همشهری آنلاین: گزارش‌های منتشره حاکی از آن است که اسناد به تازگی غیر محرمانه شده سازمان سیا نشان می‌دهد که امریکا در حمله مرگبار شیمیایی عراق به ایران در خلال جنگ تحمیلی سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۸ علیه جمهوری اسلامی دست داشته است.

به گزارش پرس تی وی، مجله فارن پالیسی در گزارشی با استناد به اسناد سیا و مصاحبه‌های مقامات پیشین اطلاعاتی امریکا اعلام کرد، در خلال این جنگ، ارتش عراق با کمک تصاویر و نقشه‌های ماهواره ای و دیگر اطلاعاتی که دولت امریکا در اختیار بغداد قرار داد، چندین بار در حمله به ایران از گاز خردل و سارین استفاده کرده است.

مقامات واشنگتن مدت ها هر گونه اطلاع از دخالت امریکا در این حملات شیمیایی را رد می‌کردند اما ریک فرانکونا سرهنگ بازنشسته نیروی هوایی این کشور، وابسته نظامی وقت در بغداد، گفت مقامات امریکایی از قصد عراق برای حمله شیمیایی به ایران اطلاع داشتند.

فرانکونا در گفتگو با فارن پالیسی گفت: «عراقی ها هرگز به ما نگفتند که آنها قصد دارند از گاز اعصاب استفاده کنند. آنها نباید چنین مطلبی را می‌گفتند. ما پیش تر از این موضوع اطلاع داشتیم.»

ارتش عراق در سال ۱۹۸۳ به نیروهای ایرانی حمله شیمایی کرد و جمهوری اسلامی تلاش کرد تا این مسئله را به سازمان ملل ببرد.

بیشتر مدارکی که ایران در آن زمان نیاز داشت، در میان گزارش ها و یادداشت های فوق سری سیا وجود داشت که بیشتر آنان به عالی رتبه ترین مقامات امریکایی ارسال می‌شد. اگر چه امریکا این حقایق را پنهان کرد تا مانع به سرانجام رسیدن درخواست ایران در سازمان ملل شود.

سازمان سیا در اسنادی فوق سری در نوامبر ۱۹۸۳ گزارش داد: «در حالی که حملات عراقی ها ادامه دارد، احتمال این که نیروهای ایرانی هدف موشکی حامل عامل خردل از سوی عراقی ها قرار گیرند، افزایش یافته است. تهران چنین مدرکی را به سازمان ملل خواهد بود و امریکا را به همدستی در نقض قوانین بین المللی متهم خواهد کرد.»

واشنگتن حتی در اوایل سال ۱۹۸۸ و با اطلاع از این که ارتش عراق احتمالا بار دیگر با تسلیحات شیمیایی به ایران حمله خواهد کرد، بغداد را از موقعیت نیروهای ایرانی مطلع کرد.

براساس این مدارک، تصاویر ماهواره ای که در سال ۱۹۸۸ در اختیار عراق قرار داده شده است، نشان می‌دهد که ایران با استفاده از ایجاد حفره در نیروهای دفاعی عراق، در حال دستیابی به موفقیت های استراتژیک بوده است. ماموران سیا اطلاعاتی درباره تحرکات نیروهای ایرانی و موقعیت تجهیزات لجستیک ایران و همچنین جزئیاتی درباره پدافند هوایی ایران در اختیار ارتش عراق قرار دادند.

کد خبر 228706
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز