چهارشنبه ۵ تیر ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۹
۰ نفر

هشمهری آنلاین: ادوارد اسنودن، جوانی که نیمی از آمریکا او را قهرمان ملی و نیمی دیگر او را جاسوس و خائن می‌نامد، یک قانون را باید رعایت کند، از سفر به کشورهایی که با آمریکا پیمان استرداد متهمان را بسته‌اند، خودداری کند.

نقشه

براساس گزارش گیزمگ، تاپیش از سخنرانی ولادیمیر پوتین،‌ رئیس جمهور روسیه شبهاتی درباره موقعیت کنونی ادوارد اسنودن،‌ افشاگر اطلاعات محرمانه آژانس امنیت ملی آمریکا وجود داشت. وی قرار بود در پروازی به سوی کوبا بگریزد اما نامش در لیست پرواز نبود، پس از آن از اکوادور درخواست پناهندگی کرد.

پوتین اعلام کرد که اسنودن درحال حاضر در فرودگاهی در مسکو حضور دارد. اکنون نکته مهم این است که این افشاگر جوان به کدام کشورها نباید سفر کند. در این نقشه می‌توان تمامی پروازهای موجود میان کشورهایی که با آمریکا پیمان استرداد ندارند را مشاهده کرد.

نقشه کشورهای امن

107 کشور در جهان پیمان دو جانبه استرداد را امضا کرده‌اند،‌ اما در میان آنها کشورهایی مانند اکوادور و کوبا نیز هستند که زمانی موظف به استرداد بوده‌اند و اکنون دیگر به این پیمان پایبند نیستند زیرا این قرارداد‌ها در دوران دولت سابق این کشورها به امضا رسیده‌اند. اکوادور،‌ کشوری که اسنودن از آن درخواست پناهندگی کرده، در واقع به پیمان استرداد پایبند است اما نسبت به درخواست‌های پناهندگان سیاسی رویکردی دوستانه دارد.

در این نقشه تمامی مسیرهای بین‌المللی که فردی مانند اسنودن می‌تواند از طریق آنها در میان کشورهایی که با آمریکا پیمان رسمی استرداد متهمان را ندارند سفر کند مشاهده می‌شوند. پرواز از مسکو به کی‌یف بی‌خطر است، اما سفر به برلین خطرناک خواهد بود زیرا آلمان در سال 1978 با آمریکا پیمان استرداد بست.

براساس لیست کشورهای دارای پیمان استرداد با آمریکا،‌ نیم‌کره غربی جایی برای متهمان فراری نخواهد داشت ولی وضعیت آسیا، آفریقا و اروپا متفاوت است.

کد خبر 220483
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز