  سخنگوی پوتین شرایط قبلی درباره اعطای پناهندگی به اسنودن را تکرار کرده و گفت: اگر اسنودن پناهندگی می‌خواهد باید لطمه‌زدن به منافع آمریکا را متوقف کند.

کد خبر 222945
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز