شنبه ۱ تیر ۱۳۹۲ - ۱۶:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین - رشید عسگری: شنود و جاسوسی گسترده دستگاه‌های امنیتی آمریکا و انگلیس از شهروندان‌شان این روزها موضوع داغ رسانه‌ها شده و هر روز ابعاد جدیدی از این رسوایی آشکار می‌شود.

رشید عسگری

گرچه شنود ارتباطات تلفنی و دیجیتال در آمریکا و انگلیس به دهه ۷۰ و ۸۰ باز می‌گردد و قانون این کشورها وظیفه نهادهایی نظیر آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) را ضبط و شنود اطلاعات شهروندان تعیین کرده‌است اما تا کمتر از یک ماه پیش رسانه‌ها توجه زیادی به این موضوع نداشتند.

اواسط خرداد امسال بود که روزنامه گاردین از گردآوری اطلاعات تماس‌های کاربران شرکت مخابرانی وریزون خبر داد.

یک روز بعد معلوم شد NSA و FBI سال‌هاست که به سرورهای ۹ شرکت فن‌آوری آمریکایی دسترسی دارند و یک مقام ارشد امنیتی آمریکایی سعی کرد این اقدام را با بیان اینکه گزارش روزنامه گاردین اشتباه بوده توجیه کند.

بعد از این اتفاق هر روز ابعاد جدیدی از این رسوایی آشکار می‌شد تا جایی که گاردین گزارش داد مرکز کنترل ارتباطات مخابراتی انگلیس در سال ۲۰۰۹ ارتباطات اینترنتی سران گروه ۲۰ شرکت کننده در اجلاس این گروه در لندن را شنود کرده‌اند.

دو روز بعد از این گزارش، روزنامه گاردین که رسانه پیشرو در افشای برنامه شنود انگلیس و آمریکا بود، اعلام کرد جوزف اسنودن، کارمند سابق یکی از شرکت‌های طرف قرارداد دستگاه امنیتی آمریکا که به هنگ‌کنگ گریخته پرده از گستردگی برنامه شنود غرب برداشته‌است. وی اعلام کرد یک برنامه فوق سری به نام PRISM  هسته اصلی برنامه شنود اطلاعاتی آمریکا است.

شرکت‌های فن‌آوری بعد از این رسوا‌یی‌ها به صورت داوطلبانه اعلام کردند که مقامات امنیتی آمریکا بارها از آن‌ها درخواست کرده بودند اطلاعات کاربران را در اختیارشان گذارند؛ اپل و فیس‌بوک از جمله این شرکت‌ها بودند.

NSa-obama

هفته سوم خرداد روزنامه کانادایی The Globe & Mail خبر از شنود اطلاعاتی نهادهای امنیتی کانادا از شهروندان این کشور داد.

جالب اینجا بود که رابرت مولر رئیس پلیس فدرال آمریکا هم برای نخستین بار اذعان کرد که اف بی آی از هواپیماهای بدون خلبان برای عملیات در داخل آمریکا استفاده کرده است.

هنوز چیزی از داغ شدن این خبر در رسانه‌ها نگذشته بود که دولت آمریکا جوزف اسنودن را به جاسوسی متهم کرد و یک منبع مرتبط با ویکی‌لیکس خبر از انتقال هوایی اسنودن به آمریکا دادند.

یک روز بعد انگلیس هم متهم به جاسوسی از مردم این کشور شد.

اگر ماجرا ادامه یافت و ابعاد گسترده‌تری به خود گرفت شما را بی خبر نخواهیم گذاشت.

کد خبر 219932
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز